Yaz Aylarında Beslenme Önerileri

'Sağlıklı Beslenme ve Diyet' forumunda Masal tarafından 11 Temmuz 2012 tarihinde açılan konu


  1. Yaz Aylarında Sağlıklı Beslenme Önerileri


    Yaz Aylarında Nasıl Beslenmeliyiz


    Havaların çok ısındığı dönemlerde artan terlemeye rağmen vücudun ısı kaybı yeterli olamamaktadır. Hava sıcaklığı yanında rutubetin artması, terin buharlaşmasını engellediğinden ısı kaybını daha da azaltır. Yani sıcaklığın artması ile birlikte havanın nem oranının artması vücutta ısı birikimine, bu da ısı artışına bağlı hastalıkların gelişmesine neden olur. Bu arada terle su ve tuz gibi bazı maddelerin kaybı ve bunların yerine koyulamaması hastalık tablosunu ağırlaştırır. Cilt yanıkları, cilt kanserleri, katarakt, sıcak bunalımı (sıcak yorgunluğu, sıcak bitkinliği) ve sıcak çarpması güneşin ultraviyole ışınları, sıcak ve artmış nem oranı nedeniyle gelişen en önemli hastalıklardır.

    Yaz mevsiminde bolca sıvının alınması gerekir, "Normal Suyun yanısıra cacık, ayran, içinde küçük taze nane parçaları olan limonata, bazen içerisine biraz nane veya gülsuyu damlatılmış ılık su ve onun dışında da taze sıkılmış meyve sularını bolca almak oldukça faydalıdır. Ancak, tuz kaybını önleme açısından tuzlu ayran, tuzlu cacık ve maden sodasının mutlaka alınması gerekir. Günde 2-2,5 lt (10-12 su bardağı), terleme ile çok sıvı kaybı olan durumlarda 3 litreye yakın sıvı almak yeterlidir. Eğer sadece düz su içilirse ve aşırı miktarda içilirse, suyla beraber bazı iyon ve mineraller de vücuttan sökülür ve gitmeye başlar. Vücudun ihtiyacından fazla su tüketmek böbreklerin zarar görmesine ve vücutta ödem oluşmasına, tansiyon düşmesine neden olabilir. Bütün bu nedenlerden dolayı günlük ihtiyacın yarısı maden suyu,naneli limonata,bol naneli- dereotlu cacık veya şekersiz kompostolar, taze sıkılmış meyve suları olarak tüketilmelidir.

    Yaz aylarında 6-7 porsiyon meyve ve sebze tüketilmelidir. Sebze ve meyve tüketimi vücut direncini artırmak, vücuda yeterli derecede vitamin ve mineral alınmasını sağlamak açısından önemlidir. Başta kanser, kalp hastalıkları, sindirim sistemi hastalıkları gibi bir çok hastalığın önlenmesinde, kan şekerinin düzenlenmesinde, kabızlığın engellenmesinde sebze ve meyvelerin rolü büyüktür. Yeşil biber, maydonoz, çilek, erik gibi meyve ve sebzeler C vitamini açısından zengindir. Kan şekerini hızla yükselten veya hızlı düşüren besinler tercih edilmemeli, basit karbonhidrat olan saf şeker ve şekerli yiyecekler yerine; tahıllı ekmek, bulgur pilavı, kurubaklagiller gibi lifli besinler tüketilmelidir. Enerjisi yüksek kızartılmış ve hamur tatlıları yerine dondurma, sütlü tatlılar, meyve tatlıları, tercih etmek daha doğru bir seçim olacaktır. Yaz aylarında krema, mayonez, yağlı sos, katı yağ gibi yağlı besinlerin ve yağda kızartmaların tüketiminden kaçınmak gerekir.Yemeklerde bitkisel sıvı yağlar kullanılmalı, kızartma ve kavurma yerine pişirme yöntemi olarak haşlama, ızgara, bugulama, fırınlama gibi pişirme yöntemleri tercih edilmelidir.

    Yaz aylarında geç saatlerde yenebilen akşam yemeklerinin mümkün olduğunca hafif ve erken saatlerde yenilmesine dikkat edilmelidir. Özellikle yaz döneminde yapılan fiziksel aktivitelerin türüne ve zamanına çok dikkat edilmeli. Koşu veya tempolu yürüyüş gibi çok terleten ve çok fazla mineral, elektrolit kaybına neden olan sporlara karşı dikkatli olmak gerekir. Yüzme ve diğer su sporları tercih edilmeli. Bunun yanısıra fiziksel aktiviteler güneş ışınlarının direkt geldiği saatlerde değil, sabah erken veya akşam saatlerinde, tok karnına değil, yemeklerden minumum yarım saat sonra yapılmalıdır.