Sınav öncesi stresi A ve E vitaminleriyle yenin

'Sağlıklı Beslenme ve Diyet' forumunda YAREN tarafından 4 Haziran 2009 tarihinde açılan konu


  1. Sınavların yaklaşmasıyla beraber öğrenciler üzerinde oluşan stresin, yeme davranış bozukluğuna yol açtığı bildirildi.

    Milyonlarca öğrenciyi yakından ilgilendiren Seviye Belirleme Sınavı (SBS) bu yıl 6, 7 ve 13 Haziran, ÖSS ise 14 Haziran'da yapılacak. Sınavların yaklaşmasıyla birlikte öğrenciler üzerinde oluşan stresin, yeme davranış bozukluğuna yol açtığı bildirildi. Uzmanlar, sınav öncesi strese karşı yumurta, süt, ıspanak, havuç, kayısı gibi besinlerde bulunan A vitamini ile tahin, kuru baklagil, fındık, badem gibi yağlı tohumlarda bol miktarda bulunan E vitaminin tüketilmesini tavsiye ediyor. Uzmanlara göre, bu bozukluğun kilo kaybı, mide bulantısı, kabızlık, baş dönmesi ya da aşırı kilo almaya neden olabiliyor.

    SBS bu yıl ilköğretim 8. sınıf öğrencileri için 6 Haziran, 7. sınıflar için 7 Haziran, 6. sınıflar için ise 13 Haziran'da yapılacak. Tüm eğitim öğretim döneminin meyvesinin alınacağı bu sınavlar öncesi doğru, yeterli ve dengeli bir beslenme programı uygulanırsa başarının artacağı belirtiliyor. Bahar Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Gülcan Karpuz, her besin grubundan yeterli miktarda tüketmenin gerekli olduğunu söyledi. "Sınava hazırlanan kişiler gerek zaman bulamamaktan gerekse alışkanlık olmadığından günün en önemli öğünü olan sabah kahvaltısını atlıyor." diyen Karpuz, beynin kan şekeriyle çalıştığını ve sabah uyanıldığında kan şekerinin düşük olduğunu kaydetti. Karpuz, "Yapılan araştırmalarda sabah kahvaltı eden kişilerin başarı oranlarının ve dikkat düzeylerinin yüksek olduğu da görülüyor. Bu yüzden mutlaka güne süt, kepekli ekmek, peynir, yumurta, pekmez, yulaf ezmesi gibi besleyici değeri yüksek gıdalar ile başlamak gerekiyor. Kan şekerinin düşmemesi için de ara öğünler atlanmamalıdır. Ara öğünler, basit şeker içeren, kan şekerinin hızla yükselip, düşmesine sebep olan tatlı, çikolata, hazır meyve suları yerine kan şekerini yavaş yükselten ve düşük kalori içeren meyve, yoğurt, küçük kepekli sandviç, ayran gibi gıdalardan oluşmalı. Yağsız et, yoğurt, salata, sebze yemeği ve kepekli ekmekten oluşan akşam yemekleri en idealidir." dedi.

    Özellikle bu dönemde çok fazla çay, kahve ve kola içmek de kalp çarpıntısı, huzursuzluk, uykusuzluk, korku ve endişeye neden olabiliyor. Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Karpuz, C vitamini içeriği yüksek kuşburnu, papatya, adaçayı gibi bitki çaylarını tüketmenin daha sağlıklı olduğunu vurguladı. Stresin azaltılması açısından antioksidan içeren besinlerin tüketilmesini tavsiye eden Karpuz, "Balık, ceviz, fındıkta bol miktarda bulunan Omega-3 yağ asitleri antioksidandır. Haftada iki kez balık, haftada iki, üç kez beş-altı fındık, ceviz tüketimini öneriyoruz. Ayrıca yeşil biber, maydanoz, çilek, ıspanak, karnabahar gibi meyve ve sebzelerde bol miktarda antioksidan içeriyor. Strese karşı etkin olan yumurta, süt, ıspanak, havuç, kayısı gibi besinlerde bulunun A vitamini ile tahin, kuru baklagil, fındık, badem gibi yağlı tohumlarda bol miktarda bulunan E vitaminin tüketilmesi sınav döneminde stresin azaltılmasında etkili olacaktır. Beyin fonksiyonlarında görev alan aynı zamanda bir antioksidan olan çinko da, süt ve türevlerinde, tavuk, yumurta, balık, yağlı tohumlarda bulunur ve düzenli tüketilmesi gerekmektedir. Bu dönemde ihmal edilmemesi gereken B vitaminleri ise ette, balıkta, kepek çavdar ürünlerinde ve koyu yeşil sebzelerde bulunur." diye konuştu.

    SINAV GÜNÜ UYULMASI GEREKENLER

    Sınavdan bir gün önce hiç yenilmemiş bir besin denenmemeli.

    Dışarıda yemek yemeyin.

    Kan şekerinin ayarlanması ve başarı oranının artması açısından tatlı, çikolata hazır meyve suyu gibi gıdalar yerine kan şekerini yavaş yükselten meyve, kepekli ekmek, süt ve ürünleri gibi gıdaları tercih edin.

    Çok yağlı, ağır gıdalar yerine protein, karbonhidrat, yağ dengeli hafif gıdalar tercih edin.

    Çay, kahve, kola yerine bitki çaylarını tercih edin.

    Sabah kalktığınızda süt, yumurta, peynir, kepek ekmek, yulaf ezmesi gibi kan şekerinizi hızla yükseltip düşürmeyecek dengeli bir sabah kahvaltısı yapın.

    Sınav sırasında şekerli gıdalar tüketmeyin.

    Kan şekerinin düşmemesi için küçük kepekli sandviç, kepekli bisküvi, paket süt ve su gibi besinler tüketin.