Stres Nedir Nasıl Oluşur

'Sağlık Rehberi' forumunda Merve tarafından 7 Aralık 2011 tarihinde açılan konu


  1. Stres Nedir Nasıl Oluşur
    Stres Nedir
    Stres Nasıl Oluşur

    Stres insan vücudundaki doğal bir mekanizmadır ve aslında sorunlarla başa çıkmak için vardır. Ancak günümüzde stres kronik hale gelmekte hasar verici ve vücudu yıkıma götürücü bir sorun haline gelmiştir.

    Stres üç aşamalı bir durumdur. Alarm, direnç ve bitkinlik. Alarm aşamasında vücut savaş moduna geçer ve stres hormonları salgılanır. Böbrek üstü bezlerinden salgılanan adrenalin vücudu artan stres hormonları ile mücadele için hazırlar. Vücut depolanmış yağ ve şekerleri yakarak enerji üretmeye başlar. Duyular hassaslaşır, kalp atış hızı, tansiyon, akciğer fonksiyonları hızlanır.
    Direnç aşamasna geçildiğinde vücut kendini iyileştirme çalışmasındadır. Stres devam ederse sonunda tükenme olabilir. Zihinsel ve bedensel yorgunluk baş gösterir.

    Stresin belirtileri şöyle sıralanmaktadır: İştah ve kilo değişiklikleri, konsantrasyon güçlüğü, zihinsel zayıflık, depresyon, mide bulantısı, ülser, kolit, kabızlık ve ishal gibi sindirim sorunları, astım ve romatizma gibi hastalıkların alevlenmesi, yorgunluk, baş ağrısı, yüksek tansiyon, bağışıklık yetmezliği, kısırlık, uykusuzluk, cinsel isteksizlik, kas gerilmeleri, sinirlilik, cilt sorunları.

    Stres hayatın içindeki hemen herşeyden kaynaklanabilir. Trafik, aile ilişkileri, sabah kahvenin dökülmesi stresi tetikleyici bir etken olabilir. Stresi tetikleyen en yaygın durumlar kaza geçirmek ya da bir suça konu olmak, aile anlaşmazlıkları, mali sorunlar, iş hayatını hareketlendiren bayram, tatil vb, hastalık ya da sevilen birini kaybetmek, kontrol edilemez ve beklenmeyen olaylar, yeni iş ya da işi kaybetmektir.

    Stres şikayeti ile doktora başvurulduğunda genellikle stresin neden olduğu ikincil şikayetler tedavi edilmekte, bunun yanında rahatlatıcı ilaçlar ve yöntemler kullanılmaktadır.

    Stresle başa çıkmak kolay değildir. Bir profesyonelden yardım alınmasının yanısıra hayat tarzına oldukça dikkat edilmesi gerekmektedir. Arıtılmış su içilmeli, papatya, melisa, çarkıfelek çiçeği gibi sakinleştirici çaylar içilmelidir. Kepekli tahıllar, baklagiller, meyve ve sebzeler daha çok tüketilmelidir. Omega yağ asitleri alımı arttırılmalıdır. Kafein, alkol gibi uyarıcılar stresi daha da kötüleştirebildiğinden kullanımı sınırlandırılmalıdır. Çerez ve fast food tarzı yiyecekler stresi tetiklemekte, şeker, unlu mamuller stresi daha da kötüleştirmektedir.

    Hayatta pek çok zorluk vardır. Bu zorluklara karşı olumlu bir tutumgeliştirilmeli ve öfke kontrol altında tutulmalıdır. Kontrol edilemeyen sorunlara karşı yapılacak en önemli şey o konu ile ilgili daha fazla bilgi sahibi olmaktır. Stresli durumlarla başa çıkmak için çeşitli rahatlama yöntemleri edinilmelidir. (müzik dinlemek, kitap okumak gibi kişilere göre değişen pek çok yöntem vardır.) Zamanı doğru yönetmek stresli durumları önlemekte önemli bir yardımcıdır. Aile ve arkadaşlarla zaman geçirmek stresi azaltmaya yardım etmektedir. Düzenli egzersiz enerjiyi açığa çıkaran ve sakinleştiren bir yaklaşımdır. Gece yeterli uyumak vücudu iyileştirir ve yeniler. Yorgun olmak strese karşı daha duyarlı olmamıza needen olmaktadır.

    Derin nefes almak kalp hızını düşürür ve vücudu rahatlatır. Masaj ve ılık banyolar kasları gevşeticidir. Magnezyum, B vitaminleri ve kalsiyum alınması strese karşı faydalıdır.

    Alıntı.