Oruç Tutarken Nelere Dikkat Etmeliyiz Maddeler halinde

Konusu 'Sorularla İslamiyet' forumundadır ve Wish tarafından 7 Ağustos 2010 başlatılmıştır.

  1. Wish Üye


    Oruç Tutarken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

    Ramazan ayına sayılı gün kaldı! Peki oruç tutarken nelere özen göstermeliyiz?

    Oruç tutan bir kimse söz ve davranışlarına niçin dikkat etmesi gerekir?

    Oruç, Allah'ın hoşnutluğunu kazanmak için yapılan bir ibadettir. Oruç tutmak bir anlamda gün boyu ibadet halinde olmak demektir. Oruç tutarak Allah'ın bir buyruğunu yerine getirmek insanı Allah'a yaklaştırır. Bu nedenle oruç tutan bir kimse, söz ve davranışlarında daha dikkatli olması gerekir.

    Sevgili Peygamberimiz bu konuda şu uyarılarda bulunur:

    "Kim kötü ve davranışları bırakmazsa, onun yemesini içmesini terk etmesine Allah'ın ihtiyacı yoktur."( Tirmizi)
    "Oruç kalkandır. Sizden biriniz oruçlu olduğu bir günde kötü söz söylemesin, kavga etmesin. Ona biri sataşır veya kötü söz söylerse, 'ben oruçluyum' desin" (Buhari)

    Oruç tutarken nelere dikkat etmeliyiz?


    Peygamberimizin bu uyarıları doğrultusunda bilinçli bir şekilde oruç tutan kimse; kötü söz ve kötü davranışlardan uzak durmaya özen göstermelidir. Ailesi, arkadaşları ve çevresindekilerle iyi ilişkiler içinde olmalıdır. Yaptığı kötü davranışların, tuttuğu orucun değerini ve sevabını azalttığının bilinciyle hareket etmelidir.

    Oruç tutarken dikkat etmemiz gerekin başka bir konu da temizliktir. Özellikle ağız ve diş temizliğine özen göstermeli, bu konuda başkalarını rahatsız edecek davranışlardan kaçınılmalıyız. Ayrıca çevremizde oruç tutan insanlar olduğu gibi, tutmayanlar da olabilir. Tutmayanlara karşı saygı ve hoşgörüyle yaklaşmamalıyız

    • Oruç, akıllı ve ergenlik (sorumluluk) çağına girmiş her Müslüman’a farzdır. 14
    • Oruç tutabilmek için sağlıklı olmak gerekir. Hasta olanlar iyileşince oruçlarını tutarlar. Eğer hasta, hiç iyileşemeyecek durumda ise fidye verir. Fidye, bir yoksulun bir günlük yiyeceğinin karşılanmasıdır. Buna da gücü yetmezse Allah onu bağışlar.
    • Uzun yolculuk yapanlar, güçlük nedeniyle tutamadıkları oruçlarını, yolculukları sona erince tutarlar.
    • Oruç tutmak için, gece sahura kalkılır ve yemek yenir. Sevgili Peygamberimiz bu yemeği ısrarla tavsiye etmiştir. Çünkü sahur yemeği sağlığımız için önemlidir ve bu şekilde oruç daha rahat tutulur.
    • Sahur yemeği yendikten sonra, ağız iyice temizlenir. "Niyet ettim Allah rızası için yarınki orucu tutmaya.'' denir. imsak vaktinden itibaren iftar vaktine (akşam ezanına) kadar hiçbir şey yenilmez, içilmez. Bu şekilde oruç tutulmuş olur.
    • Müslümanlar her zaman sözlerine, tutum ve davranışlarına son derece dikkat ederler. Ancak oruçlu iken daha çok dikkat etmelidirler. Yani oruç tutarken, iyi ve güzel söz söylenmeli, kötü sözlerden kaçınılmalıdır. Dinimizin uygun görmediği yanlış işler yapılmamalıdır.
     

  2. Wish Üye

    Oruç Tutarken Dikkat Etmemiz Gereken Hususlar

    Şimdi Oruç Tutarken Nelere Dikkat Etmeliyiz? Konusunu başlıklar altında ele alalım.

    Ameli Yönden Dikkat Etmemiz Gereken Hususlar

    1. İmsak girmeden bir kaç dakika evvel yeme içmeyi kesmeliyiz.
    2. İftar vaktinde orucumuzu açmak için çokta acele etmemeliyiz, fakat asla geciktirmemeliyiz.
    3. Oruç tutarken özellikle ağız ve diş temizliğine özen göstermeliyiz.Bu hem takva açısından hemde orucu rahat ve sağlıklı tutabilmemiz açısında önemlidir.
    4. Abdest alırken ağzımıza aşırı su almamalıyız ve boğazımıza su kaçmamasına dikkat etmeliyiz.
    5. Etrafımızda oruç tutan insanlar olduğu gibi, tutmayan insanlarda olabilir, bu konuya da dikkat etmeli ve oruç tutmayanlara karşı saygı ve hoşgörüyle yaklaşmalıdır.
    6. Oruçlu insan kötü söz ve davranışlardan uzak durmalıdır.
    7. Daima iyi söz ve davranışlarda bulunmalıdır ki Bu da onun iyi insan olmasının yolunu açar.
    8. Oruç tutan kişi yanlış sohbetlere fırsat vermeme adına çevresindekilerle iyi ve yumuşak sohbetler yapmalıdır..
    9. Ailesini arkadaşlarını insanları ve diğer varlıkları incitmemelidir.
    10. Yalan söylememelidir ve Kimseyle kavga etmemelidir, çünkü kötü davranışlar orucun değerini yok eder.

    Sağlık Yönünden Dikkat Etmemiz Gereken Hususlar

    1. Sahur ve iftar sırasında mümkün olduğu kadar su içmeye özen göstermeliyiz.
    2. Oruçlu iken aniden çıkan tansiyon veya şeker düşmelerini önlemek amacıyla iftar ve sahur sırasında su, komposto, ayran içmek gerekir.
    3. İftar öğününde mutlaka sebze yemeğine yer vermek ve mümkün olduğunca iyi çiğneyerek yavaş tüketmeye özen göstermek gerekir.
    4. İftar zamanında kızartma gibi ağır ve yağlı yiyeceklerden mümkün olduğunca uzak durmalıyız.
    5. İftar anında çorbayla başlamak çok daha sağlıklı olacaktır.
    6. iftarla sahur arasında az ve sık sık yemeliyiz.
    7. Kahvaltı sofrasının günün en önemli öğünü olduğunu hatırlayın! Bu sebeple mutlaka sahura kalkın. Sahurda hazmı kolay olan, yüksek enerji içeren yitecekler tercih edilmelidir. Yeterli ve dengeli bir sahur ile gün boyu dinamik ve tok hissedebilirsiniz.
    8. Eğer Orucunuzu hurma ile açmak isterseniz; dört tane hurmanın bir porsiyon meyveyle eşit olduğunu bilerek uygun miktarlarda tüketebilirsiniz. Kan şekeri hassasiyeti olan kişiler, iftar başlangıcı hurma ile yapmak yerine, bir miktar yemek tükettikten sonra tercih ederlerse kendileri için çok daha sağlıklı olur.
    9. İftarlık, salam, pastırma, sosis gibi ürünleri, kızartma, kavurma vb. yağlı yiyeceklerden, hamur işleri, acılı ve baharatlı yemeklerden, şerbetli-kızarmış tatlılardan mümkün oldukça uzak durmaya çalışın.
    10. Beyaz un ile hazırlanmış sıcacık olan pide kan şekerinizi hızlı bir şekilde yükseltir ve kısa süre içerisinde aynı hızla kan şekerinin düşmesine sebep olur. Bu nedenle pide yemek yerine kepekli, çavdar gibi esmer ekmek tercih edilmesi daha doğru olacaktır. Beyaz un ile yapılmış pide yemek istediğinizde sadece bir dilim yemenizde fayda vardır.
    11. Normal zamanlarda yaptığımız Fiziksel aktiviteler Ramazan ayında da ihmal edilmemelidir. İftar açtıktan bir saat sonra, 20 dakikalık yürüyüş yapın.
     
  3. EyLüL Üye

    Cevap: Oruç Tutarken Nelere Dikkat Etmeliyiz

    Oruç Tutarken Nelere Dikkat Etmeli

    -Oruç tutanların yeteri kadar su tüketmeleri, ramazan süresince uyku düzenlerine dikkat etmeleri gerekir. Uykusuzluk, baş ağrısı ve tansiyon düşüklüğüne yol açabilir.

    -Ramazan’da metabolizma hızı düştüğünden kilo almak kolaylaşır. Bu nedenle, bol kalorili, ağır yiyeceklerden uzak durulmalıdır.

    -İftarda mideye aniden yüklenmek, hazımsızlığa neden olabilir.

    -Ramazan’da sindirim sistemi sorunları yaşamamak için başta kuru kayısı olmak üzere kuru meyvelerden tüketmeye özen gösterilmelidir.

    -Sahura kalkmadan oruç tutulursa, aç kalma süresi uzayacağından metabolizma hızı düşer, halsizlik, baş ağrısı görülebilir.

    -Sahura kalksanız da kalkmasanız da yemeklerinizi yavaş yiyin, lokmalarınızı çok çiğneyin ve yeterince su için. Mide dolgunluğundan kaçınmak, uyku kalitenizi de koruyacaktır. Ağır, yağlı, acılı ve baharatlı yemeklerden kaçının.

    -Vücudumuz oruçluyken çok uzun süre susuz kaldığından, iftar ile sahur arasında sık sık su içmek gerekir.

    -Oruç sırasında çok susuyorsanız, sahurda turşu, kuruyemiş vb. tuzlu yiyeceklerden kaçınmaya özen gösterin.

    -Oruç süresince kan şekeri düşer. İftarda birden yemek yenildiğinde kan şekeri hızla yükselir. Eğer kişiler sahura da kalkmıyor ise kan şekerinin düşüşü günün erken saatlerinde başlar ve daha düşük değerlere ulaşır. Bu nedenle az ve sık beslenme ilkesi iftar sonrasında da uygulanmalıdır.

    -Ramazan’da hareketsiz kalmamaya özen gösterilmelidir. İftardan 2 saat sonra kendinizi çok yormadan yürüyüş yapabilirsiniz.

    -Fazla yediklerinizi yakmak için tok karnına yürüyüş yapmanın, koşmanın, spor salonlarında aşırı efor harcamanın sakıncalı olduğunu da unutmayın.
     

Sayfayı Paylaş