Sigarayı Bıraktıktan Sonra Neden Kilo Alırız?

'Sağlık Rehberi' forumunda Blue tarafından 22 Eylül 2009 tarihinde açılan konu


  1. Neden kilo alınıyor?

    Sigara bırakılınca nikotin sebebiyle metabolik hızda azalma yaşanabilir, buna engel olmak için düzenli bir egzersiz programına başlanarak tedbir alınabilir. Spor yapanların sigarayı bırakma başarısı yapılan çalışmalarda iki kat daha fazla bulunmuş.

    Sigarayı bıraktığınızda kan şekerinizde düzensizlik oluşabilir ve canınız tatlı isteyebilir. Bunu önlemek için şekersiz çiklet çiğnemeyi, şeker ihtiyacınızı meyvelerden ya da taze sıkılmış meyve sularından karşılamayı deneyebilirsiniz. Ancak her 1 çay bardağı taze meyve suyunun yaklaşık 45 - 50 kalori içerdiğini de unutmayın.

    Bu sebeple maden suyu ile karıştırmak iyi bir çözüm olabilir. Sigarayı bıraktıktan sonra kalorili içecekleri çok fazla içmeyin, genelde bu içecekler sigarayı hatırlatabilir, diğer yandan sigara bırakılınca sinirlilik ve gerginlik olabilir ve kafein ile bu huzursuzluğu arttırabilirsiniz.

    Sigarayı bıraktıktan sonra...


    Tat alma duyusunun artmasıyla yiyeceklerin tat ve kokusu daha iyi hissedilir. Sigarayı bırakan kişi tütünden aldığı damak zevkini yiyeceklerden almaya yönelir. Sigara genelde iştahı kapar. Sigara bırakılınca iştah açılabilir. Genelde sigara yemeğin bitiş sinyalidir.

    Kalabalık ve uzun sohbetlerin olduğu ortamda kişi yemek yemeye sürekli devam edebilir ve eskiye oranla daha fazla yiyecek tüketir. Bu durumda diş fırçalamak veya naneli şeker ile yemeği sonlandırmak çözüm olabilir. Öğün aralarında acıktıkça, taze sebzelerden (marul, domates gibi) salatalar hazırlayarak, yağsız tüketebilirsiniz.

    Sos olarak yağsız soslar, yoğurt ve limon kullanılabilir. Hem tokluk hissi verecektir hem de eksik beslenmiş olduğunuzu düşünerek biraz daha açığı kapatmaya yönelik beslenmiş olacaksınız.




    Daha sık meyve tüketin

    Daha önce böyle bir alışkanlığınız yoksa meyve salataları hazırlayıp bunu daha eğlenceli hale getirebilirsiniz. Şekeri bırakın. Tatlı ve çikolata tüketiminizi sınırlandırın. Nadiren kendinizi ödüllendirmek için sütlü veya meyveli hafif tatlılardan (kaymaksız ayva, kabak gibi) tüketmeye çalışın.

    Kepekli ekmek tüketin. Hem daha çok tokluk hissi yaratacak, hem de B grubu vitaminlerle çok zengin olduğu için sağlıklı beslenme açısından faydalı olacaktır.

    Öğün sayınızı artırın. Azar azar ve sık beslenin. Bir gün içinde 5- 6 öğünde beslenmek her zaman en iyisidir.

    Sigarayı bırakan kişi büyük bir başarı gerçekleştirdiği için kendisini ödüllendirmek ister, eğer ödül olarak yüksek miktarda kalori içeren besinleri seçerse ve bu durum uzun sürer ise sağlıksız beslenme alışkanlığı oluşabilir.

    Beslenme ve Diyet Uzmanı Dilara Koçak