Türk Musikisi Makamları - Çargah Makamı

'Medya Bölümü' forumunda Dark tarafından 19 Şubat 2011 tarihinde açılan konu


  1. Türk Musikisi Makamları - Çargah Makamı

    Çargâh Türk müziğinde do perdesinin adı ve bu perdede karar kılan makam Batı Müziğinde tam karşılığı do-majördür

    Karar Perdesi: Çargah Güçlüsü: Gerdaniye Yedeni: Buselik Seyri: Çıkıcı

    Çargah makamında Türk Musikinde çok fazla sayıda eser bulunmamaktadır Az sayıda olan eserlerde ise Hicaz ve Nikriz geçkiler kullanılmıştır Ancak ilahiler ve mevlevi bestelerinin çoğu çargah makamındadır

    Çargah makamının gelenkteki kullanımı farklıdır Gelenekte, Çargah makamı dizisi Saba Makamı dizisi ile büyük ölçüde aynıdır (Çargah perdesi üzerinde Hicaz yapar) ancak Saba gibi dügah perdesinde değil çargah perdesinde karar verir 18 YY'da uğursuz sayıldığı için kullanılmamaya başlanmıştır Daha sonra Saadettin Arel tarafından batıdaki do majör karşılığı olarak Çargah (do) perdesinden başlayan ve gelenekte Nigar olarak bilinen dörtlü ve beşliler Çargah olarak adlandırılmış, Nigar Dörtlüsüne Nigar Beşlisi elde edilmesiyle ortaya çıkan diziye Çargah Makamı dizisi denilmiştir Günümüzde Çargah, yaygın olarak Arel sisteminde önerildiği biçimiyle kullanılmaktadır ancak birçok Türk Müziği akademisyeni Çargah makamı dizisi yerine Nigar demeyi, Çargah'ın ise gelenekte kullanıldığı gibi kullanılmasını önermektedir



    Durak : Çargah perdesidir
    b Seyir : Çikicidir
    c Dizi : Yerinde bir Çargah Beslisine, Gerdaniye üzerinde bir Çargah dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir

    d Güçlü : Gerdaniye perdesidir
    e Yeden : Buselik perdesidir
    f Donanim : Donanima hiçbir isaret konulmaz


    Dizinin Seyri : Çargah Makami, çikici bir diziye sahip oldugundan, seyre genellikle durak sesi civarindan baslanir Çargah beslisinin seslerinde dolasilarak güçlü olan Gerdaniye perdesinde kalis yapilir Güçlü üzerinde bulunan Çargah dörtlüsünün seslerine geçilerek tiz duraga kadar çikilir Tekrar güçlü perdesine inilerek asma karar gösterilir Yerinde Çargah beslisinin sesleri kullanilarak Çargah perdesinde karar verilir

    Makamin Özelligi: Agir yapili bir makam oldugundan fazla kullanilmamistir Ancak genellikle bu makamda yapilan eserlere dikkat edilecek olursa, seyir sirasinda sik sik Hicaz ve Nikriz geçkiler yapildigi görülür