Vurmalı Çalgılar Nelerdir -Vurmalı Çalgı Çeşitleri

'Medya Bölümü' forumunda Dark tarafından 19 Şubat 2011 tarihinde açılan konu


  1. Vurmalı Çalgılar Nelerdir -Vurmalı Çalgı Çeşitleri

    Batı dillerinde genellikle “percussion” ailesi olarak adlandırılır Dilimizde “vurma çalgılar” da denmektedir

    Vurmalılar ailesi, tarihin en eski çalgılarının önemli bir bölümünü içerirBu çalgıların en ilkelleri bile çağdaş orkestraların vurmalıları arasında yer almaktadırBunlar,müziğin yalnızca ritm, renk ve dinamik gücüne katgıda bulunmakla kalmazlar, aynı zamanda müziğin melodik ve armonik öğelerine de katkıda bulunurlar

    Vurmalı çalgılar iki ana dala ayrılır: Perdesi belirli olmayan ve tek ses verenler ile belirli sesleri perdeli olarak olarak çıkarabilenlerBirinci grupta trampet, dümbelek, davul, kastanyet, kaynana zırıltısı, kamçı vb vardırİkinci gruba girenler vibrafon, ksilofon, marimba vb’dir

    Timpani ise akord edilebilme üstünlüğüyle davuldan ayrılırTimpaniciler bu çalgının az ya da çok gerilebilen derileri üzerinde değişik sesler elde edebilirler

    Timpani:
    Madeni büyük bir çanağın üstüne geçirilen deriden oluşurDeri, gerginliğine göre belirli bir notayla uyum içindedirXIXyüzyılın başlarından beri timpani mekanik olarak akord edilebilmektedir
    Deriye iki tokmakla vurulurTokmakların ucu istenilen tonal özelliğe göre değişik maddelerden yapılır
    Beethoven dönemine kadar orkestralarda genellikle iki timpani bulunurduGünümüzdeki yaygın uygulama, tek müzikçinin kullandığı üç timpanidir
    Bu çalgının başlıca işlevi, belirli bir notanın tekrarı ve arkasından gelen gümbürtüyle müziği vurgulamaktırDeğişik tokmaklarla daha yumuşak ya da kuvvetli ses çıkartmak mümkündür

    Glockenspiel:
    İki küçük tokmakla bir dizi çelik levhaya vurarak çalınırHaendel ve Moart, bazı bestelerinde bu çalgıya yer vermişlerdir
    Çağdaş bir akrabası tubofondurBunda, levha yerine borular vardırKlavyelidirRezonansın yarattığı seslerden yararlanırVibrafon da bu ailedendir

    Çelesta:
    Glockenspiel gibi, çelik plakalardan oluşurAncak bu plakalar tahta rezonatörlere tutturulmuşturKlavya aracılığıyla çalınan bir dizi çekiçleri vardır1880’ de icad edilen bu çalgıyı ilk kez Çaykovski “Fındıkıran” da kullanmıştırDolgun ve kalıcı bir ses rengi vardır

    Trompet:
    “Side-Drum” ya da “Snare-Drum” silindir biçimindeki küçük davulBir yüzeyinde snare denen teller vardırBu sayede takırtı sağlanırİki değnekle çalınırDilenen notalar elde edilemezGümbürtü ve başka efektlere uygunluğundan ötürü, özellikle askeri müzikte kullanılır

    Tenor Davul, Bas Davul:
    Tenor davulun snare telleri yokturTrampetten biraz büyüktürBas davul ise çok büyüktürGüçlü bir gümbürtüsü vardır

    Çelik Üçgen (Triangle):
    Üçgen biçiminde bükülmüş çelik bir çubukturMetal çubukla vurularak çalınır

    Simbal (Cymbal):
    Bakır alışımlı iki yuvarlak levhadan oluşurAyak mekanizmasıyla, ya da elle levhaların birbirine çarptırılmasıyla çalınırİstenirse levhalar birbirine değdirilip titretilirDavul sopasıyla da çalınabilirOrkestralarda yer alır

    Gong:
    Sini gibi büyük ve ağır bir metal levhadırGenellikle keçeden bir tokmakla çalınır
    Kaynana Zırıltısı (Rattle):
    Beethoven ve RStrauss tarafından da kullanılmıştırÇağdaş yapıtlarda sıkça yer alır

    Def:
    Dar bir kasnağın yalnızca bir yanına deri gererek yapılmıştırElle çalınırZilli ve zilsiz olarak kullanılırBazı yörelerde “tef” adı verilir

    Bendir:
    Zilsiz büyük deflere denirÖzellikle dini müzikte kullanılır

    Kudüm:
    Büyük bakır taslara deve derisi gerilerek yapılan bir çalgıdırİki kaptan biri ince, diğeri kalın ses çıkartırDaha çok dini müzikte kullanılırİki ayrı kaptan ses çıkarmak üzere yapılmış iki ayrı küçük tokmağı vardır

    Zil:
    Dövme bakırdan yapılırKenarları daire şeklindedirOrtasından geçirilen lastiklerle parmaklara takılarak çalınırBazı yörelerde “parmak zih” de denilmektedir