Lif,Protein ve Yağ

'Sağlık Rehberi' forumunda alemşah tarafından 8 Mart 2010 tarihinde açılan konu


  1. Lif Nedir, Sağlık İçin Önemi Nedir?

    Lif terimi; besinler içinde bulunan ve bol miktarda selüloz maddesi içerdiği için barsaklardan emilemeyen maddeleri tanımlar. Barsakların düzenli çalışmasındaki en önemli uyaran; lümen içinde emilmeden kalan maddelerdir. İşte bol lifli gıda alımı, bu mekanizmayla barsakların düzenli çalışmasını sağlar ve böylece; birçok kadının (ve bir miktar da erkeğin) çok ciddi bir sorunu olan kabızlığı önler.

    Liflerin yararı sadece kabızlığı önlemek değildir; sık görülen kalın barsak (kolon) hastalıkları olan; polipleri, divertikülleri ve hatta kalın barsak kanserini önlediği bilinmektedir.

    Kepekli adı altında ne biliyorsanız (kepekli ekmek, kepekli un, kepekli makarna, v.b.) tümünde lif vardır. Bunları bolca tüketmelisiniz.

    Protein Nasıl Alınmalıdır?

    Günlük protein gereksinimi her kilo başına 1gr.’dır. Yani 70 kiloysanız, günde 70 gr. protein almalısınız.

    Protein en çok balıkta bulunur.

    Yetmiş gram proteini; birkaç adet istavritten ya da bir porsiyon tavuktan ya da bir bardak sütten alabilirsiniz. Gördüğünüz gibi günlük yeterli protein almak hiç de zor değil. Öyle, protein tabletlerine falan ihtiyacınız yok! Zaten gereğinden fazla protein alırsanız; kanınızda üre ve amonyak gibi zehirli maddeleri arttırmış olursunuz. Bu da yarar değil, zarar getirir.

    Yağ Nasıl Alınmalıdır?

    Yağ, besinler içinde en çok enerji veren gıda türüdür. 1 gr. şeker ya da proteinde 4 kalori enerji varken, 1 gr. yağda 9 kalorilik enerji vardır.

    İki tip yağ vardır; doymuş yağ ve doymamış yağ. Doymuş olanlar; kırmızı ette, margarinlerde bol miktarda bulunur ve oldukça zararlıdır.
    Doymamış olanlar ise genelde bitkisel kökenlidir (zeytinyağı, ayçiçek yağı, v.b.) ve fazla tüketilmediği sürece zararlı değildirler.

    Günlük kolesterol alımı 300 mg.’ı geçmemelidir. Bu da şu anlama gelir; günde 60 gr.'dan yani 4 yemek kaşığından fazla yağ tüketilmemelidir.
    Unutmayın bir yumurta sarısında yaklaşık 300 mg. kolesterol vardır. Biraz iç karartıcı olacak ama; bugün bir yumurta yediyseniz artık tek gram kolesterol alma hakkınız kalmadı demektir!

    alıntı