İstanbul Ücretli Trafik Sistemi

'Haberler' forumunda YAREN tarafından 10 Ekim 2009 tarihinde açılan konu


  1. İstanbul Ücretli Trafik Uygulaması, İstanbul’da Ücretli Trafik Nerelerde Olacak?
    Londra Ücretli Trafik Sistemi
    İstanbul'da trafik kördüğüme dönmüş büyük bir sorun.. Yetkililer bu trafik sorununa çözüm arıyorlar. En son çözüm önerisi ise İstanbul Ulaşım A.Ş Genel Müdürü Ömer Yıldız'dan geldi. Genel müdürün önerisine göre, İstanbul trafiğine ücretli sistem getirtilecek.

    Londra’daki gibi kent merkezine giren tüm araçlardan ücret alınacak. Trafiğe giren aracın plakasına fatura kesilecek. Toplu taşıma özendirilip şehir içi trafik rahatlatılacak.

    Kördüğüm haline gelen İstanbul trafiğini rahatlatmak için Londra modeli geliyor. Trafik sıkışıklığının ücretlendirilmesine dayanan modele göre, İstanbul’da trafiğin kilitlendiği bölgelere yoğun saatlerde giren araçlar ücret ödeyecek. Takılan çiplerle takip edilecek olan araçlar, trafiği yoğun bölgelere girdiği anda ücrete tabi olacak.


    Bu sistemle, o bölgelere girecek araç sayısının 70 bin azalması bekleniyor. İstanbul trafiğinin azaltılmasına yönelik olarak yaptıkları çalışmalar konusunda Akşam’a bilgi veren İstanbul Ulaşım A.Ş Genel Müdürü Ömer Yıldız, temel amaçlarının, trafiği azaltıp toplu taşımayı özendirmek olduğunu belirterek, bu amaçla hedefledikleri modellerden en önemlisinin, Londra örneği olduğunu kaydetti.

    Yıldız, bu modelin, trafik sıkışıklığının ücretlendirilmesine dayandığını kaydederek, kentte, trafiğin yoğun olduğu bölgelere, yoğun saatlerde giren araçlardan ücret alınacağını ifade etti. Yıldız, ‘Belli bir bölgeye giriş çıkışlarda günün belli saatlerinde kullanımına göre ücretlendirme yapılabilir.

    Ücret, trafik sıkışıklığına göre değişken olabilir’ dedi. Yıldız, bu model sonucunda, trafikte yüzde 15-18 , sıkışıklıkta yüzde 30 azalma meydana gelirken, seyahat süresinden yüzde 30 oranında tasarruf sağlandığını ifade etti. Yıldız, Londra modeliyle, toplamda da trafiğin sıkışık olduğu bölgeler giren araç sayısında 70 binlik azalma yaşandığını dile getirdi. Ücretlendirmenin nasıl yapılacağına da açıklık getiren Yıldız, belirlenen bölgelere konan kameraların, araç plakalarını okuyacağını kaydederek, ‘Aracın girdiği bölge ve kaldığı süreye göre araç sahibine fatura kesiliyor. Bu sistemin kurulmasını öneriyoruz. Çok zor değil. Mevcut teknolojik imkanlarla çözülebilir. Ücretlendirme banka hesabından otomatik olarak düşebilir’ diye konuştu.


    Yıldız, bu projeyi öncelikli hedefleri arasına koyduklarını vurgulayarak, ‘Bunu biz yapmasak da zaten yapılacak. Dünya bu istikamete doğru gidiyor.

    Türkiye’de de yapılabileceğini düşünüyoruz’ dedi. Yıldız, sistemin İstanbul’un yanı sıra trafik yoğunluğu yaşanan diğer büyük şehirlerde de uygulanabileceğini aktardı.


    Londra’da uygulanan ‘congestion charge’ sisteminde para ile girilecek bölgeler kırmızı ‘C’ harfi ile gösteriliyor. Şehir merkezine giren araçlar 8 sterlinden (yaklaşık 20 lira) başlayan ücretler ödüyor. İşte Chelsea Bridge üzerindeki bu tabela, kent merkezindeki ünlü Sloane Square’in paralı olduğunu gösteriyor.


    İstanbul’da bu modelin ilk uygulanacağı yerin tarihi yarımada olacağını kaydeden Yıldız, ‘Önce orada uygulanır, daha sonra genişletilir. Biz bunu Ulaştırma Şurası kapsamında önerdik. Uygulayacak olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi’dir’ dedi.


    Yıldız, tüm dünyada olduğu gibi 22 Eylül’ün Türkiye’de de ‘otomobilsiz gün’ ilan edilmesinin de hedefleri arasında olduğunu kaydederek, ‘Otomobilsiz gün getirilmesini teklif edeceğiz. Uygulanmasını istiyoruz. Avrupa’da uygulanıyor. Bu günün ilan edilmesi de bir motivasyon olacak. Küçük tasarruflar dahi trafiği rahatlatır. Böyle bir gün İstanbul trafiğini rahatlatır’ diye konuştu.