Uyku nedir?

'Sağlık Rehberi' forumunda Dark tarafından 3 Ekim 2009 tarihinde açılan konu


  1. Uyku nedir?

    Uyku beynin bir fonksiyonudur. Hiçbir hayati organın tamamen durmadan, hatta belli beyin bölümlerinin daha fazla çalışırken, vücudun diğer bölümlerinin istirahata sevk edildiği bir haldir. Gün boyu insanlar yaşlanır, fakat uyku sırasında gençleşirler.

    Hangi etkilerden dolayı uyku problemleri ortaya çıkar? Uyku problemleri genellikle stresten ve düzensiz bir yaşam tarzından kaynaklanır. Ayrıca çevre faktörleri de problem yaratır. Şişmanlık ve kişinin gün içinde bedensel olarak çok az hareket etmesi de başlıca uyku problemini ortaya çıkartan nedenlerdendir. Tabi bir de akşamları çok yemek yememek gerekir. Bu da uykusuzluğa neden olur. Eski bir Çin atasözünde ‘sabah kahvaltını tek başına yap, öğle yemeğini dostlarınla paylaş, akşam yemeğini de düşmanına armağan et denilmektedir. Ve bu filozofiden yola çıkılarak akşamları yatarken fazla yemek yememek gerekir.

    Peki insanlar Ramazan’da bunu nasıl sağlayabilirler?

    Ramazanda uyku problemleri daha çok ortaya çıkıyor. Çünkü gece kalkıp yemek yiyorlar. Yemekten sonrada da mideleri dolu olduğu için uyuma zorluğu çekiyorlar. Yapmaları gereken tek öğün yemeleri. Yani iftarda yiyorlarsa, yine ertesi gün iftarda yesinler. Bu daha sağlıklı olacaktır. Rahat ve sağlıklı bir uyku için nelere dikkat edilmeli? Birincisi alkol kullanmamalıdırlar. Midenizi rahatsız edeceği gibi, sık sık tuvalete kakmanıza da neden olur. Bu da uykunuzun bölünmesine tabiki. Bunun yanında kafein içeren içeceklerden uzak durmalılar. Örneğin çay, kahve ve asitli içecekler gibi. Ve kesinlikle uyku ilacı almamalılar. Gün içinde vücutlarını sık sık hareket ettirmeliler. Mineralli yiyecekleri ve mineralli suyu tercih etsinler. Yatmadan önce korku filmi, futbol maçı ve adrenalini yükseltecek heyecan verici programları da izlememeleri gerekir. Ayrıca insanlarla sosyal ve dostluk ilişkilerinde bulunmaları da sağlıklı bir uyku için gereklidir. Ve bu şekilde yaşam tarzını dengeleyerek kendilerini, vücutlarını ve uykularını rahatlatabilirler.

    Uyku problemi nasıl çözülür?

    Şunu unutmamak gerekir ki, uyku problemi bir anda meydana gelmez ve bir günde de ortadan kalkmaz. Uyku problemi olanların da mutlaka yaşam tarzlarında bir yanlışlık vardır. Bu problemi çözmek için kişinin önce yanlış yaşama biçimini düzeltmesi gerekir. Yanlışları düzelttiğinde ve yaşamları düzene girdiği zaman problemde düzelmiş olur.

    Uyku bozuklukları ne gibi rahatsızlıklara yol açar?

    Sekiz büyük şehirde sekiz bin kişi üzerinde yapılan araştırmalar sonucunda, alerji, bronşit, sindirim bozuklukları ve kanser gibi hastalıklara neden oluyor.

    Yetişkinler günde kaç saat uyumalı?

    Aslında normali diye bir şey yoktur. Bu genetik faktörlerin etkisi ile yaşa göre ve kişiden kişiye değişir. Ama ideal bir uyku 5.5 ile 7.5 saat arasında değişir.

    İnsanlar günün hangi saatlerinde uykuda olmalı?

    İdeali güneş batınca yatmak, güneş doğmadan uyanmaktır. Ama günümüz şarlarında bu o kadar da kolay olmuyor. Yinede kişiler kendi uyku düzenlerini oluşturmalılar. Örneğin gece 22.00’de yatıp, sabah 06.00’da kalkabilirler.

    Çok uyumak zararlı mıdır?

    Tabiki zararlıdır. İnsanlar çok fazla uyudukları zaman, beyinleri de çok fazla çalışıyor. Sonuç olarak beyin yoruluyor ve bu da yaşlanmaya yol açıyor. Aynı zamanda çok uyumak aşırı yorgunluğa da neden olur. Geçen sene Japonya’da yapılan bir çalışmanın sonucunda, uzun uyuyanların erken öldüğü ıspatlandı.

    Uyku ilacı kullanmak zararlı mıdır?

    Uyku ilacı alınmaya başlandığında, uykusuzluk çeken hasta ilk başlarda hemen uyuduğu için ilaçtan çok memnun kalıyor. Fakat bir süre sonra ilaç etkisini geçiriyor ve hasta ilacın dozunu artırıyor. Bir süre sonra da uyku ilacı kişide bağımlılık yapıyor. Sonuç olarak, uyku ilaçları sadece uykuya dalma süresini kısaltıyor. Bunun yanında gece uyanmaları artıyor ve asıl önemli olanda uykunun kalitesini bozuyor. Ayrıca uyku ilacı kullananlarda ertesi gün uyanamama ve performans düşüklüğü görülmektedir. Kısacası, uyku ilacının hiçbir etkisi yoktur. Mümkün olduğunca da uyku ilacı almamak gerekir.

    Uzun süre uykusuz kalınırsa kişide nasıl belirtiler ortaya çıkar?

    Sinirlilik, gerginlik, ağrı, bulanık görme, konuşmakta zorluk çekme, ellerde titreme, terleme, kekeleme ve hayal görme gibi belirtiler ortaya çıkar.

    Uyku problemi olanlara öğle saatlerinde mini bir uyku tavsiye edilebilir mi?

    Her ne kadar tavsiye etmesek de, uyku problemi olan birinin eğer uykusu o saatlerde geldiyse, kişi serbest bırakılmalıdır.

    Uyumakta zorluk çekenlere, yatmadan önce neler önerilebilir?

    Akşam yemeklerinizi yatmadan dört saat önce yemelisiniz. Ilık bir süt ya da ıhlamur da uykuya dalmanıza yardımcı olur.

    Uyumadan yaşamak mümkün müdür?

    Nasıl yemek yemek, su içmek ve nefes almak gibi ihtiyaçlarımız varsa ve bunları yapmadan yaşamamız mümkün değilse, uyumadan yaşamakta mümkün değildir.

    İyi bir uyku nasıl anlaşılır?

    Eğer sabah dinç uyandıysanız ve gün içinde kendinizi zinde hissediyorsanız demek ki gece çok iyi uyumuşsunuz.

    Eşler anlayışlı olmalılar

    Eşlerden birinde uyku problemi varsa ne yapmalılar? Eğer eşlerden birinde uyku problemi varsa, problem düzelene kadar ayrı yatmaları gerekir. Çünkü uyku sırasında diğerinin istemeden de olsa dönmesi, öksürmesi ve horlaması, problemli kişinin uyanmasına neden olur. Bu da uyanan eşin tekrar uyumasını engeller.