Servet-i Fünun Edebiyatı Hakkında Bilgiler

'Ders notları' forumunda HazaN tarafından 29 Eylül 2010 tarihinde açılan konu


  1. Servet-i Fünun Edebiyatının yazarları
    Servet-i Fünun Edebiyatının özellikleri
    Servet-i Fünun Edebiyatı (edebiyatı cedide)


    EDEBİYATI CEDİDE (YENİ EDEBİYAT)

    * Recaizade Mahmut Ekrem'in önderliğinde Servet-i Funun Dergisi etrafında toplanan bazı gençler Tevfik Fikret'in derginin başına getirilmesiyle edebi bir topluluk özelliği kazanır.
    * Sonraları Cenap Şahabettin, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçın, Celal Sahir Erozan, Ali Ekrem Bolayır, Halit Ziya Uşaklıgil'in katılımıyla genişler.
    * Devlet yönetiminin baskıcılığını bahane ederek toplumsal konulara eğilmediler.
    * Fransız edebiyatına aşırı bağlı kaldılar.
    * Aruz başarıyla ölçüsü kullanılmıştır.(Sadece Tevfik Fikret "Şermin" adlı eserini hece ölçüsüyle yazmıştır.)
    * Hep uzak ülkelere gitme hayaliyle yaşadılar.
    * Sanat, sanat içindir ilkesine bağlı kaldılar.
    * Nazım (şiir) nesre (düz yazı) yaklaştırılmıştır. Konu bütünlüğüne önem verilmiştir.(bkz. Mensur Şiir )
    * Batı'dan sone ve terza-rima gibi yeni nazım şekilleri alınmıştır.
    * Roman dalında Halit Ziya oldukça başarılı eserler vermiştir.
    * Şiirde parnasizm ve sembolizmden etkilenmişlerdir.

    SERVET-İ FUNUN EDEBİYATININ SANATÇILARI

    TEVFİK FİKRET(1867-1915)

    * Kendi akımının ve Türk edebiyatının en önemli şairlerindendir.
    * Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.
    * Fen, bilim, teknik onun kalemiyle şiirimize girmiştir.
    * Parnasizm akımından etkilenmiştir.
    * Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
    * Şermin adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır.
    * Servet-i Funun'dan sonra herhangi bir topluluğa katılmamış, bazı sosyal şiirler yazmıştır.
    * Türk edebiyatında ilk defa İstanbul'u eleştiren şair olmuştur.(Sis şiiri)
    * Mehmet Akif ile atışmışlardır. Oğlu Amerika'ya okumak için gider; ancak papaz olur.
    * Eserleri: Rubab-ı Şikeste, Haluk'un Defteri, Rubab-ın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin

    HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (1866-1945)

    * Birçok edebi türde eser vermesine rağmen asıl ününü romanlarda bulmuştur.
    * Sanatlı bir söyleyişi, iyi bir gözlemciliği vardır.
    *Romanlarında üst tabakanın hayat özelliklerini işlemesine rağmen hikâyelerinde sıradan insanları işlemiştir.
    * Realizm ve natüralizmi benimsemiştir.
    * Eserleri teknik açıdan kuvvetlidir, bu yönüyle romancılığımızın üstadı sayılır.
    * Şiirleri düz yazıya oldukça yakındır.
    * Eserleri: Aşk-Memnu, Mai ve Siyah, Kırık Hayatlar, Bir Ölünün Defteri, Aşka Dair, Kâbus...

    CENAP ŞAHABETTİN (1870-1934)

    * Sanat, sanat içindir görüşünü benimsemiştir.
    * Halk arasında birçok dizesi atasözü gibi kullanılmaktadır.
    * Dilini süslemiş, kelime oyunları bol, söz sanatları oldukça fazla kullanmıştır.
    * Şaire göre "şiir kelimelerle resim yapma işidir."
    * Eserleri: Hac Yolunda, Evrak-ı Eyyam, Tamat, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Afak-ı Irak Tiryaki Sözleri.

    MEHMET RAUF (1876-1931)

    * İlk psikolojik romanımız olan "EYLÜL"ü yazmıştır.
    * Çok fazla bir edebi kimliği yoktur.
    * Halit Ziya'nın etkisinde kalmıştır.

    SERVET-İ FUNUN DÖNEMİNİN BAĞIMSIZ İSİMLERİ

    MEHMET AKİF ERSOY(1873-1936)

    * Sanatı toplum için kullanmıştır.
    * Mücadeleci fikir adamıdır.
    * Hayatı, olduğu gibi edebiyata yansıtmıştır.
    * Aruzu başarıyla kullanmıştır.
    * Epik -lirik şiiri ustaca kullanmıştır.
    * İslam birliği (ümmet bilinci) ni yerleştirmek için uğraşmıştır.
    * Tek eseri "SAFAHAT"tır.

    HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR(1864-1944)

    * Realist-natüralist bir yazardır.
    * Toplum için sanat görüşündedir.
    * Hemen her şey onun eserlerine konu olmuştur.
    * Mizaha, günlük konuşmalara çok sık başvurmuştur.
    * Ona göre roman sokağın aynasıdır.
    * Yabancı hayranlığı, mürebbiye takıntısını, kadın dedikodularını eserlerinde sıkça işlemiştir.
    * Eserleri İstanbul merkezlidir. Anadolu yoktur.
    * Eserleri: Şık, Mürebbiye, İffet, Şıpsevdi, Gulyabani, Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç, Ben Deli Miyim? Nimetşinas

    AHMET RASİM (1865-1932)

    *Eserlerinde ele aldığı kişilerin geleneklerinden, göreneklerinden, inançlarından bahsetmiştir.
    *Yapıtlarında sohbet havası vardır.
    *Servet-i Fünundan uzak durmuştur, Ahmet Mithat Efendi'nin edebi çizgisini izlemiştir.
    *Eserlerinde yaşadığı döneme ait ayrıntılı bilgiler vermiştir.
    *Kadın-erkek ilişkileri konusunu eserlerinde katı ahlakçı bir tutumla işlemiştir.
    *Şarkı da bestelemiştir...
    *Başlıca eserleri: Hamamcı Ülfet (1922), Fuhş-ı Atik (1924), İki Güzel Günahkar, Afife, Kitabe-i Gam, Şehir Mektupları, Falaka, Muharrir Şair Edip, Ramazan Sohbetleri, Menakıbı İslam, Eşkali Zaman, Ciddü Mizah, Gülüp Ağladıklarım, Muharrir Bu Ya, Osmanlı Tarihi, İki Hatıra Üç Şahsiyet, İstibdattan Hakimiyeti Milliyeye, Romanya Mektupları