Soğuk Havalarda Beslenme

'Sağlıklı Beslenme ve Diyet' forumunda YAREN tarafından 29 Kasım 2009 tarihinde açılan konu


  1. Soğuk Havalarda Beslenmemize Dikkat
    Kış aylarında, mevsim değişikliğinde bağışıklık sistemimiz zayıf düşebilir. Bunun için bağışıklığımızı güçlendirecek besinler tüketmekte fayda var. Bağışıklık sistemimizi güçlendirmek için C, E, A, B-6, D vitaminleri, folik asit ve bazı mineralleri yeterince almamız gerekmektedir.

    Kış aylarını yaşadığımız şu günlerde soğuk havalarla birlikte hastalıkların oranında önemli derecede bir artış oldu. Bu soğuk günlerde, hastalıklardan korunmak için kalın giyinmeye olduğu kadar beslenmemize de özen göstermemiz gerekiyor.

    Kış aylarında beslenmemizde nelere dikkat etmemiz gerekiyor?

    Vitamin kaynakları


    C: kuşburnu, maydanoz, şalgam, asma yaprağı, kırmızı ve yeşil sivri biber, roka, lahana, turunçgiller, domates, kivi

    E: buğday özü, soya yağı, bitkisel sıvı yağlar

    A: yeşil yapraklı sebzeler, turuncu sebzeler, havuç, yumurta, kayısı

    B6: et, balık, tavuk, kuru baklagil, badem, ceviz, fındık, fıstık, patates, muz, ceviz, yeşil turp, ıspanak kuru baklagiller, yeşil yapraklı sebzeler, meyveler, turunçgiller, saflaştırılmamış tahıl ürünleri, tam buğday unundan yapılmış ekmekler

    D: yağlı balık türleri, süt ve peynir



    Mineral kaynakları

    çinko et, tavuk, balık, süt ve süt ürünleri

    bakır fındık, fıstık, pekmez, tavuk, balık, kuru meyveler, kuru baklagiller, pekmez, kakao ve yeşil sebzeler

    demir et, yumurta, saflaştırılmamış tahıllar, koyu yeşil yapraklı sebzeler, kurutulmuş meyveler

    krom etler, tam tahıllar, kuru baklagiller, su


    Bağışıklık sistemini kuvvetlendirmek ve soğuk havalardan fazla etkilenmemek için dikkat edilmesi gerekenler:

    * Yeterli ve dengeli beslenilmelidir.

    * Fazla şeker ve şekerli sıvıların tüketiminden (bağışıklık sistemimizi baskıladığı için) kaçınılmalıdır.

    * Cipsler, sakatatlar, salam, sucuk gibi yağlı etler, mayonez, krema gibi aşırı yağlı besinler fazla tercih edilmemelidir.

    * Kızartılmış, kavrulmuş besinler tüketmek yerine, ızgara yapılmış ve haşlanmış besinler tercih edilmelidir.

    * Kahve ve demli çay tüketiminden kaçınılmalıdır.

    * Yeşil çay, kuşburnu çayı, adaçayı, ıhlamur gibi bitki çayları tercih edilmelidir.

    * Besin değeri daha yüksek olduğu için, mevsiminde yetişen taze meyveler ve sebzeler tercih edilmeli, her öğünde sebze ve salata tüketmeye özen gösterilmelidir.

    * Ara öğünlerde taze meyve tüketmeye çalışılmalıdır.

    * Günde en az iki öğün yumurta, süt, et, peynir, yoğurt gibi zengin protein içeren besinler tüketilmelidir.

    * Her hafta muhakkak 1-2 kez kuru baklagil tüketilmelidir.

    * Haftada 2-3 kez balık tüketmeli, ancak balık kızartma değil ızgara, haşlama veya buğulama yöntemiyle pişirilmelidir.

    * Vücudumuzun sağlığı için her gün 8-10 bardak su içilmelidir.

    * Havalar soğuyor diye egzersizden vazgeçmemeli, haftada en az 3 gün düzenli fiziksel aktivite yapılmalıdır.
    Kaynak: Memorial Hastanesi Beslenme ve Diyet uzmanları