Hamilelikte Beslenmenize Nasıl dikkat etmelisiniz

Hamilelikte Beslenme
Gebelik dönemi, tüm temel besin maddelerine duyulan ihtiyacın arttığı bir dönemdir. Bu dönemde anne adayı, ne kadar dengeli ve sağlıklı beslenirse, kendisi ve bebeği adına doğum sonrası dönem o kadar kolaylaşır. Gebelik döneminde, bol miktarda sıvı almak, doktorun verdiği preparatları düzenli kullanmak, kilo kontrolü yapmak anne adayının dikkat etmesi gerekenlerin başında gelmelidir.

Beslenme sırasında şunlara dikkat edilmelidir:

Gebelik sırasında demire duyulan ihtiyaç artmaktadır. Anne adayının bu ihtiyacı sadece besinlerle giderebilmesi pek mümkün olmadığından, yanı sıra demir preparatlarının kullanılması gerekmektedir. Alınan demirle, bebeğin demir depolarının oluşması da sağlanmaktadır.

Folik asit, gebelik döneminde duyulan ihtiyacın arttığı, B grubundan bir vitamindir. Bebeklerde, nöral tüp defektinin oluşmasını önlemek için, hamileliğin erken döneminden itibaren, doktorlar tarafından kullandırılmaktadır. Bitkisel ve hayvansal gıdaların birçoğunda bulunur.

Gebelik döneminde çay ve kahve alımını 2 fincanla sınırlamak yerinde olacaktır. Çünkü, her iki sıvının da içinde bulunan kafein ve benzeri maddelerin çok tüketiminin düşük riski, erken doğum ya da bebekte gelişme problemlerine yol açabileceğine dair literatürler bulunmaktadır.

Alkol alımından hamilelik dönemi boyunca kaçınılması gerekmektedir. Çünkü alkolün, plasentayı geçerek bebeğe ulaştığı bildirilmiştir. Bu da yeni gelişmekte olan bebeğe zarar vermektedir.

Hamilelik döneminde mecbur kalmadıkça ilaç kullanmamakta yarar vardır. Şayet gerekliyse, mutlaka hekim kontrolünde olmasına dikkat edilmelidir.

Sigara kullanımı, bebeğin gelişimini olumsuz etkileyeceğinden, yine bu dönemde özellikle kaçınılması gereken bir durumdur.
 
Hamilelikte Yaptırılması Gereken Testler
Hamilelik planlanıyorsa, önceden bir kadın doğum hekimine danışmak, olası riskleri azaltmada önemli rol oynamaktadır.

Bu dönemde istenilen testler genellikle:

Rubella (kızamıkçık) ve Toksoplazma bağışıklığının incelenmesi,

VDRL, HIV (Riskli guruplarda),

Hepatit B (HBsAg),

Tam kan sayımı,

PAP Smear (bir yıl içinde yapılmamışsa),

Kan grubu olmaktadır.
Gebelik dönemi, 3 trimestere ayrılmaktadır.
0-3 ay arası, I. trimester,
3-6 ay arası, II. trimester,
6-9 ay arası, III. trimester olarak isimlendirilir.
Her trimester için istenen testler değişebilmektedir. Bu konuda, doktorunuz sizi yönlendirecektir.
 
Hamilelikte Karşılaşılan Problemler

İlk 3 ay içinde karşılaşılan problemler
Bu dönem, vücutta önemli değişikliklerin olduğu ve vücudun gebeliğe adapte olduğu bir dönemdir.

Bu döneme ait şikayetler arasında;
Yorgunluk, halsizlik
Bulantı ve kusmalar
İdrara sık çıkma
Göğüs hassasiyeti
Baş ağrısı ve kendini iyi hissetmeme
Hafif kilo artışı
Nokta şeklinde kanama (lekelenme)
Kasık ağrısı
Uykuya eğilim, psikolojik huy değişiklikleri sayılabilir.

İkinci 3 ay içinde karşılaşılan problemler

İkinci 3 aylık dönem, gebeliğin 13.-27. haftası arasındaki dönemdir. Artık, ilk 3 ayda yaşanan, bulantı, uyku düzensizliği, enerjisizlik problemi ortadan kalkmıştır.

Bu döneme ait şikayetler arasında;
Ağrı ve yanmalar
Cilt değişiklikleri (cilt çatlakları, gebelik lekelenmeleri, sivilcelenmeler vb)
Kabızlık
Anemi (kansızlık)
Bacak krampları
Kilo artışı
Vajinal akıntı ve enfeksiyonlar sayılabilir.

Son 3 ay içinde karşılaşılan problemler
Bu dönem, gebeliğin, 27.-40. haftalarını kapsar. Artık, doğum ile ilgili endişeler de başlamıştır ve bu nedenle anne adayında bazı psikolojik şikayetler de baş göstermeye başlar. Bebekle ilgili riskler de bu dönemde fazladır.

Bu son döneme özgü şikayetler arasında;
Halsizlik, yorgunluk
Çarpıntı
Nefes darlığı
Psikolojik problemler, gerginlik
Karın, sırt, bel, kasık ağrıları
Mide ekşime ve yanmaları
Bacak krampları
Uykusuzluk
Sık idrara çıkma ve idrar kaçırma problemleri
El ve ayak parmak uçlarında uyuşmalar
Varisler
Bacaklardaki ödemler sayılabilir.
 
Hamilelikte Psikolojiniz

Gebelik, mutluluğu, heyecanı, dönem dönem stresi beraberinde getirebilen, komplike bir süreçtir. Anne adayında sadece fiziksel değil, psikolojik değişim de beraberinde yaşanır.

Her anne baba adayının bu dönemi atlatma şekli farklıdır. Çiftlerin karı koca rollerinin yanında, anne baba rollerini de üstlenmeleri gerekir. Ebeveynler bu dönemde genellikle endişelidirler ve yetersizlik hissi duymaları normaldir. Asıl olan, eşlerin birbirlerine destek vererek, tedirginliklerini paylaşmaları ve stresi en aza indirmeleridir.

Anne adayının, güven duyduğu bir hekimin kontrolünde olması da sıkıntılı durumları atlatmasında önemli olacaktır.

Hamilelik dönemi ebeveynlerin olgunlaştıkları, kendilerini daha iyi tanıdıkları, keyifli ve heyecanlı bir süreçtir. Ancak, bir çocuk yetiştirmenin her zaman için büyük sorumlulukları beraberinde getirdiğini de unutmamak gerekmektedir
 
HAMİLELER İÇİN EGZERSİZLER



Günümüzde, hamilelik döneminde de doktorlar tarafından egzersizler önerilmektedir. Yapılan bu egzersizlerin doğumun daha kolay olmasından annenin fazla kilo almasını önlemeye kadar varan yararları bulunmaktadır.

Yapacağınız sporu seçerken kesinlikle doktorunuza danışmalısınız. Hamileliğinizin özel bir durumu olabilir. Hamileyken önerilen sporların başında hızlı tempolu yürüyüş geliyor. Bunu hafif tempolu yapılan koşu ve yüzme takip ediyor. Suyun ağırlığınızı hafifletici etkisi ve kalp atış hızınızı ayarlamasının çok faydaları var. Ayrıca hamileler için açılan özel yoga ve aerobik kurslarına katılabilirsiniz. Eğer seviyorsanız dans da edebilirsiniz ancak karnınızla yapacağınız ani hareketlerden kaçınmak kaydıyla.

Hamileyken zıplamak zorunda kalacağınız (at binmek, basketbol, voleybol gibi), karnınıza darbe alabileceğiniz (futbol gibi), yaralanma riski olan (kayak, paten, bisiklete binmek gibi) sporlardan kaçınmalısınız. Ayrıca sırtüstü yatmanızı gerektirecek her türlü hareket ve sualtına dalmak yasak. Üçüncü aydan sonra sırt üstü yattığınızda bebeğinize kan gidişi yavaşlayabilir, bebeğiniz besinsiz ve oksijensiz kalabilir.
 
bilgi ve paylkaşım için teşekkürler
gazel anne adayları için harika bilgiler sunmuşsun emeğine sağlık
 
Üst