Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Nelerdir?

Konusu 'Bunları biliyormusunuz' forumundadır ve Wish tarafından 13 Mayıs 2011 başlatılmıştır.

  1. Wish Üye

    Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler nelerdir

    ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER



    A Öğrenenle ile ilgili faktörler S Türe özgü hazır oluş

    öğrenecek olan organizmanın istenüen davranışı göstermek için gerekli biyolojik donanıma sahip olması demektir Organizma bu donamımdan yoksun olduğunda öğrenemez Örneğin; İnsan uçmayı öğrenemez ancak kuşlar uçabilir

    Olgunlaşma

    • Organların kendilerinden beklenen görevleri yapabilecek duruma gelmesi durumudur Diğer bir deyişle Organizmanın temelindeki potansiyel güçlerin göreve hazır bir duruma ulaşmasıdır

    Organizma türe özgü hazır oluş durumunda olsa bile olgunlaşma olmadan öğrenemez Olgunlaşma yaş ve zeka açılarından ele alınmaktadır
    İki aylık bir bebek yürüyemez, yaş açısından o olgunluğa ulaşmamıştır Aynı zamanda bazı insanlar yaş olarak olgunlaşmış olsalar bile zeka gelişimleri açısından yeterli olgunluğa ulaşmamış olabilirler

    Kaygı ve genel uyarılmışlık hali

    Organizmanın verimli bir öğrenme sağlayabilmesi için hazır ve tetikte bulunmasıdır Bireyin dışarıdan gelen uyarıcıları alma derecesidir "Canım ders çalışmak istemiyor" diyen öğrenci aslında yeterli genel uyarılmışlık haline ulaşmamıştır Yatakta ders çalışmak öğrencinin genel uyarılmışlık haline girmesini olumsuz yönde etkilemektedir Benlik kavramı, güdü, çalışma alışkanlıkları gibi etkenler genel uyarılmışlık halini etkileyen faktörlerdendir

    Kaygı


    Güçlü bir istek ya da dürtünün gerçekleşmeyecek gibi göründüğü durumlarda ortaya çıkan tedirgin edici bir duygudur Aşın ve düşük düzeydeki kaygı öğrenmeyi olumsuz yönde etkilemektedir

    Güdülenme (Motivasyon)

    Organizmayı etkileyerek bir amaç için harekete geçiren durumdur Buradaki "durum" ifadesi dürtü, istek, ihtiyaç, hırs vb olabilir
    Güdüler bizi harekete geçiren güçlerdir Yani davranışı bir amaca doğru başlatan ve sürdüren bir iç şarttır Güdüler organizma içindeki ihtiyaçlardan doğar ve bu ihtiyaçların giderilmesi için organizmayı harekete geçirir Organizmanın öğrenmeye güdülenmiş olması bireyin öğrenmesini kolaylaştırır
    Öğrenmede güdüler üç nedenle önemlidir;

    1 Güdü, davranışı oluşturan en önemli koşuldur Örnek: aç olmayan organizmaya et gösterilse de salya salgılamaz

    2 Güdü, pekiştirme için de gereklidir Yani davranışın sürdürülmesini-tekrarını sağlar

    3 Güdü, davranış değişikliğini de denetler Yani davranışın şu ya da bu yönde olmasını sağlar Böylece organizmanın istenen tepkide bulunabilme artar
    Güdüler genellikle içse! veya dışsal uyarıcılar tarafından uyarılmaktadır Güdünün uyandırılması sonucunda organizma bugüdüyü doyurmak için harekete geçmektedir

    Örneğin susuzluk dürtüsü organizmayı su ihtiyacını karşılamak için harekete geçmeye zorlar

    Organizma

    harekete geçerek su aramaya başlar Suyun içilmesiyle birlikte susuzluk dürtüsü doyurulmuş olur

    Güdülerin içsel-dışsal, birincil-ikincil, döngüsel olma gibi özellikleri vardır
    • Dikkat: Bilincin bir noktada toplanması haline denir Diğer bir deyişle psikofizik enerjinin bir noktada toplanmasıdır

    Eski Yaşantılar

    Daha önceden deneyimli oluş ya da konu ile tanışıklığın bulunması (eski yaşantılar) yeni öğrenmeleri etkiler

    Yetişkin kişiler hemen hemen hiç bir öğrenmeye sıfırdan başlamazlar Okullardaki eğitimde her konu daha önce öğrenilmiş olması gereken başka konularla bağlantılıdır Bu açıdan bir derste öğrenilen kavramlar diğer bir dersteki öğrenilen kavramlarla ters düşmemelidir

    Birey öğrenmeyi kolaylaştıracak ve hızlandıracak önbilgilere (ön öğrenmeler) sahip olmalıdır Bu ön öğrenmeler öğrenmeyi kolaylaştıracağı gibi zorlaştırabilir

    Öğrenmenin Aktarılması

    Pozitif transfer (olumlu aktarma): Geçmiş yaşantıların öğrenmeyi kolaylaştırmasına denir Otomobil kullanmayı öğrenen birisinin başka bir model ya da marka otomobili de kullanabilmesi

    Negatif transfer (olumsuz aktarma): Geçmiş yaşantıların öğrenmeyi olumsuz etkilemesine denir Iki parmak yöntemiyle daktilo yazmayı öğrenen birisi on parmak ile yazmaya çalıştığında zorlanır ve daha yavaş yazar Önceki öğrenme yeni öğrenmeyi olumsuz etkiler

    Fizyolojik Durum

    Öğrenme için sağlıklı bir fizyolojik yapı gereklidir Süreğen hastalıklar ve duyu organlarındaki bozukluklar öğrenmeyi olumsuz yönde etkiler

    Bireysel Farkhlıklar

    Zeka, ilgi, yetenek, tutum, güven, benlik tasarımı gibi farklılıklar öğrenmeyi etkileyen bireysel farklılıklardır Kalıtım ve çevrenin rolü vardır

    B Öğretim Yöntemi ile ilgili Faktörler Konunun Yapısı


    öğrenmede konunun bütün olarak verilmesi parçalara bölerek verilmesinden daha etkilidir Konu anlamlı ve kolayca birbirine bağlanabilir nitelikte olmalıdır

    Öğrenmeye Ayrılan Zaman

    Öğrenen bireyler arasında bir konunun öğrenilmesine ayrılan zaman bakımından farklılıklar vardır

    Bazı öğrenciler öğrenilecek konuyu günde 2 saatten bir haftada öğrenirler buna aralıklı öğrenme denir Sistematik çalışmadır öğrenilen bilgiler kısa sürede unutulmaz

    Bazı öğrenciler de öğrenilecek konuyu yoğun bir biçimde bir günde öğrenirler buna toplu öğrenme denir Sadece sınav zamanında çalışan öğrenciler bu gruba girer Öğrenciler konuyu kısa zamanda öğrenmekte ve sınavda başarılı olmaktadırlar Buna karşın öğrenilen bilgi kısa sürede unutulmaktadır

    Katılım (öğrenci aktivitesi)

    Öğrenilecek olanla etkileşim öğrenme çabasına girmedir Bu etkileşim dinleme-okuma-yazma-anlatma şeklinde olabilir Dinlemede öğrenci pasiftir Öğrenme zayıf olmaktadır Buna karşın anlatmaya doğru gidildikçe öğrenci aktifleşmekte ve öğrenme artmaktadır

    Geribildirim (Dönüt)

    Sonuçların bilgisi de denebilir iyi bir öğrenmenin gerçekleşmesi için öğrencinin öğrenip öğrenmediği veya ne kadar öğrendiği ile ilgili olarak bilgilendirilmesi gerekir Öğrenci yaptıkları ve söylediklerinin ne derece doğru olduğunu bilirse daha kolay öğrenir Bunu bilmeyen öğrenci yavaş öğrenir Sınav sorularının kısa sürede cevaplanması geribildirimdir

    C Öğrenme Malzemesi ile ilgili faktörler s Algısal Ayırt Edilebilirlik

    Öğrenme malzemesinin çevredeki uyarıcılardan ayırt edilebilir olmasıdır Beyaz uyarıcılar içinde siyah bir uyaranın dikkat çekmesi gibi öğrenilecek konu da öğrencinin dikkatini çekmelidir Diğer uyaranlar arasından öğrenilecek malzeme ile ilgili uyaranlar kolayca ayırt edilebilir nitelikte olmalıdır Öğrenilecek malzeme öğrencilerin amaçlarına, beklentilerine uygun olmalıdır

  2. inka Üye

    Cevap: Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Nelerdir?

    Kulak Burun Boğaz Uzmanı Operatör Doktor Serdar Ünlü hocamızın öğrenmeyi etkileyen faktörler arasında yeralan Geniz eti problemini burada paylaşmakta fayda görüyorum,

    Geniz eti olan çocuğun rahat nefes alamadığını, ağzı açık uyuduğunu, horladığını, yatağını ıslattığını, yatakta sürekli yer değiştirdiğini, karın ağrısı şikayeti ile karşılaştığını anlatan Ünlü, ''Aileler (burunda et var) gibi meseleyi basit algılıyor ama sonuçları kötü'' diyor.

    OKULDA DİKKAT DAĞINIKLIĞI

    Okulda dikkat dağınıklı olan çocuk sayısının arttığına işaret eden Ünlü :

    ''Çocuk ders boyunca hareketsiz kaldığı zaman nefes alamıyor ve sürekli hareket etme eğiliminde oluyor. Bunların çoğuna dikkat dağınıklığı, konsantrasyon bozukluğu tanısı konuyor, bu çocuklara hiperaktif deniyor. Ancak bu çocuklar hem rahat nefes alamadığı için hem de öğretmeni duymadığı için derse ilgisiz kalıyor.
    Bu çocuklarda 30 desibel, 40 desibele kadar kulakta işitme kaybı oluşuyor, yani orta derecede işitme kaybı oluşuyor. İki kelimeden birini kaçıran çocukta öğrenme bozukluğu olur, çocukta zeka geriliği anlamına gelmez. İşitme probleminden dolayı öğrenme bozukluğu olan çocuklar var. Öğrenme bozuldukça dikkat dağınıklığı oluyor''


Benzer konu başlıkları: Öğrenmeyi Etkileyen
Forum Başlık Tarih
Sağlık Rehberi Gündüz uykusu öğrenmeyi kolaylaştırıyor 22 Şubat 2010
Çocuklar İçin Öğrenmeyi kolaylaştıran 24 Kural 30 Aralık 2008
Bizim Sözlük Nüfus Yoğunluğunu Etkileyen Faktörler 15 Nisan 2013
Güncel Bilgiler İletişimi Olumlu ve Olumsuz Etkileyen Tutum ve Davranışlar 15 Nisan 2013
Bunları biliyormusunuz Dinlemeyi olumsuz etkileyen davranışlar hakkında bilgi 15 Nisan 2013