Ulaşım araçlarında geçmişten günümüze ne gibi değişiklikler görülmüştür

'Güncel Bilgiler' forumunda EyLüL tarafından 9 Şubat 2014 tarihinde açılan konu


  1. Ulaşım araçlarında geçmişten günümüze ne gibi değişiklikler





    Geçmiş tarihe bakıldığında günümüze kadar ulaşımın ve ulaşım araçlarının çok büyük bir yol katettiğini ve çok önemli noktalara geldiğini görmek mümkündür.Geçmişte insanların ulaşım için kullandıkları hayvanlar zaman ilerledikçe yerini araçlara bırakmıştır.Günümüzde hayvanlardan faydalanılmaya devam edilse bile ulaşım araçlar vasıtası ile yapılmaktadır.

    Geçmişten günümüze zamanla Ulaşım araçlarında meydana gelen değişiklikler

    Yüzyıllardan beri insanoğlu tarafından kullanılan ulaşım araçları bir çok değişimden geçmiştir. Başlangıçta ulaşım için at ve at arabaları kullanılırmış. Bundan yıllar sonra at arabaları değişip fayton haline gelmiş ve bu araçlar yıllarca insanların ulaşım aracı olarak kullanılmıştır. Ta ki arabalar ve tren icat edilene kadar.

    12.jpeg

    Devir değiştikçe bulunan otomobiller geliştirildi ve daha çok insan taşır hale getirildi. Buna ek olarak konforu da arttırıldı. Günden güne üretilen bu otomobiller daha konforlu daha lüks modellere dönüştü. Şu an ise eski tip otomobillerin yerini son teknoloji ürünler ile donatılan daha hızlı araçlar üretiliyor.

    Ayrıca insanlar çok daha uzun mesafeleri veya denizleri aşabilmek için uçak ve hızlı tren gibi ulaşım yolları da bulmuştur.

    Ulaşım için ilk devrim tekerleğin icadı oldu.Bu icat insanlığın çağ atlaması anlamına geliyordu.Nitekim tekerleğin icadı ve motorlu taşıtların bulunmasıyla artık insanlar gitmek istedikleri yerlere daha hızlı ve daha az enerji harcayarak gitmeye başladılar.

    13.jpg

    Ulaşım sadece kara için değil, deniz ve hava için de gerekliydi.Kara yolunun yetersiz olduğu yerler için alternatif ulaşım araçları gerekiyordu. Deniz aşırı yolculuklar için insan gücüne dayalı küçük sandallar kullanılmaya başlandı. Fakat bu uzun yolculuklar için fazla yorucuydu böylece yelkenli tekneler üretildi. Rüzgâr gücüne dayalı bu araçlar motorun icadıyla zamanla fonksiyonunu kaybetti. Demir yolarlıda hızla gelişen teknolojiden payına düşeni aldı daha önce kömürle ve buharla çalışan trenler şimdi yerini hızlı trenlere ve çok gelişmiş metrolara bıraktı. Yakın geçmişimizin en önemli icatlarından biri olan tek pervaneli uçak artık yerini seyahatlerimizi inanılmaz derecede kısaltan ve biz konfor sağlayan lüks uçaklara bıraktı.
     



  2. Geçmişten Günümüze Bisiklet


    Bisiklet çocukken genellikle herkesin bindiği bir ulaşım aracıdır.Genellikle eğlence amaçlı bisiklete binen çocuklar bunun ulaşım aracı olduğunda pek haberdar değillerdir.Ancak bu durum Çin ve bazı ülkeler için hiç de böyle değildir.Çünkü Çin gibi ülkelerde bisikletin yeri inanılmaz derecede önemlidir.Çünkü bisiklet onlar için sadece ve sadece ulaşım aracıdır.Hatta küresel ısınma nedeniyle bazı örgütler bisiklet gibi motorsuz taşıtların kullanılmasını şiddetle tavsiye etmektedir.Şimdi gelin bisikletin icadından günümüze kadar göstermiş olduğu gelişime göz atalım…

    Bisikletin Tarihçesi ve Gelişimi

    İlk bisiklet çok ilkel biçimde 12. yüzyılda Çin’de görülmüştür. Fransız Sirvac yaptığı sağ ve sol ayakların itmesiyle yürüyen bisiklet yapmıştır. “Celerifere” adını taşıyan bu alet 1791 tarihlidir. Baron Karl Von Drais, Drais de Senerbol’un yaptığı bisikleti geliştirmiş ve bisiklete gidon eklemiştir. Bu bisiklet 1816 yılında yapılmıştır. Bu bisiklet tahtadan imal edilmiştir. 1818′de bisiklette metal kullanılmaya başlanmıştır.

    Leonardo Da Vinci’nin çizimleri kullanarak ilk pedallı bisikleti üreten Kirkpatrick Mac Millan’dır. 1839-1840 yılları arasında İskoçya’da yapılan bu bisiklet, halen Londra Science Museum’da sergilenmektedir. 1855′te Fransız Ernest Michaux’un bisikleti pedalı etkin olarak kullanmıştır. 1870ten sonra geliştirilen yeni bisikletlere “Bicyole” denilmiştir. Bu modelde ön tekerliğin çapı bir ila 1,5 metre arasında değişmiştir.

    İlk seri üretim bisiklet “Michaux Company” tarafından yapılmıştır. Şirket, yılda yüzkırk bisiklet üretiyordu. Bisikletin ilgi görmesi dönemin devletlerinin de dikkatini çekmiştir. 1800′lerin ikinci yarısında Fransa Savunma Bakanlığı bisiklet üretimini destek vermiş ve 1871′de imal edilen bisikletlerAlmanya ile yapılan savaşta kullanılmıştır.

    Trufaut, içi boş kauçuk lastiğini bulmuş, bunu İngiltere’de eşit tekerlekli komple kadrolu, bilyalı ve milli bisikletlerin yapılması ve ardından ortadan katlanan portatif bisikletler izlemiştir.

    İrlanda’da 1888 yılında havalı plastik biskletler piyasaya sürülmüştür. Bu durum, bisiklet endüstrisini geliştirmiştir. Bisiklet üretiminde kullanılan malzemenin fiyatının yüksekliği, işçilik maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle halka inememiştir. 1800′lerin sonundan fabrikaların artması ve seri üretimin hızlanmasıyla maliyetlerde yaşanan düşüş bisikletin geniş kitlelere ulaşmasını sağladı. Özellikle Fransa, Belçika, İngiltere, İtalya veİspanya’daki bisiklet fabrikaları bisikletin bu ülkelerde yaygınlaşmasına ve bisiklet sporunu gelişmesine önayak olmuştur.

    I. Dünya Savaşı’nda Avrupa ülkeleri bisikleti askeri amaçla (ordu süratinin artırılması) amacıyla kullanmışlardır.

    Günümüzde bisiklet, her toplumda kullanılan yaygın bir ulaşım ve eğlence aracıdır.

    11.jpg

    Geçmişten Günümüze Fayton

    Faytona kısacası at arabası diyebiliriz ancak daha detaylı bir tanım vermek gerekirse körüklü, dört tekerleği olan bir atlı binek arabasıdır.

    Fayton günümüzde pek tercih edilen bir ulaşım aracı değildir.Faytonu sadece eski dokuyu yaşatmaya çalışan nadir yerlerde bulabilirsiniz.Bu yerlere örnek verecek olursan İstanbul’da Adalar diyebiliriz.Osmanlı zamanında çok yaygın olan Fayton günümüzde yerini motorlu taşıtlara bırakmış durumda…

    Fayton Tarihçesi ve Gelişimi

    Osmanlılar zamanında arabalara genellikl kupa adı verilirdi. Son zamanlarda talika, kinto, kâtip odası, lando denilen çeşitli tipte arabalar yapıldı. Bütün bunlarla sadece insan taşınırdı. Otomobilden sonra fayton yavaş yavaş bırakıldı, büyük şehirlerde tamamen ortadan kalktı, Anadolu kasabalarında ise sayısı azaldı. son yıllarda tekrar canlanan fayton kültürü bir çok şehirde çoğaldı bu yüzdende manisa akhisarda fayton fabrikası kuruldu bu fabrika dünyanın bütün ülkelerine fayton gönderiyor.

    Lando ile kupaların oturma yerleri tamamen kapalıdır. Tek veya çift atla çekilen faytonların körükleri yarı yarıya ve öne doğru kapanacak şekildedir, sürücü için ön kısımda yüksek bir yer vardır. İstanbul adalarında motorlu taşıt kullanma yasağı olduğu için faytonlar bu adaların özelliğini teşkil eder.

    fayton-.jpeg