Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri

'Kısa Bilgiler' forumunda EyLüL tarafından 24 Aralık 2011 tarihinde açılan konu


  1. Trafik Kazalarının Başlıca Sebebleri
    Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri Nelerdir

    Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri
    Trafik kazalarının sebepleri aşağıda verilen Maddeler halinde gruplandırılabilir
    1. İnsan
    a) Sürücü
    b) Yaya
    c) Yolcu
    2. Yol
    3. Taşıt
    4. Çevre
    5. Trafik yönetim,denetim ve uygulaması

    İnsan Faktörüne Bağlı Trafik Kazalarının Nedenleri
    • Acemilik,
    • Dikkatsizlik,
    • Uzun süre uykusuzluk,
    • Hatalı sollama,
    • Aşırı hız,
    • Fazla yük taşımak,
    • Alkollü araç kullanmak,
    • Bazı ilaçları kullandıktan sonra araç kullanmak,
    • Trafik kurallarını dikkate almamak,
    • Rutin araç bakımlarını yaptırmamak.
    • Trafik Kazalarından Korunma Yolları
    • Alkollü araç kullanmayınız,
    • Emniyet kemerinizi mutlaka takınız,
    • Araç kullanırken dikkatinizi dağıtmayınız,
    • Hız limitlerine uyunuz,
    • Far ayarlarınızı kontrol ediniz,
    • Tehlikeli sürüş ve yakın takipten kaçınınız,
    • Bisiklet ve motosiklet kullanırken kaskınızı takınız,
    • Karşıdan karşıya geçerken geçiş kurallarına ve ışıklara riayet ediniz,
    • Kavşaklarda durunuz, tehlikeli yerlerde sollama yapmayınız,
    • Acelelikten kaçınınız,
    • Trafikte dikkatli ve hoşgörülü olunuz.

    Emniyet Kemeri

    Neden Emniyet Kemeri?
    Emniyet kemeri kullanmıyorsanız, vücudunuz aracın hızıyla yol almaya devam eder. Ta ki direksiyon, ön cam veya torpido sizi durduruncaya kadar. İşte benzer durumlarda ikinci bir çarpışmadan korunmak istiyorsanız bunun tek yolu emniyet kemeri kullanmaktır.

    Emniyet Kemeri ve Önlenen Riskler
    Trafik literatüründe 30 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda oluşan hasar 1 birim olarak tanımlanırken, 50 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda bu hasarın 9 kat arttığı bilinmektedir.
    Emniyet kemeri; araç içinde meydana gelen ölümleri %45, ağır yaralanmaları %50 oranında azaltmaktadır.
    Ölümle olan yaralanmalar incelendiğinde baş boyun yaralanmalarının %37, omurga, göğüs yaralanmalarının %8 oranında olduğu görülmektedir.

    Sürücü ile Yolcuların Ölüm ve Yaralanmalarında Hızın Etkisi
    Araştırmalar 30 km/s hızla çarpmanın araç içerisinde bulunanların vücuduna etkisi 1.kattan düşmeye, 90 km/s hızla çarpmanın ise 10.kattan düşmeye eşdeğer olduğunu göstermektedir.
    Yine araştırmalar bırakın yüksek hızları, 80 km/s hızla giden bir araçta yolculuk yapanların olası bir kazada ölme ihtimalleri, 30 km/s hızla giden araçtakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu göstermektedir.

    Sürücünün Görme Yeteneği ile Hız Arasındaki İlişki
    Hız arttıkça sürücünün trafik çevresini algılama düzeyi yavaşlar. Göz 190 ile 200 derecelik bir alanı algılar. Ancak araç kullanırken görme açısı hız ile ters orantılıdır. Örneğin 35 km/s hızla görme açısı 104 derece iken, hızı 130 km/s’te çıkardığımızda bu açı 30 dereceye düşer.


    Alkol ve Kaza İlişkisi
    Grafikte görüldüğü gibi 0,5 promil değerinden sonra kaza ihtimali yüksek bir eğilim göstermektedir. Bunun sonucunda kanında 1,00 promil alkol bulunan sürücülerin %70’inin kazalara sebep olduğu saptanmıştır.
    1,00 Kandaki alkol miktarı (Promil)

    Alkolün Uyuşturucu Etkileri
    Kandaki alkol miktarı arttıkça kişinin denge, görme ve işitme gibi beyinsel fonksiyonlarında azalmalar ortaya çıkar. Kas kontrolü gibi çok önemli duyu ve kontrol kabiliyetleri azalır.

    Hız Körlüğü
    Artan hız sonucunda sürücünün yol ve çevresine yönelik görsel verileri, yani eşya ve olayları tam olarak algılayamamasıdır. Bunun en önemli ve riskli sonucu, sürücünün aracın hızını olduğundan daha az hissetmesidir.

    Tünel Görüşü
    Hızlı araç kullanırken görme alanının daralması sonucu ortaya çıkan bir durumdur. Aracın hızı ne kadar artarsa sürücünün bakışları da o oranda uzağa odaklanır ve sürücü çevresindeki olayları zamanında algılayamaz.