Karakalem Malzemeleri

'Kısa Bilgiler' forumunda Wish tarafından 26 Mayıs 2011 tarihinde açılan konu


  1. Karakalem Malzemeleri Nelerdir



    Resmin temel malzemesi olarak kabul edilen kurşunkalemi hakkıyla kullanmak öyle basit bir iş değildir. Kurşunkalem hem yazı, hem resim, kısaca bir çizgi aracıdır. Resim öğrencisine en başta genellikle desen çalıştırılır. Bunun nedeni resmin temellerinin kurşunkalemle en kolay yoldan aktarılabilmesidir. Renklerle çalışmak boya hazırlamayı, bunun kurumasını, fırça temizliğini gerektirdiği gibi daha pahalıya gelir. Bu malzemelerle yapılan yanlışlar ve denemeler kişi de "ziyan" duygusu yaratacak, verimi düşürecektir.

    Karakalemle neler yapılabilir? Önce formu çalışabilirsiniz. Çizgi'nin derinliğini, tadını araştırabilirsiniz. Bir süre tek malzeme kullanmanın faydası, bu yaklaşımın eli eğitmeyi gerektirmesi ve öğrenciyi ilerletmesidir. Aynı kalemle elde edebileceğiniz gri değerleri, tarama ile yapılacak yüzey-doku etkileri sizin için paha biçilmez bir teknik repertuar oluşturacaktır.

    Resmin bütün bilgileri bir kurşunkalemle öğretilebilir ve öğrenilebilir.

    Desen bu çalışmayla ortaya çıkan resmin adıdır. Desen için "tek renk ile yapılan ve boya ile yüzeylerin kaplanmasına dayanmayan çalışmadır" diyebiliriz. Ancak bizde resim terimleri fransızca'daki kadar zengin ele alınmamakta bazı nüanslar gözden kaçmaktadır. Örneğin çok hızlı yapılmış, görsel not alma niteliğindeki desenlere "ébauche" (eboş) denilir. (Bir farkla: ébauche daha çok hızlı bir taslak olup tamamen renkli de olabilir. Ressamların cep defterleri desen ve eboşlarla doludur.)

    Desen'in tek aracı kurşunkalem değildir. Çini mürekkebi ve tarama ucu ya da fırçayla da desen yapılır. Rönesans ressamlarının sanguine (sangin), sepia kalem, füzen ve kuru pastel çubuklarla da desen yaptıkları görülür. Bu malzemeler deseni yumuşatabilir, farklı bir dramatik etki ve tad kazandırır.

    İpucu:

    Karakalem desenin başarılı olması formların doğru görülmesinden başka kalemin ton değerlerinin tümünün deseninizde bulunmasından geçer. Bir enstrüman 24 nota çıkartabiliyorsa, 5 nota ile yapacağınız müzik biraz cılız olacaktır. Normal ışık şartlarını yansıtan bir desende, aydınlık ve karanlık alanların arasında belli sayıda gri bulunmakla birlikte, bu aydınlığın kağıt kadar beyaz, karanlığın da kaleminizin en koyu tonu kadar karanlık olması resminize tonal doygunluk (kontrast) kazandırır. Formları tespit ederken çizdiğiniz konturların koyuluğu desenin geneline yansıtılmalıdır. Örneğin bir elma çizdiyseniz, bu cismin yüzeyinde de gereken bölgenin bu hat kadar koyu olması ve bu hattı "sindirmesi" deseni daha realist kılacaktır. Bu anlattığımız tonal prensipleri fotoğrafçılar Zone System olarak bilirler. Solmuş resimlerde bu kontrastlık yok olmuştur. Desenlerini