Kimliğimi, ehliyetimi kaybettim, ne yapmalıyım?

'Ders çalışıyorum' forumunda Sibel tarafından 9 Şubat 2011 tarihinde açılan konu


  1. [​IMG]

    Eskiden defter şeklinde olan nüfus cüzdanları küçüldükçe küçüldü, cüzdanımıza, cebimize girdi.

    Sürekli yanımızda taşıdığımız kimlik kartlarımızın kaybolma ya da çalınma ihtimali arttı böylece. Bundan üç beş yıl önce yeni nüfus cüzdanı çıkartmak için en az bir gün uğraşmanız gerekiyordu. Şimdi 3 dakikada nüfus cüzdanınız elinizde.

    Adımız, soyadımız, doğduğumuz şehir, anne-baba adımız, kaç yaşında olduğumuz... Kısacası tüm kişisel bilgilerimizin kanıtıdır kimlik kartları. İlk zamanlarda defter şeklinde olan kimlikler zaman geçtikçe küçüldü, cüzdanımıza, cebimize girdi. Böyle olunca çalınması, kaybolması da kolaylaştı.

    Yaptıracağımız herhangi bir işlem ve güvenliğimiz için nüfus cüzdanlarının her zaman yanımızda olması önemli. Bu sebeple kimliğimiz kaybolduğunda ya da çalındığında başımıza bir iş gelmeden hemen yenisini çıkartmakta yarar var. Ancak önceki yıllarda yeni kimlik kartı çıkartmak o kadar da kolay olmuyordu. Şöyle ki ilk olarak muhtarlıktan aldığımız nüfus cüzdan değiştirme talep belgesini en yakınımızdaki nüfus müdürlüğüne götürüp talepte bulunmamız gerekiyordu. Bundan sonra bekleme aşaması başlıyordu çünkü talepte bulunduğumuz nüfus müdürlüğü nüfusa kayıtlı olduğumuz yerle irtibata geçerek gerekli bilgileri istiyordu. Tabii bu arada yapılması gereken bir şey daha vardı: Herhangi bir olumsuzluğa karşı gazeteye "Nüfus cüzdanımı kaybettim, hükümsüzdür." tarzında bir ilan vermek. Tüm bu işlemler en az iki günümüzü alıyordu. Neyse ki bu günler geride kaldı. Şimdi muhtarlıktan aldığınız nüfus cüzdan talep belgesiyle ve kimliğinizi belgeleyen ehliyet, pasaport, memur cüzdanı gibi bir belgeyle nüfus müdürlüğüne gittiğinizde 3 dakikada yeni nüfus cüzdanınıza kavuşuyorsunuz. Eğer evlilik gibi sebeplerle kimliğinizi yenilemek istiyorsanız muhtarlıktan herhangi bir belge almanıza da gerek yok. Nüfus cüzdanı kaybetmenin 63 liralık bir cezası var. Bunu da Maliye'ye ödüyorsunuz. Küçük bir tüyo verelim, eğer ödemeyi peşin yaparsanız cezanın dörtte üçü alınıyor.

    Nüfus işlemlerinin hızlanmasında en büyük etken tüm kamu kuruluşlarına açık bir hizmet olan kimlik paylaşım sisteminin kullanılması. Peki nedir bu kimlik paylaşım sistemi?

    Kimlik paylaşım sistemi nedir?
    Bu sistem, tüm kamu kuruluşlarının görebileceği ve kullanabileceği şekilde düzenlenmiş. Herhangi bir kamu kuruluşu işlem yapacağı kişinin TC kimlik numarasını girdiğinde adresi, kimlik bilgileri gibi işine yarayacak her türlü bilgiyi bu sistemden görebiliyor. Örneğin Sosyal Sigortalar Kurumu'na gittiniz. Eskiden olsa yapılacak bir işlemde sizden nüfus kayıt örneği getirmeniz isteniyordu. Bu sistem sayesinde buna gerek kalmıyor ve dolayısıyla işlemler daha hızlı hallediliyor. Aynı sistemden yararlanma hakkı bankalara da verilmiş ancak özel kurumların kullanmaları için belli bir ücreti ödemeleri gerekiyor.

    Ehliyetini kaybeden ne yapmalı?
    İlk yapmanız gereken şey trafik şube müdürlüğüne gidip başvurmanız. Ama belirtelim şahsen başvurmanız gerekiyor, vekâlet olmuyor. Yanınızda getireceğiniz üç adet fotoğraf ve nüfus cüzdanınızla işleminizi hemen başlatıyorsunuz. Nüfus cüzdanında TC kimlik numarasının olması önemli, başka türlü devlet dairelerinde işlem yapılmıyor. Ehliyet kaybetmenin bir cezası yok, yalnızca 63 lira kart parası ödüyorsunuz. İstanbul Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Şube Müdürü Erkin Adalar vatandaşlarımızın kayıp ehliyet çıkarma işlemini çok zor gördüğünü ancak 24 saat içerisinde yeni ehliyetin verildiğini söylüyor. Yeni ehliyet, sizin adınıza yeni sicil numaralı bir ehliyet olacağı için eskisinin hükmü kalmıyor. Yani eski ehliyetinizi biri kullansa ve suça karışsa bile polis sisteminden sorgulandığında ortaya çıkıyor.

    Gazeteye ilan vermek gerekli mi?
    Nüfus cüzdanı, ehliyet gibi belgeler kaybedildiğinde yanlış yerlerde kullanılması ihtimaline karşılık kaybedildiğine dair gazeteye ilan verilir. Bunun ne kadar gerekli olduğunu İstanbul İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürü Mehmet Güngör'e sorduk. Müdürlüğün vatandaşlardan bir talebi yokmuş. Hükmi bir değeri de yok. Güngör bunun yerine hüviyet cüzdanı kaybolduğunda vergi dairelerine bilgi vermenin daha faydalı olacağını söylüyor. Çünkü buraya bildirildiğinde yapılacak herhangi sahte bir işlemde vergi dairesi hemen fark edecek ve engelleyecektir.