Ece Ayhan Kimdir Hakkında Bilgi

'Biyografi' forumunda Sitem tarafından 5 Temmuz 2011 tarihinde açılan konu



  1. Ece Ayhan Kimdir Hakkında Bilgi


    Doğum 10 Eylül 1931/Datça
    Ölümü 12 Temmuz 2002/İzmir
    Meslek Kaymakam, yazar, şair, redaktör


    Asıl adı Ece Ayhan Çağlar’dır. Muğla’nın Datça ilçesinde doğmuştur. 1932'de Küre’ye mal müdürü olarak atanan babası Behzat Bey, 1933’e kadar sürdürdüğü bu görevinden istifa edip Çanakkale'ye yerleşmiş ve bir avukatın yanında arzuhalcilik yaparak ailesini geçindirmeye çalışmıştır. Ece Ayhan, ilkokula 1938'de Eceabat'ta başlar, ikinci sınıfı Çanakkale'nin İstiklâl İlkokulu’nda okur. Ailesinin 1940 Kasım'ında Çanakkale'den ayrılarak İstanbul'a yerleşmesi üzerine, üçüncü sınıfa Karagümrük/ Atikkale’de bulunan 19. İlkokul ’da (daha sonraki adı Hırka-i Şerif İlkokulu) devam eder ve ilköğrenimini bu okulda tamamlar. Ortaokulu, Zeyrek Ortaokulu'nda; lise öğrenimini İstanbul Atatürk Erkek Lisesinde tamamlar. Yükseköğrenimine 1953'te Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'nde başlar ve 1959'da mezun olur.1962'de Deniz Hafize Hanım ile evlenir ve kaymakam olarak atandığı Gürün’de göreve başlar. 1963'te Alaca'da (Çorum) kaymakamlık ve belediye başkanlığı görevlerine atanır; aynı yıl tek çocuğu olan Ege dünyaya gelir.

    MESLEK HAYATI VE EDEBİ HAYATI
    Ece Ayhan, 1966’da devlet memurluğu görevinden ayrılarak çok sevdiği İstanbul’a yerleşir. Sanatçı bu yıllarda birçok işe girip çıkacaktır. İstanbul’da yaptığı başlıca işler arasında; Meydan Larousse ansiklopedisinde yazarlık, Sinematek ’te ve Yeni Sinema Dergisi’nde müdürlük, Genç Sinema Grubu’nda yöneticilik, Ağaoğlu Yayınevi’nde çok kısa bir süre redaktörlük işlerinde bulunmuştur. Şairin Kendine özgü çağrışımları ve göndermelerle örülü bir şiir tarzı vardır. Şiirleriyle hem Türk şiirinde hem de İkinci Yeni’ şiirinin içinde farklı bir şiir dil yaratmıştır. Şiirlerindeki en büyük özellik onun farklı bağdaştırmalarıdır. Aykırı betimlemeler ve kurduğu alışılmadık bağlamlar şiir kitaplarından hatta şiirlerinin başlıklarından dahi fark edilir. Çapalı Karşı, Bakışsız Bir Kedi Kara, gibi. Şiirin direkt anlamını vermesinden ziyade yapacağı çağrışımı esas kılmıştır. Yorum ve Eleştiri yapan insanların saptamına göre Ece Ayhan popülerliğini spesifik olarak bir şey anlatmaktan dolayı değil insanlara ‘’Ece Ayhan’ın bahsedip bahsetmedikleri şeyler’’ olgusundan yola çıkarak yakalayabilmiştir. İlk şiir kitabı olan Kınar Hanım Denizleri’nde 1955-58 yıllarında yazılmış şiirleri yer alır. Kendine özgü tonu bu yapıtta daha belirgindir. Bu tonun öğeleri, dünyaya karanlık bir bakış açısı; aklın sınırlarını zorlayan ve sürrealizmi çağrıştıran bir kurgu; tarihe, coğrafyaya, sokak yaşantısına, ekonomiye göndermeler; ölüm ve arzu içselliği ile örülmüş bir lirizmdir. Kitabın yayımlandığı yıllar, Türk şiirinin modern şiir açılımlarını özümsediği, üstlendiği, uyarladığı yıllardır. Bu yenilenme hareketinde Ece Ayhan'ın, Cemal Süreya, Sezai Karakoç, Turgut Uyar, Edip Cansever, bir önceki kuşaktan İlhan Berk, o dönemler Garip'in gündelik ve ironik anlayışını terk edip sürrealizme ve daha yoğun bir anlayışa yönelen O, Rıfat ve Melih Cevdet Anday ile birlikte rolü büyüktür.

    Yayımlanan ikinci kitabı “Bakışsız Bir Kedi Kara”, Türk edebiyatında düzyazı şiirinin örneklerinden bir tanesidir. Kitabın genelinde görülen özellik, cümle yapısının ve genelde Türkçe gramerinin bozulmasıdır. Yirmi yedi bölümden oluşan bir düzyazı şiir dizisi olan Ortodoksluklar'da ise tarih göndermesi öne çıkmaktadır. Bu gönderme, sonraki yapıtlarda da önemini korumayı sürdürmekle birlikte, ikinci yapıttaki yoğunluk ve karanlık burada da egemendir. Yapıtın en önemli göndermesi Bizans'tır ve özellikle Bizans'ın başkentidir. Şiddet imgelerinin öne çıktığı bu kitapta, göndermelerin hangi tarihsel anlatılar olduğunu çözmeyi zorlaştıran, neredeyse olanaksızlaştıran bir kurgu göze çarpar. Bozulmuş bir gramerin taşıdığı belirsiz göndermeler kimi özel adları ve eylemleri öne çıkarır. P. Avvakum'un Hayatım (1946) ve M. And'ın Bizans Tiyatrosu (1962) adlı yapıtlarının etkileri görülen Ortodoksluklar, modern Türk şiir örnekleridir. Şairin bu iki kitabı İngilizce'ye de çevrilmiştir. Dördüncü kitabı “Devlet ve Tabiat veya Orta İkiden Ayrılan Çocuklar İçin Şiirler” Ece Ayhan'ın en ünlü kitabıdır. En sevilen şiirlerinin çoğu bu kitapta yer alır (“Yort Savul”, “Meçhul Öğrenci Anıtı”, “Mor Külhani” vb...). Önceki iki yapıta göre daha ‘anlaşılır’, okur kitlesini olabildiğince genişleten bir yapıttır bu. Göndermesi açıkça bugünün Türkiye'si ve İstanbul'udur; toplumsal ve politik içerik belirgindir. Yapıt, 12 Mart 1971 döneminin toplumsal ve politik çalkantısına denk düşer. Nâzım Hikmet tarzından tamamen ayrılan bir politik şiir anlayışını öne çıkaran bu anlayış, modern şiirin ve İkinci Yeni'nin söylemsel olanı dışlayarak elde ettiği kazanımları hesaba katar. Kitabın üçüncü bölümünde yer alan Dipyazıları’ysa hem politik, hem de poetik bir manifesto niteliğindedir.