İlk İnsan Toplumlarında Din ( Animizm-Totemizm )

'Dini Bilgiler' forumunda Züleyha tarafından 14 Kas 2017 tarihinde açılan konu

  1. Züleyha

    Züleyha Site Yetkilisi

    İlk İnsan Toplumlarında Din ( Animizm-Totemizm )


    Din, aile gibi evrensel bir kurumdur. Bazı antrepologım göre yeryüzünde yaşamış ve herhangi bir dine mensup Okumuş insan yoktur. Dinin ve büyünün tarihi insanlığın tarihi kadar eksidir. İnsanlığın günümüze kadar benimsediği dinler arasında büyük bir çeşitlilik vardır. Aşağıda bu' dinlerden sadece animimz totemim üzerinde kısaca durulmaktadır.

    Animizm; (Ruha tapma): Doğaüstü varlıklara inanırlar. Animistler, doğadaki tüm varlıkların ruhu ve bilinci olduğunu ileri sürerler. Onlara göre, hayvanlar, bitkiler, dağlar ve hatta taşların ruhu vardır. Bu ruhlar insanlara Tanrı ve Tanrıçalardan daha yakındır. Kötü kalpli, yardımsever ve sevimli olabilirler. insanlar, davranışları ile ruhları mutlu edebilecekleri gibi rahatsız da edebilirler. Animizmde insan doğanın efendisi değil, bir parçasıdır. Daha çok yiyecek toplayıcılığı ve üreticiliği ile ilgilenen kişilerin sahip olduğu bir inançtır. Bu insanlar herhangi bir bitkinin gelişmesi ile kendi yaşamları arasında fazla bir fark olmadığını düşünürler. Tanrı inançları zayıftır. Tanrılar insanları yaratmış olsalar da insanlara yardım edenler ruhlardır. Ormanlarda çok sayıda ruh bulunmaktadır." Bazı bilim adamları ruha tapmanın rüyalardan doğmuş olabileceğini ileri şürmüşlerdir. Bu görüşü ortaya atan E.B. Taylor’ a göre animizm bütün dinlerin temelidir.

    Totemizm : İnsanlar ve doğa arasında gizemli, akrabalık türü ilişkiler olduğuna inanırlar. Algonquin kabilesinin erkek ve kız kardeşler arasındaki kan bağım belirten ”ototeman” sözcüğünden türetilmiştir. Totemizm, kabile toplumlarının ortak özelliğidir. Kabile toplumlarında doğal nesneler ve canlıların ruh ve doğa üstü güçlerle dolu olduğuna inanılır. Bir totem, belirli bir toplum ya da kişinin temsiline hizmet eder ve toplumun tüm üyelerinin ondan geldiğine inanılır. Bu grubu birleştirir ve onlara " koruyucu bir ruh” sağlar. Bu ruh koruyucu veya yardımcı olarak görülür. Sosyologlara göre, modern dünyada belirli takımların ya da grupların kendilerine bazı hayvanları sembol alarak seçmeleri, aslında benzer işlevi görmektedir. Genellikle totemi öldürme, yeme ve dokunmaya karşı (tabu denilen) bazı yasaklar vardır. Ritüellerde büyük bir çeşitlilik söz konusudur.
    Durkheim totemizmi dinsel yaşamın en ilksel biçimi saymış ve klan ibadetlerini yansıttığını düşünmüştün Malinowski’ ise, insanların hayatta kalmak için hayvanlar ile bitkiler, özellikle vazgeçilmez önemdeki türler üzerinde denetim kurmaları ve
    ayrıntılı bilgiler edinmelerinin zorunlu olduğuna dikkat çekmiştir.
     
Yükleniyor...