Ses Organlarını Geliştirme I

'Güncel Bilgiler' forumunda YAREN tarafından 17 Ekim 2008 tarihinde açılan konu


  1. Akciğerlerden çıkan hava gırtlaktan geçerken ses tellerinde titreşimler oluşturur, bu titreşimlerle gırtlak yapısına göre değişik şekillerde çok zayıf sesler oluşur. Bu sesler diğer ses organlarıyla yoğrulur, titreşimlerle rahatlıkla işitilebilecek kadar büyür ve kimlik kazanır. Herkesin ses organlarının yapısının farklılığı ölçüsünde farklı sesleri veya ses kimlikleri vardır. Burada önce ses organlarımızın istediğimiz sesi çıkarabilecek yeteneğe ulaşmasını sağlamalıyız.
    Ses organlarının eğitimi diksiyonun altyapısını oluşturur. Ses organları eğitimsiz olduğunda diksiyon çalışmalarının her aşamasında tıkanıklıklar oluşacaktır. diksiyon çalışmalarının kendisi de dolaylı şekilde ses organlarının gelişimine yol açar. Ana ses organlarını tek tek ele alalım ve geliştirilmeleri için alıştırmalar yapalım.

    Dil

    Dilimiz ünlüleri hariç tutarsak diğer tüm seslerin çıkarılmasında mutlaka kullandığımız çök önemli bir ses organımızdır. “a,e,ı,i,o,ö,u,ü” den oluşan ünlülerin dilimiz sabit dururken seslendirilmeleri mümkündür. Sadece farklı ünlülerde çene ve ağız içinin aldığı pozisyonun değişimine paralel olarak değişik pozisyonlar alabilir. Ancak dil özellikle bazı seslerin çıkarılmasında en önemli fonksiyonları icra eder.
    Dil ağız içinde çok rahat hareket edebilmelidir. Dilin ön alt dişlerin köküne, ön alt dişlerin üst bölümüne, ön üst dişlerin köküne, kıvrılarak üst dudağa dokunabilmesi gerekir. Dilin ucu rahatlıkla kasılabilmeli ve kıvrılabilmelidir. Dilin ağız içinde sağ ön ve arka yönde, sağ ve sol yönde veya ucundan kıvrılarak geriye doğru hareketi rahat olabilmelidir.
    Eğer dilimizin kaslarının dilimize rahat bir şekilde hakim olmasını sağlayamazsak özellikle dilimizi kullanarak çıkardığımız seslerin bozuk çıktığını görürüz. Değişik milletlerin dillerindeki fonetik özellikler farklı dil yeteneklerini gerektirebilir. Örneğin Japonca “tsu” sesi, İngilizce “the” sesi, Arapça’daki “peltek z” Türkçe fonetiğinde bulunmaz. Bu sesleri çıkarabilmek için de o milletlerin fonetikleri çerçevesinde dilimizi geliştirmemiz gerekir. Eğer dilimizin kullanımının genel anlamda geliştirilmesini sağlamayı başarırsak, bu yeteneğimiz yabancı dil öğrenirken “telaffuz- pronounciation” sorununu çok kolay aşmamızı sağlayacaktır.
    Türkçe’de dil tembelliğinin en fazla olumsuz etkilediği sesler şunlardır: “c, ç, d, j, l, n, r, s, ş, t, z” Eğer bu seslerden herhangi birini çıkarmakta güçlük çekiyorsanız veya seste boğukluk, oluşuyorsa dil egzersizleri üzerinde yoğunlaşmanız gerekecektir.
    ALIŞTIRMA: DİLİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI
    Aşağıdaki alıştırmaları dilinizi yöneten ağız içi kaslarınızı iyice yoracak kadar uzun süre ve abartılı olarak tekrar ediniz.
    -Dilinizi ağzınızda sakız çiğner gibi hızla çiğneyiniz.
    -Dilinizi ağzınızın içinde, çenelerinizin dışından, dudaklarınızın altından dairesel hareketlerle hızla dolaştırınız.
    -Dil ucunu ön alt dişlere dayandırarak ağız içinde köklerden ileri geri hareket ettiriniz.
    -Dilinizi iyice dışarı çıkarınız. İterek uzun süre dayanınız.
    -Dilinizi yuvarlatıp daralttığınız dudaklarınız ve çeneleriniz arasından içeri-dışarı hareket ettiriniz.
    -Dilinizin ucunu ön alt dişlerinize dayandırınız ve dilinizi kökünden içeri dışarı hızla hareket ettiriniz.
    Çene
    Güzel konuşmada çenenin rolü çok önemlidir. Tüm dillerdeki tüm harfler çenenin kullanımıyla seslendirilirler. Konuşma esnasında çene hızla birbirinden farklı hareketleri ard arda gerçekleştirmek zorundadır. Çene açılır, kapanır, daralır, genişler. Alt çene ileri ve geri hareket eder. Ağzımızın üst bölgesinde bulunan dişlerin bağlı olduğu kemik yapısı sabittir. dolaysıyla tüm bu hareketler alt çeneyi yöneten kaslar tarafından gerçekleştirilirler. Dikkat edelim: “ııı” sesini çıkardığımızda çene geriye doğru çıkmaya zorlanır. “aaa” sesini çıkardığımızda hizasından aşağıya doğru açılır. “Üüü” sesini çıkardığımızda ileriye doğru geçmeye zorlanır. ^ne” dediğinizde daralıp birden açılır. “Sen” dediğimizde önce kapanır, sonra açılır ve sonra yine kapanır. Tüm bu son derece karmaşık ama gerçekten karmaşık hareketleri inanılmaz bir hızla gerçekleştirir.
    Çenemizin kullanımında sorunlarla karşılaşabiliriz. Çene kasları geliştirilmemiş ve kondisyonsuz olduğunda değişik hareketleri düzenli olarak ve sorunsuz şekilde yapamayız. Bu durumda bazı çene hareketleri kaybolur ve bu kayboluş seste de kayıp oluşturur. Diğer önemli sorun “çene darlığı”dır. Türkiye toplumunda yaygın bir çene darlığı olduğu söylenmektedir. Dar çene açık ve yuvarlak sesleri bozuk seslendirir. Örneğin “aa”, “ıı” gibi anlaşılabilir. “Ooo”, “uuu” gibi anlaşılabilir. Eğer çenemizi yeterince sağlıklı kullanamıyorsak tüm seslerin çıkarılmasında sorunlar yaşayabiliriz.
    ALIŞTIRMA: ÇENE ÇALIŞMASI
    Aşağıdaki alıştırmalarla çene açıklığını sağlama ve çenemizin her hareketi rahatlıkla yapmasını temin etme amaçlanmıştır. Tüm egzersizleri aşırı abartı ile gerçekleştirmelisiniz.
    a) Elinizi alt çenenize dayayarak “çak çak” diye bağırın. Aşağıya itilen çenenizin yukarıya itilmesini sağlayın. Böylece çenenizi aşağıya iten kaslarınızın güçlenmesini sağlayın.
    b) İki elinizin içiyle yanak kemiklerinize masaj yapın. Avuçlarınızı alt çenenize doğru çekip çenenizi açın.
    c) Yumruk yapılmış iki ellerinizle çenenizin altından bastırın. Alt çenenizi açın, başınızı geri itin ve alt çenenizi kapatın. Tekrar çenenizi açın ve başınızı daha geriye itin. Tekrar yapın.
    d) Çenenizi hızla iyice açıp kapatın. Hızlanın.
    e) Çenenizi hızla ileri, geri hareket ettirin.
    f) Çenenizi dairesel hareketlerle hızla döndürün.
    Dudak
    Dudakların kullanılmaması durumunda bazı seslerin çıkarılması kesinlikle mümkün değildir. Dudak tembelliği olan kişiler özellikle dudakların kullanımıyla seslendirilen seslerde sorun yaşarlar. Türkçe’de ağırlıklı olarak dudağın kullanımına dayandırılan sesler şunlardır: “b, f, m, o, ö, p, u, ü, v,” Bu seslerde bulanıklık veya anlaşılma güçlü oluşturan bir konuşma biçimine sahipseniz bunun mutlaka dudak tembelliğinden kaynaklandığını düşünebilirsiniz. Bununla birlikte dudaklar diğer seslerde de belli pozisyonlar alırlar. Bu yönüyle örneğin “ı, i,” gibi sesleri çıkarırken dudağın katkısı dikkate alınmalıdır. Bu sesler dudak olmaksızın da seslendirilebilirler ama istenen kalitede seslendirilmeleri mümkün olmaz. dudak egzersizleriyle dudak kaslarımızın istenen her hareketi dudaklarımıza rahatlıkla yaptırmasını sağlamamız gerekiyor.
    ALIŞTIRMA: DUDAK ÇALIŞMASI
    a) Nefesinizi ağzınızdan kuvvetle verirken “poffff” deyin. Hava dudaklarınızı basınçla itsin. Basıncın dudak kaslarınızı şiddetli zorlaması sağlayın.
    b) Sıkı sıkı kapalı ve dişlerinize yakın -çeneniz kapalıya yakın- tuttuğunuz dudaklarınızdan üflediğiniz havanın dudaklarınızı kuvvetle üfürerek çıkmasını sağlayın.
    c) Dudaklarınızı kapatıp ileri uzatın ve dairesel hareketlerle hızla döndürün. Aşağı yukarı, sağa sola hareket ettirin.
    d) Çenenizi kapatın ve hızla “mı, mu, mı, mu” deyin. Ardından aynı şekilde şu sesleri tekrar edin: “fe, ve”, “pe, be”, “u, ü”, “o, ö”. Abartı yapmanız ve dudak kaslarınızı yoruncaya kadar çalışmayı sürdürmeniz önemlidir.
    e) Bir kalemi yatay olarak dudaklarınızda tutup “Benim memleketim. Bir ben vardır bende benden içeri” deyin. Dudaklarınız iyice yorulduğunda dudaklarınızı gevşetin ve kapalı tutarak havayı dışarı itin. Hava püfürdeyerek, dudaklarınızı titreştirerek dışarı çıksın.
     



  2. DİKSİYON
    Güzel ve etkili konuşmada diksiyon (söyleniş-telaffuz-pronounciation) yani seslerin doğru çıkarılması son derece önemlidir. Fonetik bilgisi seslerin çıkarılışını inceler. Diksiyon ise buna ek olarak daha geniş bir kapsamda, ses organlarının doğru sesleri çıkarabilecek şekilde eğitilmeleri üzerinde odaklanır. Bu yönüyle diksiyon önemli ölçüde fonetiğe dayanır. Ancak biz bu bölümde konunun fonetik yönü üzerinde ayrıntılı durmayacağız.
    Türkiye’de seslerin çıkarılmasında yörelere göre farklılık vardır. Ancak güzel seslendirmede daha çok İstanbul ağzı esas alınır. Seslerin gerektiği gibi çıkarılabilmesi için ses aletlerinin- gırtlaktan başlayarak dil, dudaklar, çene ve buruna kadar tüm ses aletlerinin eğitilmesi gerekir. Bu çerçevede aşağıda çeşitli alıştırmalar yer alacak.
    Alıştırmaları yaparken ses çıkışlarını netleştireceğiz. İyi boğumlanma yani heceleri netleştirerek seslendirebilmek için dudak tembelliğini ortadan kaldırmamız gerekir. Sesleri ses organlarını abartılı kullanarak çıkaralım. Aşağıdaki doküman dört bölümden oluşmuştur: Birinci bölüm ses organlarının eğitimine ilişkin alıştırmalar; ikinci bölüm, sesli harflerin çıkarılışı; üçüncü bölüm sessiz harflerin çıkarılışı ve kullanımını anlatmaktadır. Dördüncü bölüm ise sesli ve sessiz harflerin cümle içinde karışık şekilde kullanımına ilişkin alıştırmalardan oluşmaktadır.
    Bu alıştırmalarda verilen örnek cümle veya hecelerin bıkmadan ısrarla tekrar tekrar seslendirilmesi gerekir. Bu çalışma sürdürüldükçe seslerin ağızdan akarcasına çıkmaya başladığını, başlangıçtaki zorlanma veya tutukluğun ortadan kalktığını göreceksiniz.
    Diksiyon sesin güzel çıkmasını ve sözlerin doğru seslendirilmesini amaçlayan sanatın adıdır. Diksiyon bu yönüyle ses ve söz üzerinde odaklanmıştır. Sözün içeriğinin kodlanması yani etkili iletişim diksiyon sanatının dışında kalan bir konudur. Ancak konu üzerinde oluşturulan eserlerde bir karmaşanın mevcut olduğunu da itiraf edelim.
    Kitabınızın diksiyon bölümünde diksiyonun temel öğeleri üzerinde durulmuştur. Bu öğeler söyleniş-fonetik, boğumlanma, vurgu, durak ve ulamadan oluşmaktadır. Fonetik seslerin doğru çıkarılmasıyla ilgilenen bir alandır. Boğumlanma, seslerin birbiri ardına tam ve tok şekilde kaybolmadan çıkarılması alanıyla ilgilenir. Vurgu, söylemedeki monotonluğun kırılmasını sağlayan, her dilde kendine özgü gelişen bir telaffuz konusudur. Yazı noktalaması ve duraklarıyla konuşma noktalaması veya durakları birbirinden farklı olabilmektedir. Durak bölümü, bu sorunun çözümünü amaçlamaktadır. Ulama çalışmalarına gelince, bu çalışmalar kelimeler arasında uyumlu geçişler sağlamayı amaçlamakta ve dilin doğal kurallarından yararlanmaktadır.
    Söyleniş-Fonetik
    Söyleniş bölümünde sesli ve sessiz harfleri ayrı ayrı inceleyeceğiz. Türkçe’de 8 adet sesli ve 21 adet sessiz harf vardır. Sesli harfleri “ünlü”, sessiz harfleri de “ünsüz” kelimesiyle tanımlayacağız. Türkçe’mizdeki ünlüler “a, e, ,ı, i, o, ö, u, ü”den oluşur. Ünsüzler ise “b, c, ç, d, f, g, ğ, h, j, k, l, m, n, p, r, s, ş, t, v, y, z” den oluşur. Söyleniş bölümünde ünlü ve ünsüz harflerin fonetiğini öğreneceğiz. Aşağıda konular hem anlatılmış hem de gerekli alıştırmalar birlikte verilmiştir.
     



  3. ALIŞTIRMA: FONETİK
    Ünlüler
    A
    Konuşma dilimizde birbirinden ayrı söylenen iki (a) vardır. Bunlardan biri (kalın a) diğeri de (ince a) dır. Her iki (a) bazen uzun, bazen kısa okunabilir. Bu iki (a) yı söylerken birbirinden ayırt etmek için (ince a) nın üzerine şu ( ^ ) işareti koyarak gösterelim.
    Kalın A
    Şu şekilde söylenir: Dil doğal duruşunu değiştirerek ortaya doğru biraz yükselir, dudaklar hareketsiz, yanaklar gevşek ve çeneler açık. aaa aaaa aaaa
    Elâlem ala dana aldı ala danalandı da biz bir ala dana alıp aladanalanamadık. Akrabanın akrabaya akrep etmez ettiğini. Ağlarsa anam ağlar, kalanı yalan ağlar.
    İnce A
    (Kalın a) ya oranla daha ileriden söylenen bir ünlüdür. Dilimize geçen yabancı kelimelerden gelmiştir. Bu kelimelerin başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: lâla, lâstik, hâl. hâlbuki, lâf, lâkırdı, lâle, lâl, kâse, lâle, lânet, lâzım, kâzım, kâtip gibi.
    Lâla lâtif lâleli lâmbasını lâcivert lâke lâvabodan nâzik, nâdide şefkâte verdi.
    Uzun A
    Bunu da (â) şeklinde gösterelim :
    Önek: Nâne, nâdir, nâme, câhil, câhit, seyahât, sâdık, sâbit, kâtil, nâzik târih, mâvi, hâttâ, hârf, dikkât, şefkât, kabahât, sıhhât, nâmus, nâne, nâsihat,
    E
    Konuşma dilimizde birbirinden ayrı söylenen iki (e) vardır. Bunlardan biri (açık e) diğeri de (kapalı e) dir. Bu iki (e) yi söylerken birbirinden ayırt etmek için (kapalı e) nin üzerine şu (') işareti koyarak (açık e) den ayıralım. eee eeee eeee
    Açık E
    (Açık e) şu şekilde söylenir: Çeneler (a) ünlüsünde olduğu gibi, dil ileri doğru yükselir. Kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Eş, sen, sene- Edebi edepsizden öğren: Ekmeği ekmekçiye ver, bir ekmek de üste ver: Evlinin bir evi, evsizin bin evi var. - Bir elin nesi var, iki elin sesi var. - Sen dede ben dede bu atı kim tımar ede.
    Kapalı E
    (Kapalı e) şu şekilde söylenir: dudak kenarları kulaklara doğru biraz yaklaşıp çeneler hafifçe sıkılır.
    Gece penceredeki benekli tekir kedi tenceresindeki eti yedi.
    I
    Şu şekilde söylenir: Çıkış noktası damağın arka kısmındadır. Dudakların köşesi kulaklara doğru açılır. Dil damağın arkasına doğru toplanarak dar bir geçitten havayı bırakır. Dilimizde (ı) ünlüsü kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Isı, ıslık, ılıcalı ıııı ııı ııııı
    - Ihlamuru ısıt: Tıkır tıkır: Mırıl mırıl: Şıkır şıkır. Yığın yığın, kıpır kıpır, gıcır gıcır, ıslak ıslak, pırıl pırıl, fırıl fırıl, zırıl zırıl.
    İ
    Şu şekilde söylenir: Çıkış noktası damağın ön kısmındadır. Dudakların köşesi kulaklara doğru açılır, dil damağın iki yanına dayanarak dar bir geçitten havayı bırakır. Kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: İz, dil, izci iii iiiii iiiii
    İki dinle bir söyle- iki el bir baş içindir.
    Dilimizde süresi uzun olan (i) lere rastlanır:
    İcat, biçare, bitap, bitaraf, veli, fenni, fiziki, cani, hayati, nihai, fuzuli, deruni
    O
    Konuşma dilimizde kalın ve ince olmak üzere iki ayrı O vardır.
    Kalın O
    Çeneler açık, dudaklar birbirine yakındır ve ağız içi yuvarlaktır. Kelime başlarında sık rastlanır. Örnek: Ot, ova, ocak, olmak, ordu, oda, orman, ortak, bando, banyo, biblo, bono, fiyasko, tango, solo, fono, foto, radyo, stüdyo, şato, tempo, vazo, Olmaz olmaz deme, olmaz olmaz. oooo oooo ooo
    İnce O
    Biraz daha ileriden daha az yuvarlak yapılarak söylenir.
    Lobutları loş locasında notalıyan normâl lort losyoncusunun lokantasında nohutları lokumlarla karıştırdı.
    Ö
    Çeneler ve dil (açık e) ünlüsünde olduğu gibidir. dudakların alt ve üst köşeleri birbirine yaklaşıp ağız küçük bir yuvarlak gibi olur. (ö) ünlüsü çoğunlukla kelime başında bulunur. ööö ööö öööö
    Örnek: öbek, öc, ödenek, ödünç, ödeşmek, ödev, öfke, öğrenmek, öğrenim, öğretim, öğünmek, öğüt, ökçe, öksürük, örs
    - Ölenle ölünmez. - Ölüm kalım bizim için. - Önce düşün. sonra söyle. - Öfkeyle kalkan zararla oturur.
    U
    Konuşma dilimizde birbirinden ayrı söylenen iki (u) vardır. Bunlardan biri (kalın u) diğeri de (ince u) dur.
    Kalın U
    Çeneler açık, dudaklar birbirine iyice yaklaşık ve ağız tam bir küçük yuvarlak olur. Örnek: Uç, ucuz, uçak, uçurum, uykucu, ulu uuu uuu uuu
    Unkapanı uğradığı uğursuzluktan upuzun uzandı.
    İnce U
    (Kalın u) ya oranla daha ileriden söylenir. Ünlüsü çoğunlukla yazıda (ü) ünlüsü ile gösterilir. Örnek: Rûya, rûzgâr, hûlya, gûya, lûzûm, lûtfen, lûgat, nûr, nûmara, Nûri,
    Gûya Hûlya rûyasında Lûtfi'ye nûmaralı nûtuk söyliyerek lûtfetmiş.
    Ü
    Çeneler ve dil (açık e) ünlüsünde olduğu gibidir. Dudakların alt ve üst köşeleri birbirine iyice yaklaşır ve büzülür. (ü) ünlüsüne dilimizde kelime başında, ortasında ve sonunda sık rastlanır. Örnek: Üç, üçgen, üçlü, üçüz, üflemek, ülker, ülkü, ün, ünlem, ünlü, üreme, ürkek ,ürpermek, üzüm, üstün, üşenmek, ütü üüü üüü
    - Üzüm üzüme baka baka kararır. -Ülker üzüntüden üzüm üzüm üzüldü. -Ürümesini bilmeyen köpek, sürüye kurt getirir.
    Ünsüzler
    B
    Dudakların birleşip açılmasıyla meydana gelir. Kelimenin başında veya ortasında bulunur. Kelime başında örnek: Baş, boş, bıçak, biber Kelime sonunda (p)ye dönüşür. Örnek: Kitap, kap, hesap, çorap. Ancak kelime sonunda ünlü bulunursa eski konumuna döner: Örnek: Kitabı, dolabı, kabı, hesabı
    Gerçekte (p) ile biten kelimeler ise değişmezler. Örnek: sap-sapı, çöp-çöpü, top-topu, tüp-tüpü, küp-küpü, kulp-kulpu, hap-hapı,
    Bi Be Ba Bo Bu Bö Bü Bı
    Bip Bep Bap Bop Bup Böp Büp Bıp
    Bil Bel Bal Bol Bul Böl Bül Bıl
    Bir Ber Bar Bor Bur Bör Bür Bır
    Bit Bet Bat Bot But Böt Büt Bıt
    Bis Bes Bas Bos Bus Bös Büs Bıs
    Babasının benekli bıldırcını bitişik bostanda böceklerden bunalarak büzüldü.
    C
    Dişler birbirine yaklaşık, dil ucu dizlerin ön kenarına yayılmış, alt çene aşağı düşerek çıkar. Örnek: Cam. caba, cacık, coşkun, cömert, cüce, cümle. Kelime sonunda (ç) olur.
    Ci Ce Ca Co Cu Cö Cü Cı
    Cip Cep Cap Cop Cup Cöp Cüp Cıp
    Cik Cek Cak Cok Cuk Cök Cük Cık
    Cit Cet Cat Cot Cut Cöt Cüt Cıt
    Cambaz Cevat cılız cimri coşkunla cömertliğe cumbada cüret ettiler.
    Ç
    C harfinden biraz daha sert olarak çıkar. Çıkış biçimi aynıdır.
    Çi Çe Ça Ço Çu Çö Çü Çı
    İç Eç Aç Oç Uç Öç Üç Iç
    Çip çep Çap Çop Çup Çöp Çüp Çıp
    Tiç Teç Taç Toç Tuç Töç Tüç Tıç
    Piç Peç Paç Poç Puç Pöç Puç Püç Pıç
    Şiç Şeç Şaç Şoç Şuç Şöç Şuç Şüç Şıç
    Çardaklı çeşmedeki çırak, çiçekleri, çorbanın çöreğini ve çuvalları çürüttü.
    D
    Dilin damağın ön kısmına üst diş köklerine dokunmasıyla çıkarılır.
    Örnek: Dam, dal, dar, dış, diş, dadı, dede, deney,-demir,
    Kelime sonunda (t) olur. Yalnız anlamlan ayrı olup söylenişleri benzeyen bir kaç kelimeyi birbirinden ayırmak için (d) olarak yazılır. Örnek: Ad (isim), at (hayvan), od (ateş), ot (bitki), had (derece), hat (çizgi)
    Di De Da Do Du Dö Dü Dı
    Dip Dep Dap Dop Dup Döp Düp Dıp
    Dik Dek Dak Dok Duk Dök Dük Dık
    Dit Det Dat Dot Dut Döt Düt Dıt
    Dir Der Dar Dor Dur Dör Dür Dır
    Diz Dez Daz Doz Duz Döz Düz Dız
    Davulcu dede dışarlıklı dikişçiyi dolandırırken dönemecin duvarından düştü.
    F
    Üst kesici dişler alt dudağın üstüne dokunup açılmasıyla çıkarılır. Dilimizde çoğunlukla kelime başında, pek seyrek olarak da ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Fal, fil, fakat, falaka, falanca, faraş, felek, ferman, fasafiso, federasyon, felâket, felç, fevkalâde, frak, fitre, film·, fayans, fötr, fonojenik, futbol, füze
    Fil Fel Fal Fol Ful Föl Fül Fıl
    Fit Fet Fat Fot Fut Föt Füt Fıt
    Fip Fep Fap Fop Fup Föp Füp Fıp
    Fif Fef Faf Fof Fuf Föf Füf Fıf
    G
    Dil sırtının damağın gerisini, bir de damağın daha ön kısmını kapatmasıyla meydana gelir. Örnek: Gaga, gagalamak, gam, galiba, gar, garaj, gargara, gazete, gelincik, göçmen, gölge, gönye, görev, güzellik.
    (G) ünsüzünün iki çıkış noktası vardır. İnce ünlülerle damağın ön kısmından çıkar. Örnek: Gâh, gel, gör, git, gûya, güç. Kalın ünlülerle damağın gerisinden çıkar. Örnek: Gar, gıcık, gocuk, guguk, gibi.
    Gi Ge Ga Go Gu Gö Gü Gı
    Gik Gek Gak Gok Guk Gök Gük Gık
    Gip Gep Gap Gop Gup Göp Güp Gıp
    Gif Gef Gaf Gof Guf Göf Güf Gıf
    Gil Gel Gal Gol Gul Göl Gül Gıl
    Gir Ger Gar Gor Gur Gör Gür Gır
    Galip Geyvede gır gır giden gocuklu göçmen gururluya güldü.
    Ğ
    Dilimizde varlığını ancak kendinden evvel gelen ünlünün süresini uzatmakla hissettirir. Kelime başında bulunmaz, iki ünlü arasında ise ikili ünlü meydana getirir. Örnek: Boğaz-boaz, doğal -doal, yoğurt - yourt
    Konuşma dilimizde bazan y ve v seslerine döner. Örnek: Eğer-eyer, diğer-diyer, soğuk-sovuk
    Ği Ğe Ğa Ğo Ğu Ğö Ğü Ğı
    Ğir Ğer Ğar Ğor Ğur Ğör Ğür Ğır
    Ğip Ğep Ğap Ğop Ğup Ğöp Ğüp Ğıp
    Ğil Ğel Ğal Ğol Ğul Ğöl Ğül Ğıl
    H
    Bir soluk harfi olup ağzın (kalın a) ünlüsünü çıkardığı durumla meydana gelir. Örnek: Habbe, haberci, haber, hacamat, hacı, hacıyatmaz, hadde, hademe, hafız, hafif, hafta, hakiki, hakir, hâlbuki, hallac, hassâs, hece, hımhım, hipnotizma, hokkabaz, hulâsa, hulyalı, hüner, hücum, hücre, hüviyet,
    Hi He Ha Ho Hu Hö Hü Hı
    Hih Heh Hah Hoh Huh Höh Hüh Hıh
    Hip Hep Hap Hop Hup Höp Hüp Hıp
    Hit Het Hat Hot Hut Höt Hüt Hıt
    Hil Hel Hal Hol Hul Höl Hül Hıl
    Hir Her Har Hor Hur Hör Hür Hır
    Habeş hemşire hırkalı hizmetçi hoppa hödüğe hurmaları hürmetle sundu.
    J
    Dişler birbirine, dil sırtı da katı damağa yaklaşır, havanın dil ortasından sızmasından meydana gelir. Örnek: Jale, Japon, jandarma, jambon, jelâtin, jeoloji, jeolog, j jest, jilet, jübile, jüri.Halk arasında (j) ünsüzünün (c) olduğu görülür. Örnek:Japon- Capon, jandarma - candarma, panjur = pancur, jurnalcı = curnalcı,
    Ji Je Ja Jo Ju Jö Jü Ji
    Jij Jej Jaj Joj Juj Jöj Jüj Jıj
    Jir Jer Jar Jor Jur Jör Jür Jır
    Jil Jel Jal Jol Jul Jöl Jül Jıl
    Jip Jep Jap Jop Jup Jöp Jüp Jıp
    Jis Jes Jas Jos Jus Jös Jüs Jıs
    Japon jeolog jiletini jurnalıyle jüriye verdi.
     



  4. K
    Dil sırtının damağın gerisini, bir de damağın daha ön kısmını kapatmasıyla meydana gelir. İnce ünlülerle damağın ön kısmından kalın ünsüzlerle ise arka kısmından çıkar. Örnek1: Kel, kir, kör, kâtip kâhya, Örnek2: Kaba, kaya, kaçak, kadastro, kadın kadife, kalp, kal
    Ki Ke Ka Ko Ku Kö Kü Kı
    Kik Kek Kak Kok Kuk Kök Kük kık
    Kil Kel Kal Kol Kul Köl Kül Kıl
    Kir Ker Kar Kor Kur Kör Kür Kır
    Kip Kep Kap Kop Kup Köp Küp Kıp
    Kit Ket Kat Kot Kut Köt Küt Kıt
    Kara ketenlik külahlı kuş kara kediyi yedi


    L
    Dil ucu damağın ön kısmına(lale), bir de daha gerisine(olay) dayanır, hava dilin yanlarını titreterek sızar. Örnek: lâbirent, lâboratuvar; lâcivert; lâçka, lâdes, lâf, lâkap, lâhana, leylâk, leziz, limon, lise, litografya, liyakat, löca, lödos, lökanta, lokma, lökomotif, lösyon, löş,
    Li Le La Lo Lu Lö Lü Lı
    Lil Lel Lal Lol Lul Löl Lül Lıl
    Lir Ler Lar Lor Lur Lör Lür Lır
    Lip Lep Lap Lop Lup Löp Lüp Lıp
    Lit Let Lat Lot Lut Löt Lüt Lıt
    Lin Len Lan Lon Lun Lön Lün Lın
    (L) ünsüzü bazı kelime ortalarında ve sonlarında kaybolur, Örnek: Nası şey = nasıl şey, kak ordan = kalk ordan, Adi konuşmada (r) ünsüzünün (l) olduğuna sık rastlanır. Buna (Leleşme) denir.Önek: Birader-bilâder, Berber-belber, servi - selvi, serbest = selbes, bâri = bâli, diye= diyelek, kerli ferli = kelli felli, zemberek -zembelek, merhem - melhem, terlik = tellik, amerikan = amelikan
    M
    Dudakların birleşip açılması ve damağın hafif alçalmasıyla meydana gelir. Dilimizde kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Maalesef, macera, maç, madalya, maalmemnuniye, maarif, modern, mücevher, madenî, manzume, müzakere, mütemmim
    Mi Me Ma Mo Mu Mö Mü Mı
    Mip Mep Map Mop Mup Möp Müp Mıp
    Mir Mer Mar Mor Mur Mör Mür Mır
    Mil Mel Mal Mol Mul Möl Mül Mıl
    Min Men Man Mon Mun Mön Mün Mın
    Mim Mem Mam Mom Mum Möm Müm Mım
    Muhallebici melankolik Mısırlı Mirza modern mösyöyle Muradiyede müzik dinledi
    N
    Dilin damağın ön kısmına, diş köklerine dayanıp açılmasıyla meydana gelir: Dilimizde kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Nasır, nadan, nadide, nafaka, nafile, naftalin, nakil, nakit , nal nalbant, namaz, namus, nankör, narin, narkoz, nâsihat, nâzım, nazik, nesir, nezaket, nilüfer, nisan
    Ni Ne Na No Nu Nö Nü Nı
    Nip Nep Nap Nop Nup Nöp Nüp Nıp
    Nil Nel Nal Nol Nul Nöl Nül Nıl
    Nir Ner Nar Nor Nur Nör Nür Nır
    Nim Nem Nam Nom Num Nöm Nüm Nım
    Nin Nen Nan Non Nun Nön Nün Nın
    Namlı nane nini nini naneleri numaraladı
    P
    Dudakların birleşip açılmasıyla ve açılma sırasında dışarıya hava fırlamasıyla meydana gelir. Dilimizde kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Paça, paçavra, paket, pala, palamut, panorama, pansiyon, pantolon, papatya, paragraf, paramparça, paraşüt, paratoner, parazit, patinaj, pedagoji, plak, plaka, plan, planör, politika, porselen, porsiyon, program, projeksiyon, protesto, psikoloji,
    Pi Pe Pa Po Pu Pö Pü Pı
    Pip Pep Pap Pop Pup Pöp Püp Pıp
    Pil Pel Pal Pol Pul Pöl Pül Pıl
    Pir Per Par Por Pur Pör Pür Pır
    Pit Pet Pat Pot Put Pöt Püt Pıt
    Pis Pas Pos Pus Pös Püs Pıs
    Palavracı peltek pısırık pişkin poturlu porsuk pulcu püskürdü.
    R
    Dil ucunun yukarıdaki kesici dişlere yakın noktayla meydana getirdiği kapağın bir çok defa açılıp kapanmasıyla meydana gelir. Kelime başında bulunan (R) kolay söylenir. Fakat kelime sonlarındaki (R) ünsüzlerine önem verilmezse anlaşılması güç olur. Örnek: Rabıta, radyatör, radyografi, rahat, roket, raket, ramazan, randevu raptiye, rol, reçete, rehber, rehin, rejisör, rakip, reklâm, rekor, repertuvar, reverans, rezonans, riyakâr, romatizma, rota, rozet, röportaj, rûya, rûzgâr,
    Ri Re Ra Ro Ru Rö Rü Rı
    İr Er Ar Or Ur Ör Ür Ir
    Rir Rer Rar Ror Rur Rör Rür Rır
    Tir Ter Tar Tor Tur Tör Tür Tır
    Fri Fre Fra Fro Fru Frö Frü Frı
    Gri Gre Gra Gro Gru Grö Grü Grı
    Radyolu ressam Ramis Rasimin romanıyla röportaj yaptı
    S
    Dudaklar açıktır, dilin ucu alt diş köklerine yaklaşır ve hava dilin arasından tonsuz olarak sızar. Dilimizde kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Sap, saat, sabah, sabotaj, saman, servis sıska, seksek senaryo, stüdyo, spiker, smokin, hassas, kasa gibi...
    Si Se Sa So Su Sö Sü Sı
    Sil Sel Sal Sol Sul Söl Sül sıl
    Sir Ser Sar Sor Sur Sör Sür Sır
    Sis Ses Sas Sos Sus Sös Süs Sıs
    Siş Seş Saş Soş Suş Söş Suş Sış
    İsi Ese Asa Oso Usu Ösö Üsü Isı
    Sandıklıda sepetleri sıralı simitçi sofrada sökülen sucukları süpürdü
    Ş
    Dişler birbirine, dil sırtı da katı damağa yaklaşır, hava dilin ortasından çıkar. Örnek: şantaj, şantiye, şafak, şahin, şakşakçı, şimendifer, şimşek, şarapnel, şarjör, Şifre, şövale, şüphe, şölen,
    Şi Şe Şa Şo Şu Şö Şü Şı
    Şil Şel Şal Şol Şul Şöl Şül Şıl
    Şir Şer Şar Şor Şur Şör Şür Şır
    Şis Şes Şas Şos Şus Şös Şüs Şıs
    Şiş Şeş Şaş Şoş Şuş Şöş Şüş Şış
    Şiz Şez Şaz Şoz Şuz Şöz Şüz Şız
    Şamlı şemsek şimşir şafak şakşaklandı
    T
    Dilin damağın ön kısmına diş köklerine dayanıp açılmasıyla meydana gelir:. Dilimizde kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Tabak, taban, tabela, tablet, tablo, talih, tarih, tapu, tatil, teklif, tekzip, telefon, teleskop, televizyon, telgraf, temenni, tempo, temsil, tentene, tepki, terlik, termos, testere, transatlantik, transformatör, trapez, titiz, tiyatro, tren, tribün, turp, turnike, tünel,
    Ti Te Ta To Tu Tö Tü Tı
    Tik Tek Tak Tok Tuk Tök Tük Tık
    Tir Ter Tar Tor Tur Tör Tür Tır
    Tit Tet Tat Tot Tut Töt Tüt Tıt
    Tis Tes Tas Tos Tus Tös Tüs Tıs
    Tiş Teş Taş Toş Tuş Töş Tüş Tış
    Tatar tepsici tıknaz titiz Tosun tömbekici tulumbacıyla tütün tüttürdü.
    V
    Üst kesici dişler alt dudağın üstüne dokunur. Dilimizde kelime başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Vade, vadi, vagon, vahşi, vakit, vantilâtör, vapur, varil, varis, vasiyet, velvele, vergi, vestiyer, vesvese,
    Vi Ve Va Vo Vu Vö Vü Vı
    Viv Vev Vav Vov Vuv Vöv Vüv Vıv
    Vil Vel Val Vol Vul Völ Vül Vıl
    Vir Ver Var Vor Vur Vör Vür Vır
    Vis Ves Vas Vos Vus Vös Vüs Vıs
    Viş Veş Vaş Voş Vuş Vöş Vüş Vış
    Velveleli vasi vesvese vadide vagon verdi
    Y
    Dil ortasıyla ön damak arasından çıkar. Dilimizde kelime başında ortasında ve sonunda bulunur. Örnek: Yaba, yaban, yağmur, yalan, yamyam, yankı, yan, yarış, yaz, yaş, yangın, yayan, toy, çay
    Yi Ye Ya Yo Yu Yö Yü Yı
    Yiy Yey Yay Yoy Yuy Yöy Yüy Yıy
    Yil Yel Yal Yol Yul Yöl Yül Yıl
    Yir Yer Yar Yor Yur Yör Yür Yır
    Yis Yes Yas Yos Yus Yös Yüs Yıs
    Yiz Yez Yaz Yoz Yuz Yöz Yüz Yız
    Yalvaçlı yelpazeli yıldız yirmi yoksul yörükle yumurtalarını yükledi.
    Z
    Dilin ucu alt diş köklerine yaklaşır, hava dilin arasından tonlu olarak çıkar. Kelimelerin başında, ortasında ve sonunda bulunur. Örnek; Zafer, zahire, zahmet, zakkum, zalim, zaman, zambak, zamk, zar, zarar, zarf, zemzem, zenci, zerdali,
    Zi Ze Za Zo Zu Zö Zü Zı
    Zip Zep Zap Zop Zup Zöp Züp Zıp
    Zil Zel Zal Zol Zul Zöl Zül Zıl
    Zir Zer Zar Zor Zur Zör Zür Zır
    İzi Eze Aza Ozo Uzu Özö Üzü Izı
    Ziş Zeş zaş Zoş Zuş Zöş Züş Zış
     



  5. Boğumlanma
    Ünlü ve ünsüz sesleri tam bir belirginlikte seslendirebilenler sağlam boğumlanma yaparlar. Boğumlanma yeteneğimizin gelişmesi için ses organlarımızın zorlandığı tekerlemeleri bol bol seslendirmemiz sorumuzu çözmemize yeterli olacaktır. Aşağıda önce ünlaler ve ardından ünsüzlerin esas alındığı tekerleme örnekleri verilmiştir. Bu tekerlemeleri hatasız ve çok rahat okuyabilecek şekilde tekrar etmelisiniz. Boğumlanma yeteneğinin gelişimi için her türlü metnin bol bol okunmasını tavsiye ediyoruz.
    ALIŞTIRMA: BOĞUMLANMA
    Ünlüler
    (A) Abana'dan Adana'ya abarta abarta apar topar ahlatla ağdalı avuntucu ahmak Ahmet'in avandanlıklarını aparanlardan Acar Abdullah ile akıllı Abdi akşam akşam bize geldi. Al bu takatukaları, takatukacıya takatukalatmaya götür. Takatukacı takatukaları takatukalamam derse takatukacıdan takatukaları takatukalatmadan al getir.
    (ı) Iğdır'ın ığıl ığıl akan ılıman ırmağının kıyıları ıklım tıklım ılgın kaplıdır.
    (o) Okmeydanı'ndan Oğuzeli'ne otostop yap; Oltu'da volta at, olta al; Orhangazi'de Orhanelili Orhan'a otostopluk öğret; sonra da Osmancıklı Osman'a otoydu, totoydu, fotoydu, dök!
    (u) Uluborlulu utangaç Ulviye ile Urlalı uğursuz Ulvi uğraşa uğraşa Urfa'daki urgancılara uzun uzun, ulam ulam urgan sattılar.
    (i) Ibibiklerin ibiklerini iyice iyileştirmek için Istinyeli istifçi Ibiş'in istif istiridyeleri mi, yoksa, Iskilipli Ispinoz işportacı Ishak'ın işliğindeki ibrişimleri mi daha iyi, bilemiyorum. İbişle Memiş, mahkemeye gitmiş, mahkemeleşmiş mi, mahkemeleşmemiş mi?
    (e) Eğer Eleşkirtli eleştirmen Eşref ile Edremitli Bedri'yi Eğe'nin en iyi eğercisi biliyorlarsa, ben de Ermenekli Erdem Ergene'nin en iyi elektrikcisidir derim.
    (ö) Özbezön'ün özbeöz Ödemişli öngörülü öğretmeni Özgüraslan ile Özgüluslan özellikle özerk ön öğretimde öylesine özverili, övünç verici ve övgüye değer kişiler ki, hani tüm öğretim örgütleri içinde en özgün örnek onlardır diyebilirim.
    (ü) Ürdünlü ûnlü üfürûkçü Üryani, Ünye, Üsküdar, Ürgüp üzerinden ûlküdeşlerine üstüpü, üstübeç, üvez, üzûm, üzengitaşı ve üzünç götürürken, Üveyik'ten ürûyerek, ûvendirelerini sürüyerek yürüyen ûçkağıtçı ütücülerin ürkûntü ûreten ünü batasıca ünlemleriyle ürküverdi.
    Ünsüzler:
    (f) Farfaracı Fikriye ile favorili fasa fiso Fahri Fatsalı Fatma'yı görünce, fesleğenci feylesoy Feyyaz'ı, fındıkçı Ferhunde'yi anımsayarak feveran ettiler. Felemenkte Felemenklerin Felemenkçe mi konuştuklarını düşûne düşüne fertliği çektiler.
    (p) Pohpohçu pinti Profesör pofur pofur pofurdayarak hınçla tunç çanak içinde punç içip pûlverizatör prospektüsünû papazbalığı biblosunun berisindeki papatpa buketinin bu yanına bıraktıktan sonra pâlas pandıras Pülümürle Pötürgeden getirdiği pörsük pötikare pöstekiyi Paluluların Pıtırcık pazarında partenogenes pasaparolası ile pertavsız pervasız pervaz peysajını ve peronospora pestenkerani pestilini posbıyıklı pisboğaz pedegoga Pınarbaşında beş etti.
    (m) Marmara'daki Karmarisli mermerciler mermerciliği meslek edinmişler, ama Mamak'taki mamacılar manyetizmacılıkla marmelâtçılığı meslek edinememişler.
    (v) Vırvırcı Vedia ile vıdı vıdıcı Veli velinimeti vatman Vahit e vilâyette veda edip Vefâ ya doğru vaveylâsız, velevasız velespitle volta vururlarken voleybolcu Vatran virtüöz Vicdanî ve Viranşehirli vatansever viyolonselist Vecibe ile karşılaştılar.
    (b) Babaeskili babacan Bahri Beberuhi Bedri ile bıyıksız bıçkıcı bıngıldak Bahir'in Bigadiç'teki bonbon bonmarşesine varmışlar, o adadakilerin yüzlerine bön bön bakarak, büyülü büyük buhurdanlığı buğulu buğulu boşaltıp bomboş bırakmışlar, sonra da Bodrumda gözden kaybolmuşlar.
    (s) Sazende Şazi ile zifoz Zihni zaman zaman sizin sokağın sağ köşesinde sinsi sinsi fiskoslaşarak sizî zibidi Suzi'ye sonsuz ve sorumsuz sorgun ederler. Sason'un susuz sazlıklarında badece soğanla sarmısak yetişebileceğini söyleyen Samsunlu sebzecilerin sözüne sizler de sessizce ve sezgilerinize sığınarak inanabilirsiniz.
    (ş) Şavşatlı Şaban, Şarkışlalı şipşakçı Şekip, Şişhaneş'den şeytankuşunu, şiş şiyeyi şişlemiş, şiye keşişe şiş demiş.
    (ç) Çatalağzı'nda çatalsız Çatalcalı çatalcının çarpık çurpuk çalçene Çoruhluya çarptırmasına ne dersin? Çatalca'da topal çoban çatal yapıp çatal satar, nesi için Çatalca'da topal çoban çatal yapıp çatal satar? Karı için Çatalca'da topal çoban çatal yapıp çatal satar. Çarık çorap dolak, ben sana çarık çorap dolak mı dedim.
    (l) Leyla ile Lalelili Lale'ye leblebi ile likör ikram etmiş. Lüpçüler,1ütfen lüzumlu lüzumsuz lakırdıları bırakın da lüzferle rızk, rot, rop, rint, ring, ray, radyoaktivite nedir diye konuşun.
    (z) Zonguldaklı Zaloğlu Zöhre'nin kızı Zühal zibidi Zeki'ye ziyafet zerketti.
    (s, t, z) Sedat Tınaz'ın tasası suratsız teyzesine rastlama sezen sıska sülük tazısını tuz tortusu tütsüsüııe tutmasıydı.
    (ş, s) Şu köşe yaz köşesi, şu köşe kış köşesi, 0rtadaki soğuk su su şişesi.
    (c) Cemil, Cemile, Cemal cumaları cilacı cüce Canip'in cicili bicili cumbalı ciltevinde cümbür cemaat cacıklı civcivle cücüklü cacık yerler sonra da Cebecili cingöz coğrafyacının cinci ciciannesinin cırcırböceğini dinlerler. Ocak kıvılcımlandırıcılarından mısın, kapı gıcırdatıcılarından mısın? Ne ocak kıvılcımlandırıcılarındanım, ne kapı gıcırdatıcılarındanım.
    (d) Dadaylı dadımın Dodurgalı düdük delisi dedesi diline doladığı dedbebeli dedim dedisiyle dırdırını dilinden düşürüp de bir kez olsun doya doya düden diyemeden, düdenin dallara doldurduğu doyumlu yemişlerden doyasıya yiyemeden darıdünyadan göçüp gitti.
    (k -i-u) Kilisli kikirik kilimci Kilizmanda'ki kilitli kilisede kimliğini kimseye sezdirmeden kucak kucak kuskuslu kuşkonmazı kukumav kuşuna, kişiliksiz kulağakaçan kirliğ kirloz kirpiye de Kuşadası'nın kuşhanesindeki kuşbaşlı kuşbazla birlikte önce kişnişli kuşüzümünû, sonra da Kumla'nın kumlu kumlu kuşkirazını yutturmuş.
    (k-ı-i) Kınıklı kılıbık kırpıntı Kıyasettin, Kırımlı kılkuyruk kıtmiri kıkır kıkır kıkırdatarak küskütük küçümen küfeci külhaniyle külüstür Kürşat'ı külünklü küngür üstüne küttedek devirdi.
    Kırıkhandaki kırıkçı kırçıl kargın kırgın kırıkçısı kırmızı kırda kıkır kıkır kıkırdayarak Kırımlı kıkırdakçının kızıl kırlangıçlarını kışın kırlarda Kırgızlı kırpıntıcı kırışık Kırımtov'un kırıkkıraklarıyla besliyormuş.
    (k-o-ö) Koca kokoz kokainman kokorozlana kokorozlana Kazablankalı kozmonota kök, kok, köken, kokot, kök sökmek, kokoreç, kökmantar, köknar, köçekçe, körkandil, krematoryum, kösnüklük ne demek diye sormuş.
    (y) Yalancıoğlu yalıncık yayladığının yahnisini yağsız yiyebilirse de yayladığının yağlı yoğurdundan, Yüksekova'nın yusyumru yumurta yumurtlayan tavuklarından, bir de yörük ayranıyla yufkasından asla vazgeçemez.
    (g) Güneyli girgin gammaz Galip Gavurdağı'nda güpegündüz galeyana gelmiş de Gülgiloğlu Gaziantepli gazup gazinocuyu Gölköylü gitaristle birlikte Gümüşhane'ye göndermiş. Geçen gece Gemerek'ten Gediz'e gelen Gebzeli gezginci gizemcilerden gitarist general Genzel, gençlere, gerçekdışılıkla gerçeklik dışı ilişkiler arasında ne gibi bir geçerlilik gerçekliği olduğunu sordu.
    (k, g) Galata kulesi kapısı karşısındaki kuru kahvecinin gıgısı çıkık, dişi kırık, kurbağa kafalı, karakoncolos kalfası Hakkı karışıklığa getirip kahveye kavruk kakule kırığı kattı.
    (h) Hahamhanede hahambaşı hahamı homur homur homurdanır görûnce, hemencecik heyecanlandı, hızlandı, hoşnutsuz hırçın halhallarla halkaları, halatları hallaçlara verdi.
    (b- p- d-y) Batı tepede tahta depo dibinde beytutet eden pullu dede tekkesinden matrut bitli Vedat, dar derede tatlı duttan dürülü pide yutup pösteki dide dide dört ayda dört türlü derde tutuldu.
    (b-p)Bir pirinci birinci buluşta bir inci gibi birbirlerine bağlayıp Perlepe berberi bastıbacak Bedri ile beraber Bursa bağrına parasız giden bu paytak budala, basası topal Badi'den biberli bir papara yedi.
    (b-d) Baldıran dalları ballandırmalı mı, ballandırılmamalı mı? Sonra o bala daldırılan baldıran dalları dallandırılmalı mı, ballı dalla dallandırılmamalımı?
    (t-d) Titiz, temiz, tendürüst dadım; tadını tattığı tere demetini dide dide dağıttı da hiddetinden hem dut dalında takılı duran dırıltı düdüğünü öttürdü, hem de didine didine dedim dedi, dedim dedi dedi durdu.
    (t-ç-s) : Ûstü üç taşlı taç saplı üç tunç tası çaldıran mı çabuk çıldırır, yoksa iç içe yüz ton saç kaplı çanı kaldıran mı çabuk çıldırır? Üç tunç tas has kayısı hoşafı.
    (t-k) AI bu takatukaları takatukacıya takatukalatmaya götür. Takatukacı takatukaları takatukalamam derse, takatukacıdan takatukaları takatukalatmadan al gel.
    (l-d-n) Elalem bir aladana aldı aladanalandı da biz bir aladana alıp aladanalanamadık.
    (k-r) : Kırk kırık küp, kırkının da kulpu kırık kara küp.
    (k-r-d) A be kuru dayı, ne kuru sarı darı bu darı a be kuru dayı?
    (b-m-ş) : Ibiş'le memiş mahkemeye gitmiş, mahkemeleşmiş mi, mahkemeleşmemiş mi?
    (d-l-t-r-k) Şu karşıda bir dal, dalda bir kartal; dal sarkar, kartal kalkar; kartal kalkar, dal sarkar. Dal kalkar, kartal sarkar, kantar tartar. Şu karşıdaki kara kuru kavak, karardın mı ey kara kuru kavak, sarardın mı ey kara kuru kavak!
    (s-k) Bu yoğurdu sarmısaklasak da mı saklasak, sarmısaklamasak da mı saklasak.
    (m-y-l) Bu yoğurdu mayalamalı da mı saklamalı, mayalamamalı da mı saklamalı?
    (b-ş-z) Sizin damda var beş boz başlı beş boz ördek, bizim damda var beş boz başlı beş boz ördek. Sizin damdaki beş boz başlı beş boz ördek, bizim damdaki beş boz başlı beş boz ördeğe : siz de bizcileyin beş boz başlı beş boz ördek misiniz demiş.
    (d-p-k) Değirmene girdi köpek, değirmenci çaldı kötek; hem kepek yedi köpek, hem kötek yedi köpek.
     



  6. Vurgu
    Konuşma sırasında kelimelerin tüm heceleri aynı tonda ve aynı vurgu ile okunmaz. Tüm dillerde kelimelerin farklı hecelerine vurgu yapılır ve bu vurgular konuşmanın doğallığını oluştururlar. Tek düze ve tek tonda çıkan bir konuşma akışını düşünün. Bilgisayar makinelerine okutulan konuşma metinlerini dinlemişseniz bu vurgu monotonluğunu açık bir şekilde gözlemlemişsinizdir. Her dilde kelimelere yapılan vurgu yerleri değişebilir. Burada Türkçe’de vurguların yerleri konusunda bize yardımcı olacak bazı kuralları aktarıyoruz:
    1.Her kelimenin bir hecesi üzerinde mutlaka ses baskısı (vurgu) vardır. Örneğin “heyecan” kelimesinde vurgu son hecededir.
    2.Türkçe’de kural olarak vurgular son hece üzerindedir. İstisnalar hariç kelimeye ekleme yapıldıkça vurgu son heceye doğru kayar.
    hece-- heceler-- hecelerde -- hecelerdeki
    3. Bazen vurgu sondan önceki hecelerden birine yapılır. Bu tür istisna durumları aşağıda gösterelim:
    --İlk heceye: İl, bölge, semt adları
    İl: Ankara, Samsun, Erzurum, İzmir, Konya, Rize, Urfa, Paris, Sofya, Moskova
    Bölge: Akdeniz, Marmara, Ege, Karadeniz
    Semt: Dikmen, Çankaya, Etlik, Bahçecik, Topkapı
    --Ortadaki hecelerden birine: İl, bölge, semt adları
    Erzincan, Edirne, Trabzon, Sakarya, Denizli, Anadolu, Keçiören, Duşambe,
    --Zarf ve bağlaçlarda ilk heceye:
    Niçin, ancak, önce, sonra, ayrıca, yalnız, belki, henüz, ansızın, nasıl, hangi
    --Türkçe kelimelerin aldığı bazı ekler vurguyu bir önceki heceye kaydırır. Bu ekler: “ ce, le, me/ma, se/sa, im/sin”
    “Sence, benimle, okuma, yazdırma, giderse, bilirsin”
    4.Dilimizde bulunan Arapça- Farsça kökenli bazı kelimelerde uzun heceler vardır. Uzun seslerde istisna bir durum, vurgu uzatılan hece üzerinde görünür. Bu kelimeleri öğrenmek gerekiyor. Bu uzatmalar kelimelerin başında, ortasında veya sonunda olabilir. Bu kelimeler için genel bir kural yoktur. her birinin kendine özel bir vurgusu bulunur. Bu kelimelerin uzatılan hecelerinin yerine göre vurgu başta, ortada veya sonda bulunur.
    Vurgu başta: kâtil, câhil, sâmi
    Vurgu ortada: teâmül, mukâbil, hazîne, mücâdele,
    Vurgu sonda: Ziyâ, kat’î, denî, zekî, hafî,
    5.Türkçe’de “ğ” her zaman, “y” ise bazı durumlarda vurguya benzer bir değişim oluşturur. “Ğ” ünsüzü bulunduğu hecede kendinden önce gelen ünlünün uzatılmasına yol açar. Aynı uzatma durumu “y” için de geçerlidir. Söz konusu uzatma seslendirmede vurgu gibi yansımaktadır.(yan yana iki ünlü uzatmayı belirtmek için kullanılmıştır.)
    “Ğ” ünsüzü ile: yağmur= yaamur, öğretmen=ööretmen, öğle=ööle, ağabey=aabey, koğmak=koomak
    “Y” ünsüzü ile: böyle=bööle, söylemek=Söölemek, öyle=ööle
    6.Sert ve gürültülü çıkan bazı ünsüzler vurguyu bulundukları heceye taşırlar. Bunun için söz konusu ünsüzün hecenin son harfi olması gerekir. Bu ünsüzler “ç, k, p, r, ş, z”
    kaçtım, yokmuş, saptı, ordu, şaştı, ezdi
    7. Abartı amacıyla kullanılan bazı heceler vurguyu kendi üzerlerine alırlar.
    sımsıkı, koskoca, büsbüyük, büsbütün, bambaşka, binbir
    ALIŞTIRMA: VURGU
    1.Aşağıdaki şiirde kelimeler üzerindeki vurgulu heceler altı çizili -veya koyu olarak- olarak gösterilmiştir. Bu vurguların özellikleri üzerinde çalışın ve ardından doğru vurguları yaparak metni okuyun.
    HAYALİYLE CENNET OLDU BU BATAK
    1)
    Bir ızdırap verdin bana
    İç dedin
    Gözlerimden yudum yudum içmişim
    Daracık dünyaya saçılmış kalbim
    Saçlarımdan püfür püfür dumanlar
    Tutam tutam, avuç avuç saçlarım
    2)
    Bir dağ yaptın yollarımda
    Geç dedin
    Tepe taklak, baş üstünde geçmişim
    Zulüm kustu zalim mahluklar bana
    Yüreğim kan, ciğerim alev alev
    Parça parça, bölük pörçük yüreğim
    3)
    Duyguları tek tek dizdin yoluma
    Seç dedin
    İçlerinde sevgi vardı, kin vardı
    Kan doldu gözlerim, kin doldu
    Sevsem ateş, sevmesem bin bir ateş
    Ezdi beni, yıktı beni aşklarım
    4)
    Ümitleri kapattın sımsıkıya
    Suç dedin
    Dağlar ördün aramıza, diken diktin
    Delinmez dağ parçaları, aşılmaz bu yol
    Ayaklarım delik deşik, kucağımda dağlarım
    Yapayalnız, hüngür hüngür ağlarım
    5)
    Lanet ettim bu karanlık döngüye
    Çık dedim
    İç döngüler batak gibi, çıkılmaz
    Al ellerim...Al kan olmuş yüreğim
    Bana beni bilen tek Rabbim yeter
    Hayaliyle cennet oldu bu batak
    Rahmetinde sımsıcacık ellerim
    Muhammed Bozdağ

    2. Aşağıdaki metinde vurguları doğru tespit ederek metni okuyun.
    “Dost FM artık internet ortamında 24 saat hizmetinizde. Orjinal dosyalarımızdan birini bu alanda dinleyebileceğiniz “Düşünce Mühendisliği” oluşturuyor.
    Programcımız Muhammed Bozdağ programlarında genellikle başarı teknikleriyle ilgili konularda odaklaşıyor. “Hoş Seda”, “Bismihi Subhanehu” gibi programlarından sonra programcımız yeni bir başarı programında sizinle buluşuyor. Düşünce Mühendisliği
    Biliyorsunuz, başarı önce düşüncede başlar. “İnsan ne düşünüyorsa odur.” sözü neredeyse kanunlaşacak derecede onay ve kabul görmüştür.
    Peygamber(asm) “Bir saat tefekkür bir sene nafile ibadetten hayırlıdır.” derken düşünceye vurgu yapıyordu. “Akıl etmez misiniz? Düşünmez misiniz?” gibi sorularla Kur’anın da bizi düşünmeye sevk ettiğini biliyoruz.
    İşte bu programda Muhammed Bozdağ birer düşünce uzmanı olmamızı sağlamanın yollarını sunmayı amaçlıyor. Düşünceye hakimiyetin bir anlamda düşüncenin mühendisi olmak anlamına geldiğini düşünüyor. Birbirinden ilginç konularıyla “Düşünce Mühendisliği’ni” ilgilerinize sunmaktan sevinç duyuyoruz.”
    DOST TV sitesinden bir alıntı.​
     



  7. Durak
    Söz söylemenin doğallığı çerçevesinde soluk alma ve duraklama yapılır. Soluksuz ve duraklamasız bir konuşma monoton olduğu kadar anlaşılabilme eksikliği de doğurur. Metinlerin her bölümü, her ibare kendi içinde bir anlam bütünlüğü taşır. bu anlam bütünlüklerinin açıkça birbirinden ayrılmaları ve birbirleriyle ilişkilendirilmeleri gerekir.
    Okuduğumuz metinlerde durak yerleri çeşitli noktalama işaretleriyle gösterilir. Anlam blokları “.”, “,”, “;”, “:”, “-”, “( )”, gibi işaretlerle gösterilirler. Bazı metinlerde noktalama işaretleri soluk alma ve duraklama için yeterli olabilir. ancak genellikle konuşma dili ile yazı dili arasında belirgin farklar vardır. Yazı dilindeki durakların konuşma dilinde aynen kullanılması anlaşılabilirliği zedeleyebileceği gibi pratik olarak da bu mümkün olamayabilir. Şu halde konuşma sırasında metin akışına göre duraklar oluşturmak zorundayız. Bu duraklar
    a) Çok kısa olabilir. Yapılan sadece duraklamadır. Soluk almıyorsunuz, çok kısa duraklıyorsunuz. “Sorun var, ama çözüm de var.” cümlesinde virgül işaretinden sonra duraklama yapılması gerekir. Ama bu duraklama o kadar kısadır ki nefes almaya imkan tanımaz.
    b)Biraz uzunca olabilir. Bu duraklamalarda soluma yapılmaktadır. Örneğin: “Biz kendimizi başarılı olmaya, engellerimizi aşmaya adadık. Tüm gücümüzle büyük geleceğimiz için çalışmaya devam edeceğiz.” Burada iki cümle arasındaki durak biraz uzunca olan ve soluk alınan duraktır.
    c)Soluma mümkün olduğu kadar gürültüsüz olmalıdır. Eğer nefesinizi tüketirseniz ani ve gürültülü solumak zorunda kalırsınız. Özellikle mikrofon karşısında konuştuğunuzda solumanızın tüm gürültüsü dinleyiciler tarafından algılanır. Soluma gürültüsü dinleyicilerinizi rahatsız eder, konuşmanızı sevimsizleştirir. Solumanın gürültüsüz olmasını sağlamak için gerekli her imkanı kullanarak mümkün olduğu kadar sık ve küçük hacimli solumalar yapmamız gerekir.
    İki önemli terimi iyi anlamalıyız:
    Durak: Sadece durduğumuz, soluma yapmadığımız kısa aralardır.
    Durak ve Soluk: Hem durduğumuz hem de soluduğumuz biraz daha uzunca olan bir aradır.
    Aşağıda konuşma esnasında yapacağımız soluk noktalamalarına ilişkin kuralları veriyoruz:
    1. Durak ve soluğun mutlaka gerekli olduğu durumlar:
    a)Her paragraf arasında, bölüm başlarında sonlarında, bölümler arasında.
    b)Tırnak içinde yazılan başkasına ait olan sözlerden önce ve sonra
    Örnek: “Bana geldi, ---- “kendimi çalışmaya adadım.”---- dedi.
    c)Herhangi bir sorudan sonra veya cevaptan sonra
    Örnek: Niçin daha çok çalışmayalım?---- İstersek bunu başarabileceğimizi biliyoruz.
    Örnek: Çocuk zeki miydi dersiniz?---- Evet çocuk zekiydi.----Bunu biliyoruz.
    2.Durak ve soluğun şart olmadığı ancak mümkün olduğu durumlar:
    a) Çok kısa olmayan cümlelerin noktalarında:
    İnsanlar heyecanla koşuşturuyorlardı.-- Bir yardımcı arıyorlardı.
    b) : ve ; işaretlerinden sonra
    Örnek: İki tür tembellik vardır:-- Bedensel tembellik ve zihinsel tembellik.
    Örnek: Orada hayvanları görüyordum;-- kuşlar uçuyordu, tavşanlar zıplıyordu, çekirgeler ötüyordu.
    c)İki kısa cümle “ve” ile bağlanırsa, “ve” den önce.
    Örnek: Bütün gücüyle direnerek ayağa kalkmaya çalıştı --ve sonunda ayağa kalkıp yürümeyi başardı.
    d)Cümle başında geçen bütün yön kelimelerinden sonra
    “esasen, evvela, bana göre, o halde, çünkü, dolaysıyla, birinci olarak...”
    Aslında, --ben de böyle güzel tablolar çizebilirdim.
    O halde,-- neden üzerinize düşeni yapmıyorsunuz?
    3.Aşağıdaki durumlarda sadece durak noktalaması yapılmalıdır. Soluk alınmaz.
    a) Cümle uzunsa özneden sonra
    Örnek:Okulumuz--güneşli günlerde üzerinde yürümekten zevk duyacağınız geniş bir yolun öteki ucunda bulunuyor.
    b)Tekrarlanan şeylerin ilkinden önce
    Örnek:Yıldızların-- Ay'ın, Güneş'in hep aynı mesajı verdiğini görüyorum.
    c)Zıtlıkları ayırmak için
    Örnek:Okuduğu roman değil-- hikaye kitabı.
    d)Parantez veya iki virgül arasından önce ve sonra
    Örnek: Bana gelip, --güya üzüldüğünü hissettirerek,-- özür diledi.
    Elleriyle tanımaya çalışırken-- (gözleri görmüyor)-- bunun bir vazo olduğunu anladı.
    4)Aşağıdaki durumlarda sadece durak noktalaması yapılması mümkündür.
    a)aynı anlamı taşıyan art arda kelimeleri birbirinden ayırmak için
    b)Bir kelimeyi diğerinden ayırmakta yarar varsa
     



  8. ALIŞTIRMA: DURAK
    1. Aşağıdaki metinde durak noktaları ? işaretiyle, durak ve soluma noktaları da ? ? ? işaretiyle gösterilmiştir. Bu işaretleri dikkate almak suretiyle metni okuyun.
    DÜNYA-İNSAN KOVALAMACASI
    Dünya, ? bazen insanları hayattan bıktırır, ? derin ıstıraplara boğar. ? ? ? Yaşamaya küsmüş bir yığın insan vardır çevremizde. ? ? ?
    Yüzleri soluktur onların. ? Gülemezler. ? ? ? Kötü görünmemek için ? çevrelerine yansıttıkları “gülümseyişlerinin” altında? (nefesiniz yetmezse? ? ? ) gözlerinden acı ıstıraplar dökülür. ? ? ? Ve dertleri kendi içlerindedir. ? ? ? Dış yüzlerinin durağanlığının aksine? iç dünyaları kar ve çamur yığıntıları arasında eziktir; ? ? bitmek bilmez fırtınalarla savrulurlar, ? anaforlarla döner dururlar. ? ? ?
    Dünyaya uzattıkları elleri koparılmıştır. ? ? ? Ruhlarının dağlar altında ezilmişliğini görmeye dayanamazsınız . ? ? ?
    Suphanallah... ? İnsan? kendi elleriyle yüklendiği bu kadar ağırlıkları çekebilecek kadar? dayanıklı mı yaratılmış?.. ? ? ?
    Geçenlerde İnebolu’nun fedakar insanlarından muhterem Rasim Sürav’ın huzur verici öğütlerini dinledim. ? ? ? Büyük bir insandan ? güzel bir söz nakletti: ? ? ? “Dünyanın peşinden gitmedim. ? Dünya benim peşimden geldi.” ? ? ?
    Dünya, ? peşinden koşmayanların peşinden koşarmış; ? (nefesiniz yetmezse? ? ? ) peşinden koşanları da süründürürmüş ardından. ? ? ? Şu dünyaya ve hayata küsen insanlar? farkında olmadan “dünya” ve “dünyalıklar” peşinde koşan insanlar olmasın... ? ? ?
    Dünyayı elde edemeyenler? ellerinden gelse? dünyayı bir kaşık suda boğmak isterler. ? ? ? Halbuki ? ancak başkalarına değil ? Yaratıcına kul olana esir olur dünya. ? Dünyaya kul olanı da? esir gibi kullanır, ? ezer. ?
    Ne güzel söylemiş peygamber(asm): ? ? ? “Sen dünyada sanki garip imişsin? veya yolcu imişsin gibi bir halde bulun.” ? ? ? Şu dünyanın çirkin yüzü? kalplerden sökülüp atılabilseydi. ? ? ? Mecnun, ? kapalı gözlerle ? Leyla’nın peşinden koşmayı bırakabilseydi. ? ? ? Gerçekte? sevilmeye layık olanlar? kalplerinin bir yarısını önce ? yaratıcılarına feda edenlerdir. ? ? ? Sevilmeye layık olabilenin sevgisini kazanmak için? çırpınır dünya. ? ? ? Dünyayı terk eden böyle bir sevgilinin ardından da ? gözyaşı döker, ? suskunlaşır, ? garipleşir.
    Garip olduğunu bilen yolcunun kalbi ? ebedi mekanına doğru ilerler. ? ? ? O zaman ? Jordan’ın dediği gibi? ? ? “Nereye gittiğini bilen kişiye yol vermek için? dünya bir yana çekilir.” ? ? ?
    Ya yaşamaya küsmüş, ? gülemeyen? soluk yüzlü insanlar... ? ? ? İnleyişleri acı verici. ? ? ? Gönülleriyle? garip bir yolcu olmayı kabullenmeyişlerine karşılık? zorla, ? işkenceyle garipleştiriliyorlar. ? ? ?
    Bu zamanda? dünyanın peşinden gitmemek zor. ? ? ? “İnsan ruhundan dünyaya açılan menfezler” ? çok büyük. ? ? ? Akıntısına kapınılan sel, ? topyekün “dünyeviliğe” taşıyor insanları. ? ? ?
    Çare yine insanlarda gizli. ? ? ? “Dünyanın peşinde gitmedim. ? ? ? Dünya benim peşimden geldi.” ? Sözünde gizli. ? ? ? Dünyanın peşinden gitmek? kalbin önce dünyaya? ve içindekilere çevrilmesidir. ? ? ? Dünyanın peşinden gitmemek? ya da dünyadan kaçmak sözüyle? (nefesiniz yetmezse? ? ? ) “dağdaki bir mağaraya sığınıp yaşamayı” ? kastetmiyoruz. ? ? ? Mağara da dünyadandır. ? ? ?
    Dünyanın çirkinliklerinden kaçan, ? tüm ruhuyla Yaratıcısına açılan? ve O’na sığınan kimsedir. ? ? ? Allah’ı seven? elbette dünya ve içindekileri de sever. ? ? ? Çünkü ? Allah’ın sevgisine kavuşan ? dünyanın da sevgilisi olur. ? ? ?
    Böylesi zor mu geliyor? ? ? ? Gülemeyen, ? hayata küsmüş, ? soluk yüzlü bir insan olmak, ? (nefesiniz yetmezse ? ? ? ) ruhları dağlar altında ezmek, ? kalpleri ihanetlere açmak? daha mı kolay? ? ? ? Biz nedense? yas tutmasını seven bir milletiz. ? ? ? Çoğu zaman? ikincisini seçiyoruz. ? ? ? Muhammed Bozdağ (eski bir denemeden alıntı)
    2.Benzeri okumaları bulabildiğiniz herhangi bir metinde sık sık uygulayınız. Önce durak ve soluk noktalarını tespit çalışması yapınız. Bu noktaları fark ettikçe uygulama yaparak yeteneğinizi geliştiriniz.
    Ulama
    Diksiyonun özelliklerinden biri de “ulama”dır. Genel olarak tanımlarsak bir kelimenin sonundaki sessiz harfin ardından gelen kelimenin sesli harfle birleştirilerek seslendirilmesine ulama diyoruz. Ulama söz akışına pürüzsüzlük ve tatlılık verir. Uygun ulama ile yapılan konuşmalarda veya seslendirmelerde ses bir nehrin akışı gibi sakin ve düzenli olarak ilerler. Türkçe’de yer alan ulama özelliklerini aşağıda anlatalım:
    1.Sessiz harfle biten bir kelimenin son harfi sesli harfle başlayan yanındaki kelimenin ilk harfiyle birleşir.
    Yazıda
    Konuşmada
    Ak--şam-- ol--du.
    Ak--şa--mol--du.
    E--lim--den-- al--dı.
    E--lim-de--nal--dı.

    2. Orijinal yapılarında “b,c,d,g” harfleriyle biten kelimeler vardır. Bunlar yalın kaldıklarında “p, ç, t, k”ya dönüşürler. Yazı dilinde sonlarına ek aldıklarında yumuşak konumlarına dönerler. Örneğin Arapça orijiniyle “kitab” Türkçe’de “kitap” şeklinde yazılır. Ancak yayına ek aldığında “kitabım” örneğinde olduğu gibi “p”, “b”ye dönüşür. Konuşma dilinde ise ulama bu kurala paralel olarak aynı kelimeyi bir sonraki kelime ile ilişkilendirir. Yazı dilinde sert olan harf ulama ile yumuşar.
    (Orijinali) Yazı Dilinde İfadesi
    Konuşma Dilinde İfadesi
    (Mahmud) Mah--mut ev--len--di.
    Mah-mu--dev--len--di.
    (Mes’ud) Mes--ut ol--du.
    Me--su-dol-du.
    (Kitab) Ki--tap al--dı.
    Ki--ta--bal--dı.
    3.Türkçe’de kelime sonundaki “k” ünsüzünü, “h” ünsüzü ile başlayan bir kelimenin izlemesi durumunda “h” ünsüzü düşer. İki kelime birbirine bağlanır.
    Yazı Dilinde
    Konuşma dilinde
    Ye--mek ha--ne
    Ye--me--ka--ne
    E--rik ho--şa--fı
    E--ri--ko--şa--fı
    4.Eğer kelimeler arasında durak olursa, kurala uygun olsa da ulama yapılmaz.
    Yazı Dilinde
    Konuşma dilinde
    İstiyorum, onu göreceğim
    İstiyorum, onu göreceğim
    Koşuştururken, okulu unuttu
    Koşuştururken, okulu unuttu.
    5:Bazı durumlarda İki ayrı kelimenin tek heceli olan ilkinde bir ünlü düşer ve iki kelime birleşir.
    Yazı Dilinde
    Konuşma dilinde
    Ne i--çin
    Ni-çin
    Ne a--sıl
    Na-sıl
    Ne ol--du
    Nol-du
     



  9. ALIŞTIRMA: ULAMA
    1.Aşağıdaki şiirde ulama noktaları altları çizilmek suretiyle gösterilmiştir. Önce bu işaretlerin hangi ulama kuralından kaynaklandığı üzerinde çalışınız. Ardından bu işaretlere dikkat ederek metni gerekli ulamaları yaparak okuyunuz.
    DARACIK MENZİLİMDE BİR AĞACIM VARDI
    1)
    Daracık bir menzil burası,
    Bir avuç kadar dar
    Ağaç ol, konuşurum, duy beni yeter
    Ayrı dünyamızda olsun, duyarım seni
    Yürek olsun sende, sevgi olsun
    Olsun, yeşillik yeşersin yerinde
    Sen şen ol ağacım, tüm dünya kadar
    2)
    El pençeyim, mahzunum bugün
    Bekleşen ruhlarımızda dolaşan asırların Rüzgarında
    Dans ederken engin eğlencelerinde sen
    Mahsunum, dostsuzum, yalnızım
    Evladım bile unuttu beni, dağlarım unuttu
    Kokularını paylaştığım çiçekler şimdi
    Ve varlığımı paylaştığım fani “sevdiğim”
    Şimdi senin göğsünde şenliği hayatın
    Bağrındaki kuşlardan biri de ben değilim
    3)
    Benim selvimi özlüyorum şimdi
    Başımı okşayan bir şefkat eli vardı
    Dünyayı görürken gözlerim
    Göğsünün sıcaklığında kaybettiğim
    Şimdi başım senin kollarında selvim
    Senin dallarında ellerim
    4)
    Saçlar yemyeşil de olurmuş
    Çiçeğe dönermiş dudaklar
    Emanet bedenimi özlüyorum şimdi
    Bahçendeki çiçeklerde kendimi arıyorum
    Yaprak yaprak inleyişlerini duyuyorum
    Bir zikir günü ki bugün gecemi kaplar
    Fani ağacım başucumda, sevdiğim ağacım
    Bugünkü günüm bir gün senin de gecene dolar
    Sendeki emaneti de teslim alır toprağın
    5)
    Bir gün seninle de kavuşacağız
    Kana yaprak kemiğe odun
    Bedenimiz eriyip gitmiş olacak
    İkimizin ağacı doğacak yeniden
    Çürümezse benim bir mezar başlığım
    Senden bir kaç odun parçası
    Ve benden bir kaç kemik kalacak
    Ve eğer senin de bir ruhun olursa
    Bahçemiz ikimizin olacak
    6)
    Şimdi Baki’yi özlüyoruz birlikte
    Fenadan bekaya seyahatin hayalleri
    Bu bir avuç, bu daracık menzilde
    Tek tesellimiz bizim şimdi
    Muhammed Bozdağ
    2. Aşağıdaki metinde ulama noktalarını tespit ederek çiziniz. Ardından ulamalara dikkat ederek okuyunuz:
    KALIPLAR
    İnsanlar kendilerine kişilikleri için çizdikleri zihinsel kalıpların dışına çıkamazlar. Bizler çözümü defalarca duyduğumuz halde kendimizi oturttuğumuz dar çerçeveden çıkış için gayret göstermeyen garip insanlarız.
    Hayatın bazı insanlara “tesadüfen başarma, yükselme, zengin olma vs.” Şansı tanıdığını zannedenimiz çoktur. Bir çoğumuz müzisyenlerin, yazarların, şairlerin, para babalarının bu işi anne karnında kendilerine verilen kabiliyetlerle gerçekleştirdiklerini sanırız. Bu inanca göre bazılarının ne maharetli anneleri varmış. Bu yanlış zanları kabul etmeyen bir çok insan bile farkında olmadan aynı kalıplarla kendisini kilitlemiştir.
    En meşhur zenginlerin bir zamanlar simit sattıklarını, ayakkabı boyacılığı bile yaptıklarını öğrenince şaşırırız. Bir çok yazarın vaktiyle kalemi bile tutamamalarına inanamayız. Neden bazı insanlar bazıları arasında sıyrılıverir veya “sivriliverirler.”
    Adaletli ve şefkatli Yaratıcı, Normal şartlar altında doğan her insanı her türlü başarıya ulaşabilmelerine imkan tanıyan bir potansiyelle dünyaya göndermiştir. Ancak dünyaya geldikten sonra sınırlılıklar başlatılır. Anne-babası veya çevresi tarafından aşağılanan bir çocuk etrafında kalıplar başlamıştır. Daha sonra insan “var olduğunu” hissettirmek amacıyla çırpınmaya başlar. Bakkaldan getirilen bir ekmek, ilk karne notları, takdim edilen bir çiçek, içinde bu amacı gizli tutar.
    Oysa bazı insanlar “bu olmamış”, “sen bunu başaramazsın” demekten çekinmezler. Bizler de çoğu zaman sözleriyle cinayet işleyen, kabiliyetleri körelten; başarısızlık, çekingenlik, korkaklık imajı oluşturan insanlardanız ne yazık ki... Yas tutmayı sevdiğimiz kadar, eleştirmeyi, olumsuzlukları ileri sürerek karanlık bir zihinsel tablo oluşturmayı seviyoruz.
    Merhum Z. Gündüzalp’in “İnsan ne düşünüyorsa odur.” Dediğini çok duyduk. Anthony Robbins Sınırsız Güç kitabında insanların hayal kurarken ve düşünürken kullandıkları “olumsuzluk” imajlarını en kötü engel olarak görür.
    Her büyük başarı bazen yüzlerce başarısızlığın arkasında parıldar. Oysa eski bir Rus imparatoru “Yenile yenile yenmeyi öğrendiğini “ söyler. İnsan her teşebbüsünde hedefine ulaşamadığında bunu başarısızlık olarak görürse bulunduğu noktada çakılır. Oysa durumu yeniden inceleyen insan için her başarısızlık başarıya bir adım daha yaklaşmanın işaretidir. Ani yükselişlerin ise gerçek başarıyla ilişkisi yoktur. Bir balon gibi patlar ve söner.
    Hayalimizde yaşadığımız iç konuşmaların fiillerimizde oluşturduğu sınırlara bakınız: “Zengin olmak mı? Bu iş için büyük sermaye lazım. Yazar olmak mı? Konuşmasını bile bilmiyorum; annemin karnında böyle bir şey öğrenmedim. Meydanlara çıkıp ‘benim işçim,benim köylüm’ diye konuşmak mı? Ben Süleyman değilim.”
    Sevgili kardeşim... Ya siz ne siniz? Erkek ve kadın arasındaki küçük bir farktan başka kimin beyni kimin beyninden küçük veya büyük. Kaderin sahibi kimseyi başarısızlığa zorla mahkum etmemiştir. Ortamın sürükleyişine kendimizi kaptırdığımızda “Ortam sürükleniyorsa sürünmekten başka yapacağımız hiç bir şey yoktur.” Ne yazık ki en çok ihmal ettiğimiz görevlerimizden biri dinimizin ilk emridir. Az okuyoruz veya hiç okumuyoruz.
    Başarılı bir insanlar topluluğuna takılıp başarıya uçmuyorsak başarının dinamiklerini incelemeliyiz. Başaranların hayatı ve yaptıkları bu konuda bize yol gösterecek en açık ışıktır. Başka türlü bizi pasifize eden kendi kalıplarımızdan kurtulamayacağız. Fıtrat kanunlarının işleyişini bilmek zorundayız. Muhammed Bozdağ
    3.Durak, ulama ve vurgu bölümlerinde geçen tüm yazı ve şiirleri her üç diksiyon kuralına dikkat ederek okuyunuz. Önce vurguya, ardından, duraklamaya, ardından ulamaya ve son olarak da her üç temel kurala dikkat ederek okuyun. Okumada devam ettikçe nasıl da en güzel seslendirmeyi yapabildiğinizi heyecanla göreceksiniz. Sizin seveceğiniz sesinizi, başkalarının da seveceğinden emin olunuz.