klavye sınavında çıkan metinler

'Ders çalışıyorum' forumunda Misafir tarafından 23 Aralık 2010 tarihinde açılan konu


  1. klavye sınavında çıkan metinlere nereden ulaşabiliriz
     



  2. Cevap: klavye sınavında çıkan metinler

    Zabıt Katipliği Daktilo Metinleri


    1.Dünya mağduru olan kimsede dindarlık arama çünkü kendini gören Allah’ı göremez makam ve mevki elde etmek istersen kimseye hakaret etme ve hakir göz ile bakma akıllı kişi büyüklüğün ve yüksekliğin kibirle elde edileceğini aklında geçirmez eğer halk senin huyunu beğeniyorsa bundan daha yüce ve şerefli bir rütbe olamaz birisi gelip sana kibir taslarsa sen onu büyük görebilir misin o kişiye büyük diye bakabilir misin yüksek yere eriştiğin zaman akıllı isen düşkünlere gülme çünkü nice nice makam sahibi düştüğü ve o hakir gördüğün düşkünlerin onların yerine geçtiği hayatta çok görülmüştür farz edelim ki bir kusurun yok temiz bir adamsın bana kusurlu olduğum için kötü gözle bakıp hakaret etmeye aşağılamaya kalkışma

    2. Barışı korumak kolay bir iş değildir bunun için milletler arasında dayanışma gerekir bu nedenle devletler birbirleri ile anlaşmalar paktlar yapmaktadırlar ancak bu anlaşmalar da hiçbir zaman saldırgan amaçlı olmamalıdır barışı bozmak isteyenleri bundan vazgeçirmek için kuvvetli olmak ve birlik içinde bulunmak gerekir diğer milletlerin haklarına toprak bütünlüklerine saygılı olmak ve onlardan da aynı şartıyla vatanımızın güvenliğini koruyacak tedbirleri almak ve sulh için harbe hazır olmak prensibini güdüyoruz

    Halen dünyada her yıl açlıktan ölen pek çok insanın bulunduğunu görüyoruz geri kalmış milletlere kalkınma çabalarında yardımcı olarak refahı açlık ve baskının yerine geçirmek lazımdır devletler vatandaşlarını birbirlerine karşı olduğu kadar diğer milletlere karşı da açgözlülük ve kıskançlık göstermeyecek kin tutmayacak ve duymayacak şekilde eğitilmelidirler tarihteki olayları geçmiş kavgaları alevlendirip düşmanlık tohumları ekmemek gerekir Türk milleti insanlığın düşmanı olanların dışında hiç kimsenin düşmanı değildir.

    3. Tarih dersinde Atatürk dersini anlatıp bitirmiş olan öğrenciye çocuğum yalnız bir şeyi söylemeyi unuttun Türk milletini kim kurtardı diye sordu öğrenci de atamız kurtardı paşam diye cevap verdi Atatürk bu cevabı kabul etmedi hayır çocuğum Türk milletini kendi kanı kurtardı dedi Atatürk Galatasaray lisesinin sınıf içi sınavında öğrencilerden birisine Nil olmasaydı mısır ne olurdu diye sordu öğrenci çabuk cevap vermek için birden boş bulunarak heyecanla ve yüksek sesle hapı yutardı dedi. Bu cevap Atatürk ün hoşuna gitti. Atatürk’ün gerekli görmesi üzerine köy okutma davasını ele alan köy komisyonu kuruluyor uzun müzakereler arasında içinden çıkılmaz bir konunun karşısındayız bütün köylerde birer okul açılması kolay fakat bu kadar okula öğretmeni bulmak zor buna karşı aramızda çavuşlardan askeri görev yapar gibi köy öğretmenliğiyle mükellef bir kadroyu kurslar açarak yetiştirmek tezini savunanlar çok nihayet mesele Atatürk e arz ediliyor Atatürk konu ile ilgili rapora şöyle yazıyor köy öğretmenliği üniversite profesörlüğünden daha güç ve mühim bir iştir bu kadar ciddi bir konuyu böyle hafif tedbirlerle çözümlemeye çalışmanız yanlış olacaktır.

    4.Bizi buraya getirenlerin şimdi bizim misafirimiz oldunuz demeleri beni çok şaşırttı gece 9.30 da başlayan sohbet şeklindeki sorguya çekilme alinin uyarısı sonucunda sabah bitti akşama kadar bekleyip saat bursa ya hareket ettik tırnak işareti metin içinde başkasından aktarılan yazıyı ve ya kelimelerin başına sonuna konur önemi belirtilmek istenilen kelimeler de tırnakta yazılır kesme işareti ise ek almış özel adlardan sonra konulur. Kısaltmalardan ve sayılardan sonra ek kısım varsa araya kesme işareti konulmalıdır.

    5.Dört bin ve daha yukarı Romen rakamlarını yazmak için sayının üzeri çizilir Romen rakamı yazılıp üzerine çizgi çizilir silindiri ters yöne ve iki diş çevirip sekiz üzerindeki çizgiyle sayının üzeri çizilir ve silindir eski yerine döndürülür küçük Romen rakamları alfabenin küçük harfleriyle yazılırlar küçük Romen rakamları kitapların önsöz giriş gibi kısımlarında ve başlıkları numaralamada kullanılır küçük Romen rakamları dışında Romen rakamlarının hepsi büyük harf tuşuna basmak suretiyle yazılır Arabi rakamlar ise küçük harfte yazılır bunların birbirine karıştırılmaması gerekir Arabi rakamla on iki şeklinde yazılır yazmak tamamen yanlıştır bunu küçük harflerle şeklinde yazarsak yanlış olur çünkü bu okunacaktır bu hususlara çok dikkat edilmesi gerekir.

    6.Cetvel yapma düzeni şaryonun hareketini ve istenilen yerde durmasını sağlar bu düzeni kullanmak bize zaman kazandırır bir çizelgedeki sütunların arasındaki boşluk için her satırda sekiz on kez aralık çubuğuna vurmak her paragraf başında yedi kez aralık çubuğuna vurmak zaman alır halbuki bu düzeni yani tabülatör düzenini kullanmak istenilen noktaya şaryoyu bir anda getireceği için bize zaman kazandırır şaryoyu durak yapmak istediğimiz yere bazı makinelerde ise bir ilerisine getirip cetvel yapma tuşuna basarsak durak yapılmış olur tabülatör hareket tuşu veya çubuğu da şaryonun durak yapılan yere kadar hızlı bir şekilde hareketini sağlar cetvel silme tuşu ise yapılan durağı ya da durakları ortadan kaldırmakta kullanılır bir durağı silmek istersek hareket tuşuna basarız şaryo durak noktasında durunca da silme tuşuna basarız ve böylece o durağı silmiş oluruz.

    7.Başlıklar kağıda ya da yazıya ortalanıp yazılır kağıdın yatay orta noktasını buluruz şaryoyu buraya getiririz her iki vuruşluk yer için bir kez geri tuşuna basarız harfleri ve boşlukları içimizden söylerken geri tuşuna da basarız sonda tek harf kalıyorsa bu tek harf için geri tuşuna basmayız bu işlem bitince de başlığı yazarız yazının marjları eşitse başlığın kağıda ortalanması yazıya da ortalanması demektir geri tuşuna normal yazıda küçük parmakla basıyorduk başlık ortalamada ise avuç içini makinenin yanına ve başparmağı da geri tuşuna getiririz geri tuşu çok kullanılacağı için başparmağı kullanmak ve diğer parmakları temel sırada tutmak gerekir geri alma işlemi bitince başlığı yazarız istersek kağıdın yatay ortasına tabülatör durağı yapmak mümkündür.

    8.Okumaya veya basılmaya hazır bir yazının daktilo ile yazılmış son şekline manüskri denir manüskri için son müsvedde de denilebilir rapor makale ders notu nutuk ile tez ve manüskri şeklinde yazılır manüskriler iki ara ile yazılır paragraflar arasında fazla ara verilebilir sayfanın ortasına yazılan başlıktan sonra iki kez kol atarak metin kısmına geçeriz satır sonlarında kelimeleri bölmemeye çalışırız bu nedenle sağ marjın dışına birkaç vuruş yapabiliriz ya da daha marja gelmeden birkaç vuruş önce kolu atabiliriz kesme çizgisini az kullanırsak yazı hem daha güzel hem de göze daha güzel görünür sayfa sonu marjın aşmamak sayfanın sonuna kadar yazı yazıp manüskrinin görüntüsünü bozmamak için göstergeli kağıt tablasından sayfa sonuna ne kadar kaldığını izleriz sayfanın alt kenarında beş altı santim yukarıya ve sağ tarafa kurşun kalem ile ufak bir çizgi çizebiliriz yazarken çizgiyi gördüğümüzde birkaç satır daha yazı yazıp kağıdı değiştiririz

    9.Kelime içinde bir iki harf atlanmış olabilir bütün yazıyı yeniden yazmamak için eksik harflerin araya sıkıştırılması mümkündür gereği kadar harf silinir başparmakla uygun şekilde geri tuşuna basılır parmak geri tuşunda tutulur sıkıştırılacak ilk harfe vurulur aynı şekilde diğerleri de geri tuşu yardımıyla sıkıştırılıp yazılır sıkıştırılacak harfe vurmadan önce şerit düzeninin beyaza getirilmesi yararlıdır harf uygun durumda ise bu kez siyaha getirilip yazılır tuşlara çok hızlı vurmadan düzeltme yapılmalıdır eğer kelime içinde fazla harf vurulmuş ise bu harften sonrası silinir iki kelime arasında iki vuruşluk ara bırakılmış olur birden çok fazla ara yazılmışsa harfleri yaymak gerekir bunun için yine geri tuşuna basılır bu kez harfler arasında biraz fazla ara verilmiş olur yanlış yayma ya da sıkıştırma ile düzeltilemiyor ise yazı yeniden yazılmalıdır.

    10.Daktilo silgileri sert kurşun kalem silgileri de yumuşak silgilerdir üstteki kağıt için sert silgi yani daktilo silgisi kullanılır alt kopyalar yani karbonlu kopyalar için yumuşak silgi kullanmak da mümkündür şerit çok yeni ise üst sayfada bulunan yanlış da önce yumuşak silgiyle silinerek boyası alınır sonra daktilo silgisi ile silinir silmeden önce şaryo tam sağa ve ya tam sola alınmalıdır bunun için serbest tuşuna basmak gerekli olabilir bazı makinelerde şaryoyu tam sola almak için serbest tuşuna basmaya gerek yoktur şaryoyu tam sağa ve ya sola alarak silgi kırıntılarının makinenin içine dökülmesini önleriz kolay düzgün silebilmek için silindiri birkaç diş yukarıya doğru çevirmek gerekir yanlış kağıdın orta kısmında ise silindir silgi tablasına kadar döndürülür kağıt silgiler ilk sayfaları silmek için kullanılır kağıt silgi şeritle makinedeki kağıt kullanılır kağıt silgi şeritle makinedeki kağıt arasına getirilip yanlışın üzerine yine aynı harf vurulur ve böylece o harf beyaza boyanmış olacağı için yanlış düzeltmeye hazır duruma gelmiş olur doğru harfe vurulur bazı makinelerde de otomatik silme düzeni olduğundan ayrıca silgi kullanılmaz
     



  3. Cevap: klavye sınavında çıkan metinler

    11.Silgi kağıda yalnız bir yönde temas ettirilmelidir geriye dönüşlerde silgiyi hafifçe kaldırmak kağıda değdirmemek gerekir saçımızı tararken tarağı nasıl tek yönlü kullanıyorsak silgi de aynı şekilde tek yönlü kullanılmalıdır böyle yaparsak kağıt zedelenmez yanlışı silerken doğru harflerin de silinmemesi için silgi mikaları kullanılması yararlıdır silinen yere doğrusunu yazarken tuşlara çok sert vurulmaz ve vurulacak tuşun parmağı kullanılır yanlış kağıdın alt kısımlarında ise silindiri geriye silgi tablasına gelinceye kadar döndürüp sileriz eğer silindiri bu şekilde değil de yukarıya döndürürsek kağıt silindirden kurtulur makineden çıkar kağıdı tekrar makineye takmamız gerekir silinecek yere denk getirmek de çok zor olur yanlışı silmemek ve geri tuşuna basıp yanlışın üzerine doğrusunu vurarak düzeltmeye kalkışmak hatalıdır yanlış mutlaka silinerek düzeltilmelidir silgi dille ıslatılmaz aksi halde kağıt zedelenir ve silgi kullanıldığı belli olur.

    12.Bir yazıyı daktilo ile yazdıktan sonra makineden çıkarmadan önce baştan sona kadar yeniden ve dikkatlice okumak gerekir yazıyı kağıt makinedeyken okumayıp da makineden çıkardıktan sonra okur isek bulunacak yanlışı düzeltmek zor olur çünkü satır düzeyini ve harflerin yerini tutturmak oyalayıcı zaman yitirici bir işlemdir yanlışları bulmak da dikkat ister yanlışları bulmak için okumada kağıt sol elle üst kısmında tutulur ve sağ elde de kurşun kalen bulunur yazıyı yavaş şekilde ve kurşun kalemin ucu kelimelerin harflerine değecek imiş gibi yakın tutarık okumak gerekir bu şekilde yani kelimenin harfleri okuduğunda yanlışlar kolay kolay gözden kaçırılmaz gözden kaçmış düzeltilmemiş bir yanlış okuyanı olumsuz yönde etkiler bize veya kuruyuşumuza zararlı olur amire imza için götürülen yazıdaki yanlış için sekreterin hiçbir özrü kabul edilemez yanlışı zamanında görüp düzeltmek bir görevdir çalışanlarda aranan en önemli niteliklerden biri de sorumluluk duygusudur yanlışları görmek ve düzeltmek her yazıyı kusursuz göndermek de sorumluluğun bir gereğidir bu konudaki dikkat sekreterin başarısını sağlar.

    13.Makineye bakmadan yazmak esastır başlangıç derslerinde öğretmenin ellerinize ve tuşlara bakabilirsiniz dediği anlarda bakılabilir fakat bunun dışında da bakmadan yazmak gerekir makinedeki kağıda ise daha başlangıçtan itibaren hiç bakmamak lazımdır.

    Tuşlara bakma: öğrenci bir tuşu yeni öğrenirken tuşun yerinden emin olmak veya yazdığının doğruluğunu anlamak için tuşlara bakabilir bunun önlenmesi için öğretmenin açıklama ve uyarısı gerekir öğretimi yavaşlatmak yani yinelemeleri artırmak da düşünülebilir.

    Yazdıklarına bakma: makinedeki kağıda bakma yazdığın kontrol etmek ve biraz da yazdığını görüp zevk almak için kağıda bakan öğrenciler olur hız düşük iken öğrenci bunun zararlı olduğunu anlayamaz öğrenciye bakmanın kötü bir alışkanlık olarak yerleşebileceği anlatılmalı eğer dinlemez uyarı ve ihtarda bulunmalıdır. Öğrenci bu seyretme işini kolu atarken de yapmak isteyebilir bu alışkanlık da mutlaka önlenmelidir.

    14.Mesaj atma

    Telefonun yanında mesaj veya gerektiğinde dikte almak için bir kurşun kalemle bloknot bulunmalıdır ayrıca basılı mesaj kağıtlarını da bulundurmak gerekir

    Alınan mesajın doğru açık ve okunaklı olması gerekir sekreter kendisini konuştuğu için kısa not alsa da bu not onun için bir anlam taşır fakat mesajı okuyacak olan için bu çok kısa olduğundan anlaşılmaz olabilir. Bekletme ve telefonu kapatma konuşanı bekletmek gerekirse bunun süresini ve nedenini belirtmek icap eder sadece bir dakika demek doğru değildir telefonu açan yani araya önce kapar amir ile konuşuluyorsa telefonu önce onun kapatmasını beklemek uygun olur.

    15.Parcaları kullanırken bakma

    Öğrenci kolu attıktan sonra elini yerleştirmek için tuşlara bakabilir bu durum da kötü bir alışkanlık olarak yerleşmeden önlenmelidir. Serbest tuşunu iyi kullanılmasını öğrenmemiş olan öğrenci satır sonlarında makineye bakar düz yazılarda satırları aynen izletilmekte de bakma alışkanlığını önlemeye çok yardımcı olur korkudan bakma yanlışı nedeniyle kırıcı not almak bir yanlış için ceza olarak kelime düşülmesi gibi nedenlerle öğrenci tuşlara ve makinedeki kağıda bakabilir bu korkuyu giderici önlemler öğrenimin süresine uygun olarak ve öğretimin niteliğini düşürmemek gibi hususlar da göz önünde tutularak alınmalıdır.

    16.Elden geldiğince hızlı konuşulabilir konuşurken karşımızdaki ile karşılıklı konuşuyor gibi hareket etme gerekir böyle olduğu takdirde sesimi soğuk ve cansız çıkmaz telefonda günaydın derken bile gülümsenebilir konuştuğumuz karşımızdaymış gibi davranmak yararlıdır söyleneni nezaketle ve dikkat dinlenmek gerekir konuşmanın sözünü kesmek karşılıklı konuşurken söz kesmekten daha sevimsiz bir durum yaratır. Kısa konuşmaya dikkat etmek: telefonda mümkün olduğu kadar kısa konuşmalıdır bu süratle hem kendi vaktimizi ve hem de karşımızdakinin vaktini boşa harcamamış aynı zamanda hattı da fazla bağlı tutmamış oluruz

    Telefon edildiği zaman söylenecekleri kafamızda tekrarlamalı hatta gerekiyorsa kısaca not etmeliyiz aksi halde bazı şeyleri unutmak ve konuşmayı uzatmak durumu doğabilir. Karşı tarafın sorabileceği soruları tahmin edip buna göre hazırlıklı olmak da faydalanır.

    17.Okuldan kaçan birkaç lise öğrencisi bir gün Çankaya civarında ağaçların altına otururlar birden karşılarında birkaç kişiyle atatürkü görürler Atatürk söyleyin bakayım burada sizin ne işiniz var diye sorar öğrenciler müdürden izinli olduklarını söylerler izin kağıdı soran Atatürk e izin kağıdını gösteremezler tarih dersinin müzakeresinden kaçtıklarını itiraf ederler Atatürk ün kaşları çatılır hiç tarih dersinden kaçılır mıymış diye sorar içlerinden biri kaçılmaz paşam amma kitapların lisanı bize ağır geliyor anlayabileceğimiz dille bize kitapları verin oturup çalışalım der Atatürk elini çocuğun omzuna koyar ve oğlum istediklerinizin hepsi olacak amma her şeyin birden yapamayız bira beklemek lazım tarih ve dil üzerindeki çalışmalar da devam ediyor biz ve dil üzerindeki çalışmalar da devam ediyor biz inkılapları yaptık devam ettirmek de sizin vazifeniz haydi bakalım şimdi doğru okuluna der

    18,Atatürk ilmi yetkililere karşı daima hürmetkardı bir baloda gece yarısından sonra izinlerini almaya gittiğimiz vakit kabul salonunda bir zamanlar saçak öptüren padişahların oturmuş oldukları yer tahtının yanındaki bir koltukta oturuyorlardı ve bize hitaben şuraya oturun burası padişahlara mahsus taht değil ilim adamlarına mahsus olan bir yerdir buyurdu bu atanın ilme verdiği kıymeti ve veciz kelimelerle anlatılmıştı onun insanlığa karşı çok ince düşünceleri vardı fazilet ve insanlık prensiplerini etrafına da telkin ederdi.

    19. KARBONLU YAZILARI SİLME

    Karbonlu yazıları silinirken kopyaların kirlenmesi için silgi kartı kullanılabilin bu kartlar kağıttan ve ya ince kartondan kesilir silgi kartı karton kağıdın parlak yüzü ile başlıklı kağıdın bir altındaki kopyanın arasına konulur önce başlıklı kağıttaki yanlış silinir karbonla birlikte öne doğru çekilerek bir alttaki kopya da silinir yerinde duran silgi kartı elimizin karbona sürünerek kirlenmesini önler eğer kopya birden fazla ise üstteki kağıt silindikten sonda silgi kartı alınarak üçüncü kopya için konur ikinci kopya da silinmeye başlanır silme işlemi bitince düzeltme yapılır karbon kağıtları yeni ise yumuşak silgi ile silinebilir gerekirse arkasından da daktilo silgisi ile tekrar silinmelidir. Silgi kartı olarak kalın karton kullanılırsa bu kartın karbonun yüzüne değil de arkasına yani boyasız yüzüne konulması gerekir başlıklı kağıt silindikten sonra karton alınıp bir alttaki karbonun sırtına konur sonra destenin ikinci kağıdındaki yanlış silinir.

    20,Bir cetveli yatay olarak ortalamak için cetvelin kaç vuruşluk yer kapladığını buluruz bunu kağıdın aldığı vuruş sayısından çıkarırız bulduğumuz sayıyı marjlar için ikile paylaştırırız marjları düzenleriz bundan sonra tabülatör durağı yapılacak sütün başlangıçları için hesap yaparız eğer üç sütunlu bir cetvel yazıyorsak iki yerde durak yapmamız gerekir birinci sütün için sol marj düzenlenir ikinci ve üçüncü sütunlar için de durak yapılır birinci sütunun vuruş sayısına iki sütun arasındaki boşluğu da ekleyip tabülatör durağının yani ikinci sütunun başlama noktasını bulup oraya durağı yaparız ikinci sütunun vuruş sayısı ile ikinci boşluğun vuruş sayısını toplayarak son sütunun yani ikinci durağın yerini buluruz tabülatör yapma tuşuna bir kez daha basarak buraya da durak yaparız böylece birinci sütun için sadece sol marj ikinci ve üçüncü sütunlar için ise yapmadığımız tabülatör duraklarını kullanmış oluruz
     



  4. Cevap: klavye sınavında çıkan metinler

    21.Tarih milletlerin yükselme ve gerileme sebeplerini ararken bir çok siyasi askeri toplumsal sebepler bulmakta ve saymaktadır şüphe yok ki bütün bu sebepler toplumsal olaylarda etkindirler fakat bir milletin doğrudan doğruya hayatıyla yükselişiyle gerilemesiyle ilgili ve bağlantılı olan milletin ekonomisidir tarihin ve tecrübenin tespit ettiği bu gerçek bizim milli hayatımızda ve milli tarihimizde de tamamıyla meydana çıkmıştır gerçekten Türk tarihi incelenirse bütün yüksekle ve gerileme sebeplerinin bir ekonomi meselesinden

    Başka bir şey olmadığını anlaşılır tarihimizi dolduran bunca başarılar zaferler yahut mağlubiyetler çöküşler ve felaketler bunların hepsi meydana geldikleri devirlerdeki ekonomik durumuzla ilgili ve bağlantılıdır. Yeni Türkiye mizi layık olduğu seviyeye yükseltebilmek için mutlaka ekonomimize birince derecede önem vermek mecburiyetindeyiz çünkü zamanımız tamamen ekonomi devresindeyiz çünkü zamanımız tamamen ekonomi devresinden başka bir şey değildir

    22.Yazı içinde geçen tek sütunlu kısımlar olabilir bunların kağıda ve veya yazıya ortalanması uygun görünüm verebilir bazen da tek sütunluk bir çizelge yazılabilir bu tür tek sütunlu yazılar blok halinde ortalanır buna blok ortalama denilir bunu yapmak için sütundaki anahtar yani en uzun satır yani dikey eksenine getirilir anahtar satıra göre her iki vuruşluk ler için bir kez geri tuşuna basılır geri basma işlemi bitince sol marj mandalı şaryonun durduğu bu noktaya kadar getirilir sütunun bütün satırların bu hizadan başlanarak yazılır sağ marjı düzenlemeye gerek yoktur istendiği takdirde sol marj mandalı da kullanılmaz ve sütunun ilk satırı yazıldıktan sonra diğer satırları da aynı hizadan başlamak suretiyle yazılır

    23.Bir çizelgeyi dikey olarak ortalamak için bu çizelgenin kaç satırlık yer kaplayacağı bulunur bu da satır sayısına boşlukların satır sayısı eklenerek bulunur sayı kağıdın aldığı satır sayısından çıkartılır kalan üst ve alt marjlara paylaştırılır boşlukları satır cinsinden hesaplamak için atılan kol sayısının bir eksiğini almak gerekir marjlara paylaştırmak için kalan tek sayı ise üstten bir satır az bırakılmalıdır üst kısımda fazla boşluk kalırsa çizelge aşağı doğru kaymış olursa zikrin gözükür dikey ortalamalarda bir iki santimlik kayma kabul edilir bir çizelgeyi yatay olarak ortalamak için her sütunun en uzun satırındaki vuruş sayısı eklenir böylece cetvelin yatay olarak kaplayacağı yer belirlenmemiş olur kağıdın arlığı vuruş sayısında bulunan bu sayı çıkartılır kalan da marjlar için paylaştırılır artan tek sayı ise soldan bir vuruş fazla boşluk bırakılır ilk sütun için sol marj mandalı kullanılır diğerleri için tabülatör durağı yapılır sağ ve solda kalan marjlarda bir iki santim kadar kayma hesap hatası olabilir sütün başlıklarının altı iki şekilde çizilebilir sadece başlığın altı çizilir diğer şekilde ise sütunun en uzun satırı kadar çizgi çizilip başlık ortalanır.

    24. Düşündüm ki bu Türk oğlu altı asırdan beri türlü rastlantıların kasırgaları önüne düşerek bir boğuşma cihanının yaralarına uçurumlarına denizlerinde çöllerinde yuvarlanmıştı o koca tarihin bu hırpalanmış yolcusu türlü afet ve musibet çukurlarında onur şan ve şeref tepelerine tırmanmış dizleri parçalanarak tırnakları koparak bu tırmanılan yerlerden bir kaza darbesi ile taşlara çarpıp düşmüş daima kalkarak yeni baştan dimdik durmağa çalışarak tutunacak bir kaya parçası yapışacak bir ağaç kütüğü aramıştı ve gülü diken olan kızgın yemen çöllerinden Arnavutluk taşlarına ve acem ellerinden Girit sularına kadar altı asırdan beri kumlara buzlara denizlere kanını akıta akıta bereketli bir kaynağın o bitmez tükenmez kereminden her zaman taze bir kuvvet ile tükenmez fışkıran o al kanının çileli çizgileriyle şanla ve şerefle dolu o kahraman hikayesini yazmıştır

    27.Harpler milyonlarca insanın ölmesine milyonlarca insanın yersiz yurtsuz kalarak sefalet içinde acılar içinde kalmalarına eriştiren en iyi yoldur fakat her zaman barışı bozmak ve başka milletlerin haklarını çiğnemek isteyenler bulunacaktır böyle kötü niyetlere ilk andan itibaren de bütün milletlerin karşı çıkması karşı çıkma mevzuunda dayanışma içinde olması gerekir çünkü barış bir defa ele geçirilince korumak için daima özen ve dikkat ister milletler arası siyasi güven ortamının gelişmesi için ilk ve en önemli şart da bütün milletlerin hiç olmazsa barışın korunması fikrinde samimi olarak birleşmesidir diyebiliriz.

    25.Bir ailenin fertleri birbirlerini sevip sayarlar bir konuda anlaşamazlar ise birbirlerini kırmadan konuşup anlaşmazlığı giderirler millet dediğimiz topluluk da büyük bir aileye benzer bu büyük ailenin fertleri sayılan vatandaşlar da birbirlerini severler sayarlar insanların aynı fikirde ve inançta olmaları düşünülemez istenemez amma vatandaşlar milletin refahı ve mutluluğu Türklüğün yüceltilmesi vatanın bütünlüğü gibi ana amaçlar milli birlik ruhu içinde oldukları için diğer ayrılıklar düşmanlık nedeni olamaz bütün milletlerde aynı şekilde medeniyet ailesinin fertleri gibidir her milletin örfü adetleri dini ve dili far olabilir ancak mutlu ve güvenli yaşama isteği yönünden milletler arasında bir fark yoktur milletler de çıkabilecek anlaşmazlıkları birbirlerine saldırmadan ve düşman olmadan halledilebilir eğer insanlık yönünden düşünülür ise harbin galibi veya mağlubu olmaz kaybeden insanlık olur bu nedenle yurtta ve dünyada sulh istiyor sulhun korunması için çaba gösteriyoruz bütün milletlerin de yurtta sulh cihanda sulh ilkesine uygun olarak hareket etmeleri halinde bunun insanlığın ve medeniyetin refahı ve ilerlemesine etkili olacağına inancımızı daima koruyoruz

    26.Mumlu kağıtlar çoğalma yapmak için kullanılır yazıya başlarken şerit düzeni beyaz da yani mumlu kağıt yazım düzeninde olmalıdır harf çekirdeklerinin temiz olması mum ve mürekkep artıklarından temizlenmesi gerekir bu temizlik yapılmazsa mumlu kağıt ili delinmez ve yazılar da silik çıkar harf çekirdekleri ispirto ile temizlenir tuşlara çok sert vurulmaz yanlışlar için düzeltme mürekkebi kullanılır yanlış harfin veya harflerin üzerine sürülür bir süre de kuruması için beklenir sonra doğrusu yazılır yazı bittiğinde makineden çıkarmadan önce baştan sona ve dikkatlice okunur sonra makineden çıkarılır mumlu kağıtlar serin yerde saklanmalıdır mumlu kağıt arkasındaki kartona leke bırakmış ise bayat demektir basıma verimli bir sonuz almak mümkün olmaz yazılan ve okunup makineden çıkartılan mumlu kağıt teksir makinesi denilen makinelere takılıp basıma geçilir basımdan sonra mumlu kağıt saklanacaksa üçerindeki mürekkep bulaşıkları gazete kağıdına çekilir dolap içinde veya çengele asılarak karıştırılmadan saklanır gerektiğinde tekrar basım için kullanılır.

    28.Yazı başlıkları veya yazı içinde geçen bazı kelimeler dikkati çekmek için aralıklı yazılabilir aralık yazılan kelimeler arasında üz ara bırakmak yani aralık çubuğuna üç kere vurmak gerekir aralıklı yazılacak kelime metin içinde geçiyorsa kendisinden önce ve sonra ikişer kez aralık çubuğuna vurulur yani aralıksız yazılan son kelimeden sonra iki ara verilip aralıklı kısım yazılır bu kısım bitince de yine iki kere aralık çubuğuna vurulup normal yazıya devam edilir aralıklı olan kelimedeki harf sayısına bu sayının bir eksiğini ekleyip bunu kaz vuruşluk yer kaplayacağını bulmak kabildir birden fazla kelime aralıklı olarak yazılacaksa kelime aralarındaki boşluklar da bir harf gibi hesaba katılır aralıklı yazılan başlık ise ve geri tuşu metodu ile ortalama yapılacaksa başlıktaki her bir harf için geri tuşuna basılır ancak başlığın en son harfi için geri tuşuna basılır ancak başlığın en son harfi için geri tuşuna basılmaz bu süratle başlık kağıda ortalanmış olur.

    29.Büro işlerini yapanlar işin konusuna ve genişliğine göre değişik sayıda olacaktır bur banka ile ticaret işletmesi veya bir fabrikanın çalıştırılmak isteyeceği büro işlerini yapanların aynı becerilere sahip olması beklenmez muhasebe memurunun görevi dosya ve kağıt memurunun görevleri muhasebat memurunun görevi daktilografların stenografın sekreterin görevleri de bu iş bölümü nedeniyle birbirinden ayrılmıştır ilk önce aynı tür işleri yapanlara verilecek isim ve unvanları ana bölümler halinde sıralamak ve sonrada her bölümdekilerin unvanlarını belirlemek gerekir ayrıca buna dayalı olarak da geniş açıklamaların ayrıntıların belirlenmesi karışıklıkları önleyecektir.

    30.Konuşma yazışma ve duyguları anlatma aracı dildir bir milletin dili anlatım yönünden zengin fertlerin birbirlerin kolaylıkla anlayabilecekleri kadar sadeyse o milletin fertleri arasında milli bağ da o derecede kuvvetli olur bir milletin yaşama tarzı olan kültür de ancak zengin bir dil ile ilerler yayılır birbirinin konuştuğunu tam olarak anlayan ve duygularını da aynı dille paylaşın fertlerin meydana getirdiği toplumlar birlik içinde olan toplumlar kuvettli olacaklarından dirlik içinde olurlar ve bağımsızlıklarını korurlar yabanca kelimelerden arındırılmış eski yeni ikiliğinden ve zıtlığından kurtarılmış herkesin anlayabileceği bir dil milli duyguların kuvvetlenmesini sağlar Türk dili şuurla işlendiği takdirde ilmin ve fennin gelişmelerine uyum saylayabileceği bir yapıya sahiptir yeryüzünde kültür ve kelime alış verişinden dolayı içinde hiçbir yabancı unsur taşımayan arı dil bulunmasa da sağlık durumu tam olan her dil kendisini yabancı saldırıya karşı korur çünkü dili yapan insan değildir insana milli özelliğini veren dildir.

    31.İş yazılarının düzenli alması için belirli ölçülere uyulması yararlıdır bu belirli ölçülerin de herkes tarafından bilinmesi ve uygulanması ancak standartla sağlanabilir bunu sağlamak için milli eğitim bakanlığının standart yapılması önerisi bu tür işlerle görevli Türk standartları enstitüsüne iletilmiştir enstitü de iki standart yayınlamış bulunmaktadır standartlar yayınlamıştır bu kitaptaki örnekler standartlara uygun olarak hazırlanmıştır iş yazılarının imza kısmı iki türlü olabilir buna göre de iş yazıları ortalama mektup veya blok mektup isimlerini alır mektupların yazılmasında hem hız hem de görünüm önemlidir.