Uyumsuzluk Sebepleri

'Bebek Bakımı' forumunda bynness tarafından 29 Aralık 2010 tarihinde açılan konu


  1. Çocuğun doğuştan getirdiği özellikleri ve çevresel etmenler uyumlu içinde olması için
    önemlidir. Uyum, başarıyı, hayattan zevk almayı, problem çözebilme yeteneğini, doğru karar
    verme gücünü artırmaktadır. İşte bu olumlu sonuçlara ulaşabilmek için çocuğun yaşadığı
    uyumsuzluk nedenleri araştırılıp, kontrol altına alınmalıdır. Uyumsuzluk nedenlerini
    açıklamadaki problemlerden biri, insan davranışlarının tek bir nedeninin olmamasıdır.
    Örneğin; saldırgan davranışlar gösteren bir çocuğun bu davranışının nedeni, arkadaşları ile
    yaşadığı olumsuz yaşantılar ya da daha önce temel ihtiyaçlarının zamanında karşılanmaması
    olabilir.
    Bazen de uyumsuz davranış olarak açıklanmayacak bir davranış çevrenin olumsuz
    yaklaşımı sonucu uyumsuz davranış olarak yerleşebilir. Örneğin; ergenlik çağındaki bir
    gencin kendini kanıtlamak, var olduğunu göstermek için yaptığı çabalarla alay edilmesi
    uyum problemlerine neden olabilmektedir.

    Uyumsuz davranışların ortaya çıkmasına sebep olan etmenler şunlardır.
    Ø Kalıtım
    Ø Bedensel nedenler ve hastalıklar
    Ø Temel ihtiyaçların karşılanmaması
    Ø Çevre ve sosyo-ekonomik nedenler
    Ø Yanlış Eğitim

    Kalıtım
    Anne babadan genler yoluyla çocuğa geçen özelliklere kalıtım denir.Altını ıslatma,
    inatçılık gibi problemler bireye kalıtsal olarak geçebilir. Fakat olumlu çevre koşulları ve
    eğitim yolu ile bu gibi olumsuzluklar ortadan kalkabilmektedir.

    Bedensel Nedenler
    Bedensel nedenler, uyumsuz davranışlar sergilenmesinde etkilidir.Görme, işitme
    bozukluğu,yürüme problemleri,ruhsal bozukluklar,iç salgı bezi bozuklukları süreğen
    hastalıklar, kazalar ve şoklar, şaşılık, kamburluk, aşırı şişmanlık bedensel uyumsuzluk
    nedenleridir. Bedensel engelli çocuk bir yandan kendi içinde bedeninin diğer çocuklardan
    farklı olmasından kaynaklanan üzüntü ve uyumsuzluğu yaşarken diğer yandan da çevrenin
    bedensel özrüne karşı olumsuz bakış açısı nedeniyle uyumsuzluk yaşar.Çevredekilerce
    olumsuz karşılanmak uyumsuzluklarının asıl nedenidir.
    Ailenin tavır ve tutumları, çocukların kendilerini olduğu gibi kabul edip uyum
    sağlamasında çok önemlidir.

    Temel İhtiyaçların Doyurulmaması
    Her insanın hayatını devam ettirmesi, sağlıklı ve mutlu olabilmesi için önemli
    ihtiyaçları vardır. Bu ihtiyaçların en azından asgari düzeyde doyurulması şarttır. Bu
    ihtiyaçlar iki gruba ayrılır.
    -Fiziksel Temel İhtiyaçlar
    Bireyin büyüyüp gelişebilmesi için zamanında ve yeterli karşılanması zorunlu
    ihtiyaçlardır. Solunum, yemek yeme, boşaltım, barınma, sıcak ve soğuktan korunma, vb.
    Bu ihtiyaçların zamanında ve yeterli karşılanması çocukta güven duygusunu geliştirir.
    Beslenme saati gecikmiş, uykusunu alamamış çocuk huzursuz, öfkeli ve saldırgan olur.
    -Psiko-Sosyal İhtiyaçlar
    Bireyin ruh sağlığının yerinde olması, diğer insanlarla sağlıklı ilişkiler kurabilmesi
    için psiko-sosyal ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. Sevme-sevilme, başarılı olma, kabul
    görme, bir gruba dahil olma gibi ihtiyaçlar psiko-sosyal ihtiyaçlardandır ve bireyin kendisini
    iyi hissetmesi için önemlidir.
    Gerek fiziksel ihtiyaçlar, gerekse psiko-sosyal ihtiyaçlar zamanında ve yeterli
    karşılanmadığında bireyde olumsuz davranışlar görülebilir.

    Çevre ve Sosyo-Ekonomik Nedenler
    Sosyal bir varlık olan birey, doğduğu günden itibaren öncelikle ailesinden ve yakın
    çevresinden daha sonra da komşuları, arkadaşları gibi değişik gruplardan etkilenerek büyür.
    Bireyin dahil olduğu grubun davranışları uyumsuz davranışlar sergiliyorsa birey de bunun
    etkisi altında kalır.
    Yine ailenin ekonomik durumu çocuğun temel ihtiyaçlarını bile zor karşılayacak
    durumda ise, bu durum çocukta güvensizliğe ve uyum problemlerine yol açabilir.
    Okul ise çocuk için önemli başka bir çevredir. Bireysel farklılıklar, gerekli rehberlik,
    öğretmenlerin ve yöneticilerin tutumu çocuğun uyum başarısında önemlidir

    Yanlış Eğitim
    Eğitim, bireyin istenilen, olumlu davranışlar kazanmasını amaçlar. Yanlış eğitim ise,
    çocuklarda uyumsuz davranışların oluşmasında önemli rol oynar. Çocuğun gelişimsel
    özelliklerini bilmeyen, bireysel farklılıkları görmezden gelen, baskılı, otoriter ya da tutarsız
    davranışlar gösteren anne-baba tutumları çocuklarda geçici olabilecek olumsuz davranışları
    pekiştirir ve yerleşmesine yol açar. Tüm sorumluluğun anne-babada olduğu aile ortamında
    yetişen çocuklar, çoğunlukla ev dışına çıktıklarında bocalar, ne yapacaklarını bilmezler.
    Çocuklara uygun eğitim olanakları sunularak önce kendisini, sonra çevresini
    tanımasına yardımcı olunmalıdır.