Yamaç Paraşütü - Spor ve Çevre

'Spor Gündemi' forumunda YAREN tarafından 14 Mayıs 2011 tarihinde açılan konu


  1. Yamaç Paraşütü Eğitimi


    Yamaç Paraşütü Sporu

    Dünyada yamaç paraşütçülüğü 1968’de koşarak ya da ayakta kalkış makale ve el kitaplarıyla gelişimini sağladı; ancak 1980’li yıllarına kadar paraşütle yamaçtan düzenli olarak koşarak atlanılmadı.İlk olarak Fransa ve İsviçre Alp’lerinde atlamalara başlandı ve giderek yaygınlaştı. Antarktika haricinde bütün kıtalarda rengarenk yamaç paraşütleri süzülmeye başladı. Türkiye’de yamaçtan koşarak uçuş denemeleri, 1985’te ilk olarak serbest atlayış paraşütleri ile yapılmıştır. 1988’den itibaren yamaç paraşütleri sınırlı bir kitle tarafından ferdi olarak kullanılmaya başlamıştır. Zamanla bu spor dalı kendini bayağı geliştirdi. Katlanıp sırt çantasına sığacak kadar küçük ve taşınabilir olması dağcıların da ilgisini çekti. Dağcılar zirveden kendilerini yamaç paraşütüyle bırakarak gökyüzünün de tadını çıkarmaya başladılar.

    Yamaç paraşütünün yaygınlaşmasındaki bir diğer etkende kolay öğrenilebilen hava sporudur. Bu özelliğe paralel olarakta eğitim-öğretim programları düzenlendi; ama geçen sürede yamaç paraşütünde yapılan gelişmeler masrafları ve öğrenmek için geçen süreyi arttırdı.
    Maalesef bu hızlı gelişmelerin ardından her branşta olduğu gibi yamaç paraşütünde de sınırlar zorlanmaya çalışıldı. Bu hırs birtakım kazaları da peşinde getirdi. Yamaç paraşütünde olası kazaların hepsi pilotaj hatalarıyla olur.(pilotaj: bir hava aygıtını yöneten kimse). Gerçekleşen kazalar bu spora yeni girecek olanları geri çevirdiğide olmuştur. Bu sporun diğer enterasan koluda yükseklik korkusu olanlarda bu sporu rahatlıkla yapabilirler.

    Yamaç paraşütü 4 bölümden oluşur:
    I.Kubbe
    II.Askı ipleri
    III.Taşıyıcı kolonlar
    IV.Harnes(kuşam tertibatı)

    KUBBE
    Kubbe polyester veya naylon gibi hava geçirmeyen maddelerden yapılır ve havada guzel gözükmek için cıvıl cıvıl boyanır. Kubbenin birleştirilmesiyle seller meydana gelir ve seller paraşüte giren havayı kontrolize ederek süzülme hareketine yardımcı olur.
    ASKI İPLERİ
    Askı ipleri mekanizmayı bağlama,yön verme ve fren görevlerini üstlenir. İpler hafif ve çok dayanıklı olmalıdır.
    TAŞIYICI KOLONLAR
    Taşıyıcı kolanlar pilota, kalkışta uygun tutunma yerleri sağlarlar. Kalkışı kolaylaştırmaktan öte farklı harnes kullanımına imkan tanırlar.

    HARNES (KUŞAM TERTİBATI)
    Yamaç paraşütlerinin harnesi: Tahtadan ya da sert plastikten yapılan oturma yerleri,sağlam dokunmuş kumaştan yapılan sırt bölgesi,bacak ve göğüs kolonlarından oluşur. Harnes pilotun oturduğu yerdir.