Marmara Bölgesinin Kültürel Özellikleri

'Türkiye ile ilgili' forumunda HazaN tarafından 2 Ocak 2011 tarihinde açılan konu


  1. Marmara bölgesi kültürü, Marmara bölgesinin kültürel özelliği nedir

    Marmara Bölgesine ait bazı kültürel özellikler şöyledir;

    Şivesi
    Yemekleri
    Çocuk oyunları

    Marmara Bölgesine ait bazı yerel Şive(ağız) örnekleri;

    * bekmez - pekmez
    * gövercin - güvercin
    * yarışalak - koşarak
    * aigidiver - ***ürüver
    * eletiver - iletiver
    * kapatmayom - kapatmıyorum
    * aruklamak - zayıflamak
    * buba - baba
    * helbet - elbette
    * emme - ama
    * ta - daha
    * de ya - diyor
    * gı - kız
    * tükan - dükkan
    * garaş - kardeş
    * gonuş - konuş
    * bağa - bana
    * bek - pek
    * kirpit - kibrit
    * cövüz - ceviz
    * ge buraya - gel
    * naber la - nasılsın
    * abıla - abla
    * alıvar - alıver
    * dayanamayom - dayanamıyorum
    * gara - kara
    * goyuversene - koyuver


    Marmara Bölgesine ait bazı yerel yemek örnekleri;

    * Etli Erik (Bursa)
    * Rumeli Paçası (Edirne)
    * Peynirli Sarıyer Böreği
    * Höşmerim (Balıkesir)
    * Patlıcan Tatlısı (Bursa)
    * Piliç Topkapı
    * İstanbul Pilavı
    * Soğanlı Pide (Çanakkale)
    * Peynirli Patlıcan (Çanakkale)
    * Ekşili Köfte (Çanakkale)
    * Asma Yaprağında Sardalye (Çanakkale)
    * Bursa Lokumu
    * Marmara Kreması
    * Kefal Pilakisi (İstanbul)
    * Pideli Beykoz Paçası
    * Marmara Deniz Türlüsü
    * Haseki Pilâvı
    * Trakya Usulü Yeşil Mercimek
    * Erdek Salatası Cantık (Bursa)
    * Tavşan Ciğeri Sote (Abant)
    * Çengelköy Salatası (İstanbul)
    * Beykoz Paça (İstanbul)
    * Peynir Helvası (Çanakkale)
    * Yoğurtlu Kavurma (Çanakkale)
    * Bozüyük (Bilecik)
    * Sebzeli Tavuk Çorbası (Kocaeli)
    * Terbiyeli Beykoz İncik Haşlama

    Marmara Bölgesine ait bazı yerel oyun örnekleri;

    1-EŞ TUT:
    On bir kişi ile oynanan bir oyundur. Oyuncu sayısı Daha da artırılabilir. Altta kalacak ebeyi bulmak için çöp tutulur. Ebe belli olduktan sonra diğer oyuncular çift çift olur el ele tutarlar.
    Oyun başladığı zaman çiftler birbirlerinden ayrılır;
    Eş tut
    Ebe ebe
    Eşimi tut.
    diye bağırırlar. Ebe yaklaştığı zaman
    Eşim eşim
    Nerdesin?
    Diye eşine bağırır. Eşi hemen gelip elinden tular. Eğer eşinin elinden tutmağa zaman bulamazsa ebe koşup eşinin elinden tutar açıkta kalan ebe olur.
    Oyun böylece davam eder.


    2-ÇÖMEL KURTUL:
    Oyunu oynayacak çocuklar toplanıp sayışırlar. Altta kalan ebe olur. Sonra hep birden kaçarlar. Ebe onları kovmaya başlar. Yaklaştığına elini vurursa o ebe olur.
    Koşanlar fırsatım buldukları zaman gelir ebeye bir vurup kaçarlar. Ebe da onları izler. Tam elini vuracağı zaman oyuncu çömelirse ebe vursa da bir şey değiştirmez.
    Onun için bu oyunda oyuncular ebenin yanına kadar sokulurlar. Sırtına yahut omuzlarına vurup çömelirler.
    Ebenin "üste" çıkması için çok dikkatli olması ve üsttekileri iyi izlemesi gerekir.
    Bir boşluktan yararlanıp çömelmeden oyuncuya elini dokunursa üste çıkar. Bu kez öbürü ebe olur.


    3 -MENDİL KAÇIRMACA:
    Mendil Kaçırmaca oyununu onayacak çocuklar kendi aralarında eşledirler.
    - Ibi Ibi?
    - Iptirim seni
    -Eş istersen?
    - Beğendiğin?
    Birinci oyuncu beğendiği eşi alır sonra olunu Böylece çocuk sayısına göre en az beş kişi olma koşulu ile on on beş kişiye kadar çıkarılabilir İki baş oyuncu gruplarını seçtikten sonra ortada bir kişiye de mendil verilir. Mendil tutan kişi en az iki tarafa 20-30 metre uzaklıkta ve tam önada durur.
    İki gruba da aynı anda başlardan başlama koşulu ile numara verilir. Bir kişi de hakem olur. Oyunun başlayışını oyuncuların mendil kaçırmaları için komut vermesini sağlar. Hakem dilediği numarayı çağırmada özgürdür
    - Beşler.
    Der.. Her İki takımın da beşleri koşup ortada mendil tutan kişiye yaklaşırlar Birbirleriyle karşılaştıkları an mendili erken davranan alıp kaçar
    Ötekisi eğer mendili kaçıran elini vurabilirce o kişi "yanar" grubundan çıkarılır. Hakem yine İki kişiyi çağırır.
    - Üçler..
    Gelenler yine mendilin yanında karşılaşırlar Biri alıp kaçar.
    Böylece oyuncuları daha çabuk "yanan" grup kaybeder diğer grup kazanır