Trafik Işıkları Neden Kırmızı, Sarı ve Yeşildir ?

Konusu 'Kısaca' forumundadır ve Dark tarafından 18 Şubat 2011 başlatılmıştır.

  1. Dark Üye


    Trafik Işıkları - Trafik Işıkları Neden Kırmızı, Sarı ve Yeşildir ?

    Trafik ışıkları uygulaması, demiryollarının trenleri kontrol için uyguladığı sinyaller örnek alınarak başlamıştı Demiryolları idaresi kırmızı rengi ‘dur’ sinyali olarak seçmişti Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur Demiryolları ilk faaliyete geçtiği 1830′lu yıllarda ‘ikaz’ ışığının rengi yeşil, ‘geç’ ışığının ise beyazdı

    Bir süre sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı Beyaz renkli ‘geç’ sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu Ama daha da kötüsü ‘dur’ işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, ‘geç’ sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu


    Sonunda demiryolcular kırmızıyı ‘dur’, yeşili ‘geç’ sarı rengi de ‘ikaz’ sinyali olarak kullanmaya başladılar Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir Böylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu


    Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın büyük şehirlerinde trafik sorundu İlk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868′de Londra’da kullanıldı Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı


    Ama öte yandan otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kötüleşti Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı Demiryollarındaki uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu


    Sonunda günümüzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD’deki Cleveland’da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi 1914′de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923′de de patentini aldı Morgan 1963′de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı


    Morgan’ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir “T” üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti Çok geçmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama bütün dünyaya süratle yayıldı
     

Sayfayı Paylaş