Okul öncesi eğitimin yararları

'Etüt Merkezi' forumunda EyLüL tarafından 2 Temmuz 2011 tarihinde açılan konu


  1. Okul öncesi eğitimin yararları
    Okul öncesi eğitimin Faydaları
    Okul öncesi eğitimin Gereklimi?
    [​IMG]
    •Yaratıcı, bilimsel ve eleştirel düşünme becerisi gelişir.
    •Bağımsız davranışlar edinir.
    •Hayal gücü genişler.
    •Kendi duygularını tanır ve nedenini öğrenir. Duygularını ifade edebilme becerisi kazanır.
    •Başkalarının duygularını tanıyarak empati kurmayı öğrenir.
    •Sorunlarla başa çıkma yetisi gelişir.
    •Öz bakım becerileri kazanır.
    •Psikomotor gelişimi desteklenir.
    •Etkileşimde bulunma ve iletişim kurma becerileri artar.
    •Yaşadığı ortamı gözleme, veri elde etme ve bu verileri aktarma becerilerini edinir.
    •Arkadaşlar edinir; arkadaşlık kurmayı ve arkadaşlık ilişkilerini öğrenir.
    •Kendini daha iyi tanıma olanağı bulur ve başkalarıyla benzer ve farklı olan özeliklerini ayırt eder.
    •Okumaya karşı ilgi duyar.
    •Sorumluluk sahibi olur.
    •Sanata ve estetiğe olan ilgisi çoğalır.3-6 yaş arası çocuklar için MEB tarafından hazırlanmış okul öncesi eğitim programına göre çocuğun kazanabileceği davranış ve beceriler şöyle özetlenebilir:
    Bilişsel ve dilsel alan
    Boyut, renk, biçim vb. farklı durumlarda gördüklerini, bu durumlarla ilgili sonuçları ve bütünlük içinde yer alan nesne ve olayları söyleyebilir. Nesne, olay veya olguları çeşitli özelliklerine göre eşleştirebilir, sıralayabilir, gruplandırabilir. Sayma, toplama ve çıkarma ile ilgili birçok işlemi yapabilir. Sayı, geometri, trafik işareti gibi günlük yaşamda çok sık karşılaştığı sembolleri tanıyabilir. Altında-üstünde, içinde-dışında, sağında-solunda vb. konum kavramları ile ilgili verilen yönergeleri uygulayabilir.Zamanla ilgili kavramları, belirli etkinliklerle ilişkilendirebilir ve olayları neden-sonuç ilişkisine göre değerlendirebilir. Karşılaştığı problemleri tanımlayabilir, çözüm yollarını sıralayabilir ve en kolay yoldan çözebilir.Dili gramer kurallarına uygun olarak ve etkili bir şekilde kullanabilir.Duyduğu sesleri birbirinden ayırt edebilir ve seslerin kaynağını ve özelliklerini söyleyebilir.

    Psikomotor alan
    Sürünme, yuvarlanma, çeşitli şekillerde yürüme, tırmanma, atlama, sıçrama vb. bedensel koordinasyonu gerektiren hareketleri yapabilir.Hareket halindeki nesneleri elleriyle yakalama, ayağıyla durdurma, nesneleri uzak mesafedeki bir hedefe atma, topu zıplatma vb. hareketleri yapabilir.Nesneleri doğru bir biçimde takma, çıkartma, şekiller çizme, nesneleri birbiriyle bağlama vb. el-göz koordinasyonu gerektiren becerileri kazanabilir.Tek ayak üzerinde durma, çeşitli şekillerde çizilmiş çizgiler üzerinde tek ayakla yürüme vb. denge gerektiren hareketleri yapabilir. Büyük ve küçük kasları kullanarak güç gerektiren hareketleri yapabilir.

    Sosyal-duygusal alan
    Duygularını fark ederek nedenlerini ve sonuçlarını söyleyebilir, müzik, dans ve resimle ifade edebilir. Ayrıca duygularını denetim altına alabilir.Kendi isteğiyle bir işe başlama ve işi bitirme yeterliliğine sahip olabilir.Canlı varlıklara ve farklı gelişen insanlara karşı daha duyarlı davranabilir.Grup etkinliklerine kendi isteğiyle katılma, grupta sorumluluk almaya istekli olma, sorumluluklarını yerine getirme, grubun kararlarına bağlı kalma gibi akranlarıyla olan ilişkilerini sürdürebilir.Toplumda farklı rollere sahip bireyler ve aynı bireyin farklı rollerinin olduğunu, kendi kültürünün özelliklerini ve başka kültürlerin de olduğunu fark edebilir.Yaşadığı ortamdaki durum ve olayların estetik özelliklerini anlayabilir, çevresini estetik yönünden düzenleyebilir, müzik, resim, bedensel ve el becerilerinde özgün eserler ortaya koyabilir.

    Öz bakım becerileri
    Giysilerini giyip çıkarma ile ilgili becerileri kazanabilir.Dengeli ve sağlıklı beslenme ile ilgili kuralları bilebilir ve uyabilir.Sağlıklı yaşam için gerekli olan temizlik kurallarını ve dinlemeyle ilgili doğru davranışları sergileyebilir.Tehlike oluşturabilecek durumlardan ve tehlikeli olan ortamlardan korunabilir