Vitaminler ve Yararları

'Sağlık Rehberi' forumunda Wish tarafından 15 Ağustos 2010 tarihinde açılan konu


  1. Besinler Vitaminler ve Yararları,
    Vitaminlerin Faydaları
    Vitaminler Hangi Besinde Hangi Vitamin


    A Vitamini ve Betakaroten

    A vitamini en çok; yumurtanın sarısı, ciğer, böbrek, yürek, domates, kavun, kayısı ve karnıbaharda ayrıca birçok sebze ve bitkide bulunur.
    A vitamini ciltte mucizeler yaratır. Akneli veya güneşten hasar görmüş ciltlerde A vitamini tedavisi uygulanır.

    Bu vitamin, hücre oluşumunu sağlar, saçları ve mukoza dokusunu korur, sindirim ve solunum sistemini destekler. Kemik ve diş sağlığında, yaraların hızla iyileşmesinde önemli bir rol oynar. A vitamini önemli bir antioksidandır. Serbest radikallerin gücünü azaltır, bağışıklık sistemini güçlendirir, vücudun enfeksiyonlara karşı direncini arttırır, kanser ve kalp hastalıklarından korur.

    A vitamininin değişik bir formu betakarotendir ve A vitamini kadar etkilidir.

    Yağda eridiği için, A vitamini vücutta depolanır. Bu nedenle fazla miktarda alınması zararlı olabilir. Örneğin deriyi kalınlaştırır ve kabalaştırır veya zehirlenmelere neden olabilir. Beta karotenlerin böyle bir tehlikesi yoktur.

    A vitamini için günlük doz, 5000 iu.dur. Yemeklerle birlikte alınması daha yararlıdır.

    B Vitaminleri

    B Vitaminleri en çok; bira mayası, ciğer, baklagiller, özellikle doğal buğday olmak üzere tohumlarda ve yumurtada bulunur.
    Sağlıklı bir cilt için B vitaminleri çok değerlidir. B vitaminlerinin eksikliği, birçok başka sorunun yanısıra deri sorunlarına da yol açar.

    B Kompleks vitaminleri hücresel gelişim için gerekli olan enzimlerin oluşmasına yardımcı olurlar. Sinir siteminin çalışmasında, yağlı asitlerin metabolizmasında, kırmızı kan hücrelerinin olgunlaşmasında önemli rol oynarlar. B-1 vitamini, vücudun glikozdan oluşan enerjiyi kullanmasını sağlar. B-1, B-2 ve B-12 vitaminleri enerji üretiminde etkili olurlar. B-6 vitamini ise kalbi korur. B-6 eksikliği , anemiden kalp hastalıklarına kadar bir çok soruna neden olur.

    Genel sağlık için tüm B vitaminleri gereklidir. Ancak cildi korumaya gelince, B-6 ‘nın yeri çok özeldir. Bu vitamin, enfeksiyonları yaratan kimyasalları kontrol ederek mükemmel bir iş görür.

    B vitaminleri suda çözünürler. Bu nedenle gıdalar ve vitamin tabletleriyle her gün takviye edilmeleri gerekir. B komplex vitaminlerinin sabahları alınması çok yararlı olur.

    C Vitamini: “Gençlik vitamini”

    C Vitamini en çok; çilek, kivi, narenciye çeşitlerinde, limon, domates, kabak, karnabahar, biber ve maydanozda bulunur.
    Hücre yenilenmesi ve cildin sıkılığını sağlayan kollajen dokunun üretimi C vitamini sayesinde olur. C vitamini güçlü bir antioksidandır ve yaşlanmaya karşı çalışır. Bu nedenlerle “ gençlik vitamini” olarak anılır. C vitamini eksikliğinde, yaralar geç iyileşir, cilt matlaşır ve vücut direnci düşer. Öte yandan kalp hastalıkları, katarakt ve yaşlanmaya bağlı hastalıklar başgösterir.

    Şeffaf ve genç bir cilt için C vitamini çok önemlidir. Bazı firmalar ürettikleri kremlerin içine “anti-aging “ amaçlı olarak C vitamini ilave ederler.

    C Vitamini açısından en zengin gıdalar; çilek, kivi, narenciye çeşitleri, limon, domates, kabak, karnabahar, biber ve maydanozdur.

    Bu değerli vitamin suda çözüldüğü için vücutta depolanmaz.Yani dün yediğiniz portakalların veya aldığınız vitamin tabletlerinin size bugün yararı olmaz. Gerekli vitamin dozunu günlük olarak takviye etmek gerekir. 25 Yaşın altındaki insanların günde en az 1000 mgr. C vitamini alması önerilir. 25-50 Yaş arasında gerekli doz daha yüksektir. Özellikle stresli bir yaşamı olan ve sigara içen insanların daha fazla C vitamini almaya ihtiyacı olur. 50 Yaşın üzerinde olanların, 3000-5000 mgr. arasında C vitamini almaya özen göstermeleri gerekir. C vitamini yemeklerden 20-30 dakika önce alınmalıdır.

    D Vitamini

    Süt, yoğurt, peynir, yumurtanın sarısı ve balık yağında bulunur.
    D vitamini kalsiyum emilimi ve kemik oluşumu için şarttır. Ayrıca yara iyileşmesinde önemli bir rolü vardır. Bu vitamin sütte, süt ürünlerinde, yumurtanın sarısında ve balık yağında bulunur. Ancak sentezi için ağızdan alınan gıdalar yeterli olmaz ve güneş ışığı gerekir.

    D vitamini, yağda eridiği için vücutta daha uzun sürelerle depolanması mümkün olur.

    E Vitamini

    En zengin kaynakları; zeytinyağı, soya yağı, ay çiçeği yağı, tereyağı, krema ve hindistan cevizidir.
    E vitamini çok etkili bir antioksidandır. Hücre yenilenmesine yardımcı olur, yaşlanma sürecini geciktirir ayrıca yaraların iyileşmesine katkıda bulunur. E vitamini içeren kremler raflardaki yerini almadan önce, kadınlar göz altlarına ve ciltlerinin kuru bölgelerine, E vitamini kapsüllerini açıp sürerlerdi. Bu vitaminin cildi güzelleştirdiği ve ince çizgileri azalttığı çok eskiden beri bilinirdi.

    E vitamini serbest radikallerin gücünü azaltır. Bu suretle insanı yaşlanma, kanser ve kalp hastalıklarına karşı korur. Hatta meme kanserinde bile etkilidir.

    E vitamini, yağda eriyen bir vitamindir ve en çok zeytinyağı, soya yağı, ay çiçeği yağı , tereyağı, krema ve Hindistan cevizinde bulunur. Günde 200-400 iu E vitamini alınması ve bunun için sabah saatlerinin tercih edilmesi önerilir.

    B ve C vitaminleri suda çözülürler, ter ve idrar yolu ile atılırlar. Bu nedenle günlük olarak takviye edilmeleri gerekir. Yağda eriyen A, D, E, vitaminleri ise vücudumuzda daha uzun süre depolanırlar.