Kohlbergin ahlaki gelişim kuramı

Konusu 'Sınavlar' forumundadır ve HazaN tarafından 12 Kasım 2009 başlatılmıştır.

  1. HazaN

    HazaN Admin Yönetici Admin

    Katılım:
    21 Nisan 2007
    Mesajlar:
    21.733

    Kohlbergin Ahlaki Gelişim Kuramı

    • Kohlberg’in kuramı, Piaget’nin bilişsel gelişim kuramına dayanır.
    • Kuram, genel olarak bir evre kuramıdır.
    • Zihinsel gelişim evreleri ile ahlaki gelişim evreleri aynı özellikleri gösterir.
    • Kuramda 10-16 yaş deneklere verilen ahlaki ikilemlere göre belirlenen 3 evre ve 6 alt düzey vardır.
    • Evreler boyunca ilerlemeyi sağlayan mekanizma “rol alma”dır. Rol alma, kişinin kendini karşısındakinin rolüne koyma yeteneğidir.
    AHLAKİ GELİŞİM EVRELERİ
    • 1.Evre:Ahlak öncesi veya gelenek öncesi
    – Ceza ve itaat yönelimi (4-5 yaş): Otoriteye tam bağlılık,cezadan ve maddi zarardan kaçınma.
    – Göreli araçsal yönelim (6-9 yaş): Karşılıklı olarak eşit alışveriş, bireyin gereksinimleri ön planda.
    • 2.Evre: Geleneksel
    – İyi oğlan-iyi kız (10-15 yaş): Başkaları ve onların duygularına önem verme,başkalarının beklentilerine uygun davranma.
    – Yasa ve düzen yönelimi(15-18 yaş):toplumsal uyum için yasalara uyma, her türlü ilişki toplumsal kurallara göre düzenlenir.
    – 3.Evre: Gelenek ötesi veya İlkeli
    -Toplumsal sözleşme yönelimi (18-20 yaş): Kanunlar, sosyal olarak belirlenmiştir ve çoğunluğun hakları ancak bu yolla korunabilir. Yaşam ve özgürlük haklarına ters düşmediği sürece göreceli kurallar değiştirilemez.
    -İnsan yaşamının değeri yönelimi (20+):Bireysel seçilmiş ahlaki prensipler vardır.Bu prensipler; insan haklarına, bireylere,insan onuruna saygılı davranmayı gerektirir.
    – Üst evrelere gittikçe ilkeler, alt evrelerde ise kurallar önem kazanır. Kurallar daha somutken, ilkeler daha soyuttur.
    – İlkeler, akılcı, felsefi ve üst düzeyde soyut düşünmeyi gerektirir.