Niğde Alaeddin Camii Tarihi ve Özellikleri

'Tarih Bölümü' forumunda EyLüL tarafından 16 Şubat 2012 tarihinde açılan konu



  1. Niğde Alaeddin Camii


    Yapım Tarihi 1223
    Bani Abdullah oğlu Zeynettin Beşere Bey
    Dönemi Selçuklu Dönemi
    1223 yılına tarihlenen yapı Anadolu Selçuklu mimarisinin önemli eserlerinden biridir. Banisi Abdullah oğlu Zeynettin Beşere Bey’dir. Mimarı ise Mahmut oğlu Ameli Üstad Sıddık ve kardeşi Ameli Gazi’dir. Yapı inşa edildiği tarihten bugüne kadar planı ve şekli bozulmadan Klasik Selçuklu camii mimarisinin özelliklerini orijinal haliyle korumakta olduğundan oldukça önemlidir.

    MİMARİ ÖZELLİKLERİ
    Yüksek bir tepe üzerinde kale içinde inşa edilmiş olan yapı dikdörtgen planlıdır. Sekiz haçvari paye ile dokuz eş olmayan birime ayrılmış yapının mihrap önü yan yana üç kubbeyle örtülmüştür. Çok bölüntülü plan şeması gösteren yapının mihrap aksında tam orta merkezin üstü açık bırakılarak avlu hissi verilmiştir. Diğer birimler ise sivri kemer profilli beşik tonoz, çapraz tonoz ve aynalı tonoz ile örtülmüştür. Mihrap önü kubbelerinde geçiş elemanları tromptur ve batıdan doğuya doğru yükselme özelliği gösterirler. Kubbeler mukarnaslıdır yalnız doğusundaki kubbe dilimlidir. Bu dilimli kubbenin mukarnaslı kasnağının arasında şematik bir melek figürü görülmektedir. Yapının doğu ve kuzey cephesinde portal yer almaktadır. Kuzey cephesindeki portalin hemen yanına ise minare inşa edilmiştir. Buradaki portal doğudaki portale göre daha küçük ve sadedir. Tartışmalara açık olan bu portal, kesinlik kazanmasada Bey Sarayı ile ilişkisi olduğu düşünülmektedir. Doğu cephesindeki portal ise oldukça süslüdür. Portalde saçları örgülü stilize edilmiş bir kadın başı figürü görülmektedir. Bu portalin en üstünde ise köşede bir kuş figürü de yer almaktadır. Kuzey portalin hemen yanında bulunan aslan başlı çörten bulunur ve aslan başı gücü simgelemektedir. Yapının iç kısmına baktığımızda ise mihrabı iç içe geçmiş iki nişten oluşturulmuştur. Mihrap geometrik ve yıldız geçmeler ile süslenmiştir. Mihrap önündeki kubbenin kemerleri ise kaval silmeler ile vurgulanmıştır. Yapının minberi ise kündekari tekniği ile yapılmış olup, taş malzeme kullanılmıştır. Süslemeleri geometrik olan minber özgündür. İlk hünkar mahfili uygulamalı Anadolu Selçuklu camilerinden olması sebebiyle de önem teşkil etmektedir.
     


Yükleniyor...