Korkunç para

'Haberler' forumunda cCasT tarafından 9 Ekim 2010 tarihinde açılan konu


  1. İstanbullulara büyük sıkıntı yaratan Phileas Metrobüslerin gerçek fiyatı ortaya çıktı.

    Hollandadan alınan Phileas markametrobüsler, İstanbul trafiğine girdiği günden bu yana yaşattığı sıkıntılarla gündeme geliyor. Sık sık arızalanan, yokuşta tıkanıp kalan, trafiği tıkayarak yolculara ve diğer sürücülere saç baş yolduran Phileaslar, sonunda İETTnin sabrını taşırdı.

    TEK TİP ARIZA

    Phileaslarin arızalarıyla ilgili araştırma yapan İETT yetkilileri, metrobüslerde her seferinde “tek tip arıza meydana geldiğini, Hollandadaki APTS firmasının gerekli yedek parçayı vermemesi ve yeterli teknik eleman bulundurmaması nedeniyle arızaların ortadan kaldırılamadığını belirledi.

    YEDEK PARÇALAR VERİLMEDİ

    Alınan 50 metrobüsün 1 yıl gecikmeli teslim edilmesi, bunların 35inin arızalar nedeniyle uzun süre İkitellideki garajda beklemesi de olaya tuz biber ekti. Tümbu olumsuzluklar üzerinemahkemeye başvuran İETT GenelMüdürlüğü, Hollandadaki üretici firma aleyhine yaklaşık 16 milyon TLlik dava açtı.

    TANESİ 1 MİLYON 207 BİN EURO

    Dava dilekçesinde, Ağustos 2008 tarihine kadar kademeli olarak teslim edilmesi gereken 50 adet metrobüsün 1 yıl gecikme ile Temmuz 2009da teslim edildiği belirtilirken, 50 adet metrobüs için 65 milyon 397 bin 500 Euro ödeme yapıldığı ifade edildi. Şimdiye kadar 1.2milyon Euroya alındığı bilinen metrobüslerin tanesinin aslında 1 milyon 307 bin 950 Euroya alındığı ortaya çıktı. Metrobüslere takılması gereken 9 milyon 454 bin TLlik güzergah yazılımının da eklenmediği öğrenildi. İhale şartnamesine göre bedelsiz verilmesi gereken yedek parçaların bir kısmının hiç verilmediğini, bir kısmının da eksik verildiği belirtilen dilekçede, verilmeyen parçaların subap ayar anahtarları, elektronik devre kontrol cihazı ile avandalıklar olduğu ifade edildi. Bir yıl geç teslimedilenmetrobüsler için şimdilik 2milyon 381 bin Euro gecikme cezası isteyen İETT, 9.5 milyon TLlik klavuz yazılımının da şimdilik 1milyon TLsinin faizi ile tahsil edilmesini istedi.

    FAİZİYLE BERABER İSTEDİ

    İETT, tek tip arızalar nedeni ile uğradığı zararın tespit edilerek bu tutarın şimdilik 1milyon TLsini talep etti. Servis dışı kalan araçlar nedeni ile de uğradığı kurumzararının tespit edilmesini isteyen İETT, bu tutar için de şimdilik 1milyon TL zararın faizi ile tahsilini istedi. Bedelsiz teslim edilmesi gerekirken verilmeyen yedek parçalar için de şimdilik kaydı ile 50 bin TL isteyen İETT, toplamda 16milyon TLyi bulan alacağının 7milyon 925 bin TLsinin faizi ile tahsilini istedi.

    1 YIL GECİKMEYLE TESLİM ETTİLER

    Dava dilekçesinde, metrobüslerin gecikmeli olarak teslim edildi konusu da gündeme getirildi. Dilekçede 50 adet metrobüsün Nisan 2007den Ağustos 2008 tarihine kadar 16 parti halinde eksiksiz teslim edilmesi gerektiği belirtildi.

    İKİ KEZ UYARILDI

    İki kez uyarıldığı halde metrobüslerin tamamının ancak 17 Temmuz 2009da teslim edildiği hatırlatılan dilekçede, “65 milyon 397 bin 500 Euroluk sözleşme tutarının günlük binde 1 olan gecikme cezasına hak kazandık denildi.

    Dilekçede metrobüslerin yaklaşık 1 yıl gecikme ile teslim edildiği belirtildi. Buna göre İETTnin hak kazandığı gecikme tutarı 2 milyon 381 bin Euro. İETT, 2.3 milyon Euro tutarındaki gecikme tazminatının faizi ile tahsilini istedi. Phileas tek tip arıza veriyor İETT adına davayı açan Avukat Cemal Şanlı, mahkemeye verdiği dilekçede metrobüslerin sürekli tek tip arızalar verdiğini, bu nedenle servis dışı kaldığını ve müvekkili İETTnin zarara uğradığını dile getirdi. Avukat Şanlı, dilekçesinde metrobüslerde sık sık görülen arızaları sıralayarak şöyle konuştu:

    PERSONELLERİ YETERSİZ

    “Müvekkilime teslimi gerçekleşen araçların büyük çoğunluğunda diferansiyel aksiyonları, kardan şaft arızaları, direksiyon sistemi arızaları, lastik aşınmaları, şase çatlaması, klima arızaları, 2A-2B fren balatalarının erken aşınması, yağ ve hava kaçakları görülmektedir. Davalı firma gerek genel arızalar gerekse tek tip arızaların giderilmesinde görevi olduğuna rağmen çözüm üretememiştir. Bu arızaların giderilmesi uzun zaman almaktadır. Firmada personel sayısı yetersiz ve koordinasyon eksikliği görülmektedir. Geç teslimattan ve yukarıda sıralanan arızalar yoğun olarak meydana gelmesi nedeni ile müvekkilimin zarara uğramaktadır.

    9,5 MİLYON LİRALIK YAZILIM YÜKLENMEDİ

    Hollandadaki üretici firmanın, arızaların onarımına hiçbir katkı sağlamadığı gibi, metrobüslerde olması gereken çok önemli bir sistemi de araca eklemediği ortaya çıktı. Dilekçede ihale sözleşmesinde belirlenmesine rağmen metrobüslerin kendileri için yapılan güzergahta seyredebilmesini sağlayan klavuz sisteminin takılmadığı belirtildi. Klavuz sisteminin takılması için İstanbul Üniversitesine çalışma yaptırıldığı, üniversitenin 50 adet metrobüs için de 8 milyon 523 bin TL, genel yazılım için de 931 bin 240 TLlik maliyet ile birlikte toplam 9 milyon 454 bin TLlik maliyet çıkardığını hatırlatıldı.