kabızlığa iyi gelen şeyler neler

'Sağlık bilgisi' forumunda YAREN tarafından 16 Ekim 2008 tarihinde açılan konu


  1. Besin Lifi İçeren Gıdalar: Gıdaların vücut tarafından sindirilmeyen ya da yavaş sindirilen bölümleri olan besin lifi suda çözünen ve çözünmeyen olarak ikiye ayrılır. Suda çözünen besin lifi daha uzun süre tok tutar ve vücudun gıdalardan alınan vitamin ve mineralleri daha hızlı emmesine yardımcı olur. Suda çözünmeyen besin lifi ise dışkının bağırsaklardan daha çabuk geçmesini sağlar ve bu sayede toksinlerin atılma sürecini hızlandırır.



    Kabızlık ya da ishal gibi sindirime bağlı sorunlardan korunmak için her iki besin lifini de eksiksiz olarak almalıyız. Kabızlığa ne iyi gelir sorusunun ilk cevabı “besin lifi bakımından zengin bir beslenmedir” olabilir. Çünkü besin lifi tüketiminiz azaldıkça kabızlık sorunu tamamen ortadan kalkmaz. Bazı ilaçlarla kabızlık geçici olarak giderilebilir ancak bu ilaçlar kalıcı bir çözüm sunmaz ve uzun süre kullanımda bağırsak tembelliğine neden olabilir.

    Besin lifi bakımından zengin buğday, çavdar, karalahana, lahana, kereviz, fasulye, kepekli tahıllar, kuru erik, muz, elma, çilek, armut, kivi, ceviz, kaju fıstığı ve fındık gibi besinleri dengeli olarak tüketerek kabızlığı önlemeniz mümkün.

    Kabızlık ve Su Tüketimi

    Dışkının bağırsaklardan kolay geçebilmesi için belli bir kıvamda olması gerekir. Bu kıvam, besin lifi dışında büyük oranda tükettiğimiz su oranıyla yakından ilgilidir. Yeterince su içmiyorsanız dışkı sertleşir ve bağırsaklardan geçmesi zorlaşır. Bunu önlemek için uzmanların önerisi günde 8 su bardağı su içilmesidir. Bunun yanı sıra sulu meyve ve sebzeler tüketerek, bitkisel çaylar içerek vücudunuzdaki su oranını arttırabilirsiniz.

    Faydalı Bakteriler ve Sindirim

    Sağlıklı bir sindirim bağırsaklarda bulunan faydalı bakterilerin sayısına bağlıdır. Bağırsaklardaki bu bakteriler gıdaların parçalanmasına ve sindirilmesine yardımcı olur. Bakteri sayısı azaldığında sindirim zorlaşır ve kabızlık görülebilir. Yoğurt ve probiyotik gıdalar (kefir) gibi bu bakterilere destek olur ve sayılarının azalmasını önler. Özellikle antibiyotik kullananların kabızlıktan korunmak için daha çok yoğurt tüketmeleri önerilir.

    Kabızlığa İyi Gelen Çaylar

    Bazı bitki çayları müshil etkisi yaratarak kabızlık için geçici bir çözüm olarak kullanılabilir. Sinameki başta olmak üzere kekik, nane ve rezene çayları kabızlığa karşı önerilmektedir. Ancak bu çayların uzun süreli tüketimi bağırsak tembelliğine neden olabilir ve bu çaylar içilmediğinde kısa süre içerisinde tekrar kabızlık görülebilir.

    Düzenli Egzersiz

    Düzenli egzersiz en az besin lifi bakımından zengin beslenme, yeterli su içme, kabızlığa iyi gelen bitkisel çaylar kadar etkili bir çözüm yöntemidir. Düzenli egzersiz kan dolaşımına iyi gelir ve bağırsak hareketlerini düzenler. Kabızlıktan kurtulmak için ağır egzersizlere ihtiyacınız yok, tempolu 30 dakika yürümek ve bunu haftada en az 3 gün yapmak tuvalete çıkmanızı kolaylaştıracaktır.