trafik kuralları

'Soru Cevap' forumunda Aderito tarafından 5 Aralık 2012 tarihinde açılan konu


  1. trafik kuralları ve ilkyardım

    İLKYARDIM TANIMI:
    Aniden hastalanan veya yaralanan kişiye tıbbi tedavi yapılıncaya kadar anında ve olay yerinde çevre olanaklarıyla yapılan geçici müdahaleye ilkyardım nedir.
    İlkyardımcı şunu asla unutmamalıdır ki; yapacağı işlem bir tedavi değildir; çünkü amacımız tedavi değildir ilk yardımdır. Bazı kitaplarda ilk yardım, 3T (tanı- tedavi- taşıma) olarak açıklamaktadır. Ancak bura da geçen ikinci T (tedavi) ifadesi sürücü kurslarında verilen ilkyardım eğitiminde doğru olarak kabul edilemez Bilindiği gibi, tedaviyi sağlıkla ilgili okullarda eğitim alarak meslek sahibi olanlar yapabilirler.
    O halde burada ilkyardımcı şöyle ifade edebiliriz:

    TANI GEÇİCİ MÜDAHALE
    İLK YARDIM
    TAŞIMA AMACI:
    Yaralının durumunu kontrol altına alıp daha kötüye gitmemesine engelleyerek hayat kurtarmaktır.

    SAKATLIĞI ÖNLER SAKATLIK DERECESİNİ AZALTIR

    İyi bir ilkyardım için şu ilkelere uyulmalıdır:
    - Çabuk karar vererek yaralıyı değerlendirmek
    - Yaralıyı bulunduğu pozisyondan kurtararak uygun pozisyon vermek
    - Geçici önlemi hemen almak
    - Kalabalığı uzaklaştırmak
    - Moral vermek
    - Bilincini açık tutmak
    - Sıcak tutmak
    - Çamaşırları keserek çıkarmak
    - Güvenli yere almak.

    HEDEFLERİ:
    - Solunumun sağlanması
    - Kalbin çalıştırılması
    - Kanamanın durdurulması
    - Şokun engellenmesi
    - Yaranın dış etkenlerden korunması
    - Uygun pozisyon verilmesi
    - Haberleşmenin sağlanması
    yaralının taşınarak sevk edilmesi
    Örneğin, bir otobüs kazasında birçok yaralı var ise, önce soluk almayandan, kalbi çalışmayandan, kanaması olandan başlayarak ilk yardım yapılmalıdır.


    YAYALARIN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI

    *Cadde ve sokaklarda yürürken daima yaya kaldırımlarından yürüyünüz.
    *Yaya kaldırımlarından yürürken daima sağ taraftan yürüyünüz.
    *Yaya kaldırımlarında, sizden başka yayaların da olacağını düşünerek dikkatli davranınız
    *Yaya kaldırımı bulunmayan cadde ve sokaklarda yürümek zorunda kaldığınızda, yolun sol kenarından yürüyünüz. Çünkü, ülkemizde trafik sağ taraftan çalıştığı için sizde sağ taraftan yürüdüğünüzde yolun sağını kullanan araçlar sizin arkanızda kalacak ve siz araçları göremeyeceksiniz. Ancak sol taraftan yürüdüğünüzde karşınızdan gelen aracı rahatlıkla görebilir ve herhangi bir tehlike anında kendinizi kurtarma şansınız olacaktır.
    *Yola inmeden önce kaldırımın / banketin kenarında durunuz.
    *Önce Sola, daha sonra sağa, tekrar sola bakılarak yol kontrol edilir, eğer araç gelmiyorsa veya çok uzak mesafedeyse yol dik olarak koşmadan hızlı adımlarla yürünür,
    *Yolun ortasına gelindiğinde tekrar sağa bakılarak, yine koşmadan hızlı adımlarla yürünür ve geçiş tamamlanır.

    SÜRÜCÜLERİN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI

    ALKOLLÜ ARAÇ KULLANMAK

    Trafik kazalarına yol açan sebepler incelendiğinde, alkollü araç kullanan sürücüler ile yayaların karıştığı kazaların küçümsenmeyecek sayılara ulaştığı görülmektedir.

    Şerit izleme



    1. Sürücülerin geçme, dönme, duraklama, durma ve park etme gibi haller dışında şerit değiştirmeleri veya iki şeridi birden kullanmaları,
    2. Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri dışında yüz elli metre, yerleşim yerlerinde ise otuz metre mesafe içinde ve kavşaklarda şerit değiştirmeleri,
    3. Araçların cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten gitmeleri,
    4. İşaret vermeden şerit değiştirmeleri, yasaktır.



    TAKİP MESAFESİ

    Arkadan çarpma sonucu meydana gelen kazalar incelendiğinde sürücülerin büyük bir çoğunluğunun önündeki araçla mesafesini ayarlayamamalarından kaynaklanmaktadır.

    GELEN TRAFİKLE KARŞILAŞMA

    Sürücüler; iki yönlü trafiğin kullanıldığı taşıt yollarında karşı yönden gelen araçların geçişini zorlaştıran bir durum varsa geçişi kolaylaştırmak için aracını sağ kenara yanaştırmaya, gerektiğinde sağa yanaşıp durmaya, Dağlık ve dik yokuşlu karayollarında karşılaşma halinde, çıkan araç için geçiş güç veya mümkün değilse, güvenli geçişi sağlamak üzere, inen araçlar, varsa önceden sığınma cebine girmeye, sığınma cebi yoksa sağ kenara yanaşıp durmaya, gerektiği hallerde geri gitmeye, zorunludurlar.

    UYKUSUZ VE YORGUN ARAÇ KULLANMA

    Yorgunluk ve uykusuzluk, bir çok trafik kazasını doğrudan veya dolaylı etkileyen bir faktördür. Tüm dikkatlerin bir arada ve koordineli bir biçimde sürdürüldüğü işlev olan sürücülükte fikren ve bedenen zinde olmanın çok büyük önemi vardır. Yorgun ve uykusuz olarak araç kullanan bir sürücünün gözlerinin görme kuvveti azalır, derinlik tanıma ve mesafe tahmin etme, yolu gözetleme gücü zayıflar, dikkatini toplayamaz, aynı alkollü araç kullanmada olduğu gibi tepki gösterme ve algılama yeteneklerinde körelme olur

    GEÇİŞ KOLAYLIĞI SAĞLAMAK

    Karayollarında trafiğin güvenli ve hızlı akmasını sağlamak için kavşaklarda ilk geçiş hakkı kuralına mutlak uyulması gerekmektedir. Bu kurala riayet edildiğinde kavşaklarda, trafik sıkışıklığı olmayacağı gibi özellikle hızlı bir trafik akışı sağlanacağı için zaman kaybı da olmayacaktır. Kavşaklarda bütün sürücüler geçiş üstünlüğüne sahip, ambulans, itfaiye, polis vb. araçlara ilk geçiş hakkını vermek zorundadırlar. Bir kavşağa yaklaşan sürücüler; kavşaktaki şartlara uymak, dikkatli bulunmak, araçlarını ilk geçiş hakkı olan araçların geçişine izin vermek üzere durabilecekleri hızda sürmek kaydıyla, trafik polisi veya trafik ışıklı işareti ile yönetilmeyen ve aksine bir işaret bulunmayan kavşaklarda geçiş kurallarına göre uygun hareket etmek zorundadırlar

    ÖNDEKİ ARACI GEÇME KURALLARI

    Karayollarında trafiğin güvenli bir şekilde akışını temin etmek ve araç sürücülerinin bir diğer aracı emniyetli bir şekilde geçmesini sağlamak amacıyla geçme kuralları belirlenmiştir. Sürücülerin önlerinde giden bir aracı geçmeleri için
    Arkasından gelen bir başka sürücünün kendisini geçmeye başlamamış olması,
    Önünde giden sürücünün bir başka aracı geçme niyetini belirten uyarma işaretini vermemiş olması
    Geçeceği aracın hızıyla geçme esnasındaki kendi hızını da dikkate alarak, iki yönlü yollarda karşıdan gelen trafik dahil, yolu kullananların tümü için tehlike veya engel yaratmadan geçmek için kullanacağı şeridin yeteri kadar ilerisinin görüşe açık ve boş olması,
    Geçişin geçilen araçlar için bir güçlük yaratmayacak şekilde ve araçlarının bu geçişe uygun durumda bulunması gereklidir

    YAVAŞ SÜRME VE YASAKLAMALAR

    Sürücülerin; araçlarını zorunlu bir neden olmadıkça, diğer araçların ilerleyişine engel olacak şekilde veya işaretle belirtilen hız sınırının çok altında sürmeleri, güvenlik nedeni veya verilen herhangi bir talimata uyulması dışında, başkalarını rahatsız edecek veya tehlikeye sokacak şekilde gereksiz ani yavaşlamaları yasaktır.

    Sürücülerin dikkat etmesi gereken diğer hususlar

    Aracın hızı azaltılmalıdır.

    Gerektiği zaman fren yapmaya hazır olunmalıdır.

    Özellikle okul geçitlerine yaklaşırken karşıya her an bir öğrenci çıkabileceği hesaba katılmalı, çok dikkatli olunmalıdır.

    Geçitte durulup. Yayaların ve öğrencilerin güvenle geçmeleri beklenmelidir.

    Bu tür geçitlerde okul taşıtı ya da araç varsa geçilmemelidir.

    Yaya geçitlerinde durup yayalara yol verirken soldan gelip geçitte durmadan geçen araçlar varsa, önden geçen yayalar, korna ya da el hareketi gibi yollarla uyarılmalıdır.

    Yaya geçidinde durarak yayalara yol veren taşıtların solundan geçilmez, arkasında durup beklemek gerekir.