Sınav Stresini Yenme Yolları

'Sınavlar' forumunda Belinay tarafından 29 Mart 2012 tarihinde açılan konu



  1. Sınav Heyecanı Nasıl Yenilir,Sınav Heyecanını Yenmenin Yolları Nelerdir

    Sınav kaygısının belirtileri nelerdir? Sınav kaygısının nedenleri? Sınav kaygısıyla başa çıkmak için neler yapılmalı? Tüm adayların kafasını meşgul eden bu soru

    Birçoğumuz sınavlardan önce ve sınav sırasında gerginlik ve heyecan hissederiz. Bu, beklenilen bir duygudur. Biraz kaygı sınava hazırlanmak için gereklidir ve bizi motive eder yani harekete geçirir.Ancak bu kaygı aşırı yoğun ve sürekli hale geldiğinde olumsuz belirtilere ve sonuçlara yol açarak başarısızlığa neden olur.


    Sınav zamanı geldi çattı. Sınava girecek öğrencilerin yüreği pır pır şu aralar.

    1- Sınav, bilginizi belli bir süre dahilinde ölçen bir ARAÇTIR sadece. Sizin kişiliğinizi ve diğer yeteneklerinizi ölçmez. Siz dünyada teksiniz ve çok değerlisiniz. Sınavı kazanmak ya da kaybetmek sizin değerinize bir şey katmayacak ya da eksiltmeyecek. Bu sınavlar sadece akademik bilgi birikiminizi, yorum gücünüzü ve süreyi doğru kullanma gücünüzü ölçecek.

    2- Sınav kaygısının en önemli sebebi olumsuz düşüncelerdir. Kendinize sürekli "yapamayacağım, başaramayacağım, anneme, babama, öğretmenlerime, arkadaşlarıma ne diyeceğim?" sorularını sorarsanız heyecanınızı arttırırsınız. Beyninizdeki bütün kötü düşünceleri çöp tenekesine attığınızı hayal edin. Onun yerine olumlu düşünceleri koyun. Sınavdan kötü puan almak ailenizin size olan sevgilerini azaltmaz

    3- Sınav başlarken heyecan yaşamanız çok normaldir. Biz yetişkinler bile bir sınava girerken heyecan duyarız. Heyecan organizmayı harekete geçiren itici güçtür. Fakat bu heyecan kaygıya dönüşürse fiziksel olarak çok fazla etki yaşarsınız bu da sizi engeller (kalp çarpıntısı, avuç içi terlemesi, ağız kuruluğu, el titremesi, mide bulantısı vb.) Soruları yapmaya başladığınız ilk bir kaç dakika içinde bunların azaldığını hatta bittiğini göreceksiniz.

    4- Sınavda bilgi birikimiz önemlidir ancak sınav kaygısını yenebilmek te en az bunun kadar önemlidir. Araştırmalar çok fazla bilgili olup kaygı yaşayanların orta düzeyde bilgiye sahip fakat kaygısını kontrol altına alanlardan daha başarısız olduklarını göstermektedir. Sınav sonucunu çok fazla düşünmeyin. Sınava odaklanın.

    5- Zor sorular başa gelmiş olabilir. Çünkü çok fazla kitapçık türü var. Sınavın başında zor soruyu yapamazsanız asla moralinizi bozmayın. Çünkü daha kolay ve orta düzeyde sorular sizi bekliyor. Zor soruyu zaman kaybetmeden geçin. Zor sorularla zaman kaybedip diğer soruları da tehlikeye atmayın. Unutmayın zor ve kolay sorular size o gruptan aynı puanı getirecektir.

    6- Süre problemi olanlar turlama tekniğini kullansınlar. Yani ilk önce çok bilinenler yapıldıktan sonra tekrar başa dönüp yapamadığınız soruları yapın. İşe yarıyor.

    7- Yanlışlar doğruları götürüyor. Onun için tam emin olmadığınız 2 seçeneğe inderemediğiniz soruları işaretlemeyin.

    8- Sınav sırasında dikkatiniz dağılabilir. Bir soruyu 3'den fazla okumaya başladıysanız dikkatiniz dağılıyor demektir. Yarım dakika ara verin. Gözlerinizi dinlendirin. Başınızı ve omuzlarınızı hareket ettirin. Ve sonra sınava dönün. Daha iyi odaklandığınızı göreceksiniz.

    9- Sınav sabahı her zaman yediğiniz yiyecekleri yiyin. Farklı bir şey yerseniz mideniz bozulabilir. (Bu öğrencimin başına geldi. Aman dikkat)

    10- Çok fazla heyecanlı ve kötümser arkadaşlarınızla ya da aile bireyleriyle sınav hakkında konuşmayın.

    11- Bol bol gülümseyin komedi filmleri izleyin. Sizi rahatlatan etkinliklere yönelin. (Tehlikeli etkinlikler yapmayın)

    12- Kendinize güvenin yapabileceğimin en iyisini yapacağım deyin.

    [​IMG]


    Sınav Kaygısıyla Başa Çıkmak İçin Öneriler

    Haftalık ve günlük çalışma programı yapın. Programınızın olması hangi konuya çalışacağınızı bilmeniz anlamına gelir. Bu da kaygıyı azaltır.

    Çalışırken ara verin.Dersler arasında çok uzun molalar vermeyin.Her seferinde dikkatin toplanması güçtür.

    Molalarınızı da planlayın.Çalışırken her saat başı 10 dk. ve her iki saatte bir yarım saatlik mola vermek uygun olacaktır. Uzun molalarda yemek yiyebilir, gazete okuyabilir, odanızı düzenleyebilirsiniz.

    Düzenli uyuyun. Günde en az 7-8 saat uyuyun.

    İyi ve düzenli beslenin. Kaygı ile başa çıkmada doğru ve dengeli beslenme çok önemlidir. Şeker, hamur işi, kahve, çay, sigara, kaygıyı arttırır. Protein ağırlıklı et, süt, yumurta, baklagiller, sebze, bol meyva, kepekli ürünler tüketmeye dikkat edin, bol su için.

    Pozitif düşünün.Olumlu düşünmenin gücü, kaygıyı kontrol eder ve azaltır.

    Kendinizi kendinizle karşılaştırın.

    Gereklilik içeren cümleler yerine bilirimli cümleler ile düşünmeye özen gösterin.

    Yapabilirim, öğrenebilirim, çözebilirim

    Gevşeme egzersizi yapın. Nefes egzersizi yaparak bedeninizi ve zihninizi gevşetin, beden gevşekse zihin daha iyi çalışır. Dikkatin bittiğini hissettiğiniz anda nefes egzersizi yapın

    En önemlisi kendinize güvenin!