Özel Eğitim

'Etüt Merkezi' forumunda anniccha tarafından 3 Nisan 2010 tarihinde açılan konu


  1. Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerin eğitim olanaklarından daha iyi faydalanabilmeleri için, daha özel müfredat programlarına, özel materyal kullanımına, özel eğitim uzmanlarından yararlanılmasına, mekanlarda özel fiziksel düzenlemeler yapılmasına elbette ihtiyaç vardır. Ancak farklı öğrencilerin bu türden özel olanaklara ihtiyaç göstermiş olmaları anların farklı bir kategori içine çekilmelerine ve dışlanmalarına kaynaklık etmemeli, toplumda özel eğitime muhtaç duyan kişilere yönelik zaten yaygın olan olumsuz bakışın ve önyargıların desteklenmesine izin verici olmalıdır.

    Özel Eğitime Muhtaç : Çeşitli duyu organlarında (görme, işitme, konuşma gibi) kayıpları olan, özel nedenlerle ağır öğrenen zihinsel engeli bulunan yada gelişim özellikleri itibari ile hastalıklara bağlı olarak yaşına uygun davranamayan kişiler için kullanılan bir kavram .

    Engel - Özür : Yetersizlik yüzünden bireyin kendinden beklenen toplumsal rolleri yerine getirememesi. Örneğin körlük nedeniyle göremeyen bir kişinin okuma yazma konusunda kendinden beklenen rolleri yerine getirememesi yada ayaklarının kırılmış olması nedeniyle yürüyemeyen birisinin kendi özbakım ihtiyaçlarını giderememesi.

    Tarih İçinde Özel Eğitim
    1800 lü yılların ortalarından itibaren engelli kişilerin eğitim çalışmalarında hızlı ilerlemelerin meydana geldiği görülmektedir. Fransa da ilköğretimde başarısız olan çocukların zihinsel özelliklerini saptamak amacıyla Alfret Binet (1857 - 1911), zekanın ölçülmesini hedefleyen testler geliştirmiştir.

    Beş duyuya hitap eden eğitim materyalleri Maria Montes Son (1870 - 1952) tarafından geliştirilerek zihinsel engelli çocukların eğitiminde kullanılmaya başlanmıştır.

    Fransa, ihtilalinin getirdiği yeni anlayışla özürlülere yönelik olumlu eğitsel olanakları sunmaya çalışan ilk ülke olmuştur.

    Özel Eğitim Konusunda Türkiyernin Durumu

    Bilindiği gibi çeşitli ulus, bölge ve dinlerden üstün zekalı çocukların alınarak devletin yönetsel kadrolarına getirilmek üzere eğitildiği bir kurum olan Enderun okulları Osmanlır da oldukça eski dönemlerde açılmıştır.

    1950 den itibaren özürlülerle ilgili ana faaliyetler Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde yürütülmesine rağmen, zaman zaman Çalışma Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı; yine zaman zaman Çocuk Esirgeme Kurumu, Sosyal Sigortalar Kurumu ve çeşitli özel kurumlar özürlülerle ve özürlülükle ilgili çalışmalar yapmışlardır. 1980 den sonra Özel Eğitim Genel Müdürlüğü oluşturulmuş, bu kurum 1983 te Özel Eğitim ve Rehberlik Dairesi Başkanlığına dönüştürülerek görev ve yetkileri genişletildi.