Leonardo Da Vinci Kayalıklar Bakiresi

'Biyografi' forumunda Merve tarafından 3 Mayıs 2012 tarihinde açılan konu


  1. Leonardo Da Vinci Kayalıklar Bakiresi

    Kayalıklar Bakiresi Leonardo Da Vinci

    Her iki versiyonunun da aslında Meryemi değil, Vaftizci Yahya ve annesi Elizabeth'i konu ettiği belirtilen Leonardo da Vinci eseridir. Kilisenin isteği üzerine hazırlamış olmasına karşın, ilk çalışma aykırı bulunduğu için ikincisini hazırlamıştır.
    Kitaba göre, Yahyanın gerçek Mesih olduğuna inananlardan olan Leonardo, birinci tabloda çeşitli simgelerle bunu anlatmış, bu sebeple kilise tablonun ikincisini istemiştir; ancak onda da aynı göndermeler mevcuttur.
    Bilinen iki adet “Kayalıklar Bakiresi tablosundan biri Louvre Müzesinde diğeri ise Londrada ki National Gallery'de bulunmaktadır. İkisi de Leonardo da Vinciye atfedilse dahi, yalnız Louvre Müzesinde bulunanın kesin olarak da Vinciye ait olduğu kabul edilmektedir.
    Louvreda bulunan orijinal portre Milanoda bulunan san Fransesco Kilisesindeki sunakta konuşlanan üçleme için da Vinciden sipariş edilmiştir. Tema o zamanların popüler konularından birini esas alır. Bebeklik halleriyle gözüken melek Uriel korumasındaki Vaftizci Yahya, İsa ile karsılaşır. İkisi de Hirodes'in zalimliğinden kaçmaktadır. Bebek Yahya İsaya boyun eğince kehanet gerçekleşir ve Yahya vaftiz olur.
    Resimde bakire Meryem, İsa, Yahya ve son derece feminen duran Uriel adeta bir üçgenin içine yerleştirilmiştir. Resmin merkezinde bulunan Meryemin sağ eli adeta pençe gibi, sol eli ise bıçak gibi keskin bir duruşla simgelenmiştir. Melek Uriel -veya her kimse- İsayı göstermekte, Yahya ise vaftiz olmuştan çok, vaftiz etmiş gibi timsal edilmektedir. Resimdeki bitkiler kutsal üçlemeyi temsil eden kutsal çiçeklerden seçilmiştir.
    Kişilerin hareketleriyle dinamik bir hale gelen resimde ayrıca sfumato tekniği de kullanılmıştır.
    Resmin temayla olan çeşitli zıtlıkları resmi spekülasyonlara acık bir halde bırakmıştır. Da Vincinin temayı bu şekilde biraz ters olarak resmetmesi, ikinci ve daha geleneksel bir tablonun yapılması zaruretini doğurmuştur. İki resim karşılaştırıldığı zaman, ikinci tablo ile ilk tablo arasında birçok fark bulunabilir. Melek Uriel daha çift cinsiyetli bir hale getirilmiş melek kanatları kendisine eklenmiş, İsanın eline bir çarmıh verilmiş ve kafasına hale kondurulmuş, Meryemin sert figürleri yumuşatılmış ve hale ile taçlandırılmıştır. Arka planda da önemli değişiklikler gözlenebilir.
    “Kayalıklar Bakiresi, Rönesans devri sanatın önemli temsilcilerinden biridir. Da Vinci Şifresi nam kitapta geçen teoriyi göz ardı etsek dahi, gerek teknik gerekse tema bakımından hayranlık uyandırıcıdır, Rönesans dönemi sanata şapka çıkartıcıdır.
    alıntı


    [​IMG]