Trafik Lambaları neden sarı kırmızı ve yeşildir?

'Zaman Tüneli' forumunda Destina tarafından 18 Mayıs 2008 tarihinde açılan konu


  1. Neden trafik lambaları kırmızı sarı ve yeşildir?



    Trafik ışıkları uygulaması, önceleri demiryollarının trenleri kontrol için uyguladığı sinyaller örnek alınarak başlamıştır. Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak seçmişti.

    Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur. Demiryolları ilk faaliyete geçtiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'geç' ışığının ise beyazdı.

    Bir süre sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı. Beyaz renkli 'geç' sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu. Ama daha da kötüsü 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, 'geç' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu.

    Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'geç' san rengi de 'ikaz' sinyali olarak kullanmaya başladılar. Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir. Böylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu.

    Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın büyük şehirlerinde trafik sorundu.

    İlk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı. Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı.

    Ama öte yandan otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kötüleşti. Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı. Demiryollarındaki uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı. Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu.

    Sonunda günümüzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi. 1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı. Morgan 1963'de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı.

    Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir 'T' üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti. Çok geçmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama bütün dünyaya süratle yayıldı.

    Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar.
     



  2. Harika bilgilerdi yaw, zevkle okudum, bilmiyordum gelisimini. :f63:

    Bende sunu ekliyeyim bari,

    Trafik lambalarinin dünyanin heryerinde üsten asagi
    kirmizi-sari-yesil olarak yerlestirlmesinin de bir mantigi vardir.
    Bu siralama ile renk körlügü olan insanlarda ne zaman hangi isigin yazdigini anlarlar...

    Ellerine saglik Destina :f9: :f196:

     



  3. Bilgiler için teşekkürler Destina bende şunu eklemek isterim yurdumuzda kırmızı dur, sarı geç, yeşil sen daha ne duruyon olummmmmm geçsene ................ anlamında olup şayet sarıda hareket etmediyseniz kulaklarınıza dikkat edin çünkü işiteceğiniz korna sesleri geçici duyma kaybına neden olabilir :f106: :f106:
     



  4. bilgiller için teşekkürler..
     



  5. paylaşımın için saol destina gerçekten hiç düşünmemiştim renklerın neden boyle seçildiğini ...
     



  6. Bilgiler için teşekkürler Destina
    Tarihsel gelişimini bende bilmiyordum
    Keyifle okudum ve öğrendim Teşekkürler.
     



  7. Teşekkürler Destina öğrenmiş olduk..... Sonuçta en uygun renkleri kullanmaktayız şu an... Hazan bu arada konuyu okurken aklıma ilk gelen şeyi cevap olarak yazmışsın çok haklısın.....