Türklerin divan şiirine kazandırdığı nazım şekilleri

Konusu 'Ders notları' forumundadır ve YAREN tarafından 5 Ocak 2011 başlatılmıştır.

  1. YAREN Üye

    türklerin divan şiirine kazandırdığı nazım şekilleri

    Şiirler nazım birimlerine, kafiyeleniş şekillerine, vezinlerine ve mısra sayılarına göre nazım şekillerine; işledikleri konulara ve ilgili oldukları alanlara göre de nazım türlerine ayrılırlar.

    Tuyuğ (tuyuk)

    Türklerin yaratıp Divan şiirine kazandırdığı nazım şeklidir. Maninin karşılığı sayılabilir.
    Tek dörtlükten oluşur.
    Kafiyelenişi rubaiyle aynıdır.
    Manide olduğu gibi cinaslı uyak kullanılır.
    Halk şiirinde 11’li kalıpla söylenen mani biçimindeki şiirlere de tuyuğ denir.
    Aruzun yalnız “fâilâtün fâilâtün fâilün” kalıbıyla yazılır.
    Rubaide işlenen konular tuyuğda da işlenir.
    Edebiyatımızda Kadı Burhaneddin, Nesimi ve Ali Şir Nevai önemli tuyuğ şairleridir

    Şarkı

    Türklerin Divan edebiyatına kattığı nazım şeklidir.
    Aşk ve güzellik konularını işler
    Bestelenmek üzere yazılmış şiirlerdir.
    Bu yüzden bent sayısı azdır.
    Konu genellikle aşk, sevgi, sevgili, içki ve eğlencedir.
    Kafiye düzeni murabbaa benzer. Ama farklı da olabilir:
    Aaaa bbba ccca ...
    Ccca ddda eeea ...
    Aaxa bbba ccca ddda
    Aanaan bbban cccan ...
    Aaxan bbban cccan dddan
    Nedim bu nazım şeklinin en önemli şairidir.Enderunlu Vasıf ve End. Fazıl da şarkı yazmışlardır. Yahya Kemal’in de şarkıları vardır.


Benzer konu başlıkları: Türklerin divan
Forum Başlık Tarih
Sorun Cevaplayalım Tarihte türklerin yaygın olarak oynadığı oyunlar nelerdir 1 Nisan 2013
Genel Türk Tarihi İslamiyetten Önce Türklerin Dini 3 Eylül 2012
Genel Türk Tarihi Göktürklerin Başkenti Neresidir 12 Temmuz 2012
Genel Türk Tarihi Abbasiler Zamanında Türklerin Rolleri 11 Temmuz 2012
Genel Türk Tarihi Türklerin Yaptığı İcatlar 26 Haziran 2012