Sinirleri Yatıştırmak İçin Neler Yapmalı?

'Sağlık bilgisi' forumunda Ezlem tarafından 3 Ocak 2011 tarihinde açılan konu


  1. Öfke, olayları kavrama ve doğru tepkileri verme yeteneğimizi zayıflatan bir duygudur. Ayrıca hayal kırıklığı, üzüntü, suçluluk, kaygı gibi duygularla yakından ilgilidir. “Öfkeyle kalkan zararla oturur” atasözü çok doğrudur çünkü öfkeli bir anda verilen kararlar, yapılan hareketler muhakeme yeteneğimiz zayıfladığı için genellikle yanlış kararlardır. Sinirli bir anda söyleyeceğiniz sözler hem sizi hem de sevdiklerinizi olumsuz etkileyerek sosyal ilişkilerinizin zayıflamasına yol açabilir. Sinirle, öfkeyle başa çıkabilmek, parlamaları önleyebilmek için atılması gereken ilk adım bu anların fark edilerek kontrol altına alınmasıdır. Bu bir tekrar ve alışkanlık meselesidir ancak bu alışkanlığı edindiğinizde öfkenizi kontrol etmek sizin için oldukça kolay olacaktır.

    Sinirleri yatıştırmak için en acil olarak başvurabileceğiniz yöntem nefes egzersizleridir. Kısa sürede uygulayabileceğiniz bir çözüm arıyorsanız çok sinirlendiğiniz bir anda derin nefes alın ve nefesinizi 10’dan geriye doğru sayarak yavaş yavaş verin. Sinirlerinizi yatıştırmak için kullanabileceğiniz bir diğer nefes egzersizi ise şöyle; derin nefes alın, 10-15 saniye nefesinizi tuttuktan sonra önce nefesinizin yarısını verin, daha sonra yarısının yarısı olarak nefes vermeye devam edin. Tüm bu nefes egzersizleri yatışmanıza yardımcı olacaktır.



    Egzersiz yapmak uzmanların “sinirlediğimizde ne yapmalıyız” sorusuna en sık verdiği yanıttır. Düzenli egzersiz beynin daha fazla endorfin salgılamasını sağlar. Endorfin ise ruh halini yukarı taşıyarak sinirleri yatıştıran bir nörotransmitterdir. Spor yapmak için spor salonuna gitmenize gerek yok. 30-40 dakika tempolu yürümek bile sinirleri yatıştırmak için yeterlidir.

    Çok çabuk parlıyorsanız ve sinirlediğinizde yaptığınız hareketlerden, söylediğiniz sözlerden daha sonra pişman oluyorsanız sizi sakinleştirecek hobilere ihtiyacınız var demektir. Kitap okumak, çiçek bakmak, evcil hayvanlar gibi dikkatinizi dağıtacak, uğraşırken sizi memnun edecek aktivitelere yönelebilirsiniz.

    Sizi sinirlendiren olayların köküne inmek, tam olarak neye sinirlendiğinizi tespit etmek ilerde yaşanabilecek aynı yapıdaki olaylarda sinirlerinizi kontrol altında tutmanıza yardımcı olacaktır. Sizi tam olarak neyin sinirlendirdiğini bilirseniz bu tetikleyicilerden uzak durarak öfkenizi kontrol altına alabilirsiniz.

    Öfkeli halinizin olumsuz etkilerinden korunmak istiyorsanız ne yaparsanız yapın öfkeliyken konuşmaya başlamadan önce kendinizi sakinleştirmeye ve bir miktar sakinleştikten sonra konuşmaya çalışın.

    Tüm çabalarınıza rağmen sinirlerinizi yatıştıramıyorsanız, çeşitli olaylar karşısında aniden parlıyorsanız ve bu davranışlarınız hayatınızı olumsuz yönde etkiliyorsa daha etkili bir çözüm için öfke kontrolü konusunda bir uzmandan yardım alabilirsiniz.