İş Mektubu Nasıl Yazılır

'Sosyal Konular' forumunda YAREN tarafından 8 Mayıs 2011 tarihinde açılan konu


  1. İş Mektubu Nedir,
    İş Mektubu Örneği,
    İş Mektubu Çeşitleri

    İş Mektubu Nasıl Yazılır


    Ticaret ve endüstri kurumlarının birbirlerine ve kişilere, kişilerin bu kurumlara gönderdikleri mektuplara iş mektubu denir. İşyerleri bu mektuplarda, firma ismini taşıyan başlıklı ( antetli ) beyaz kağıtlar kullanırlar. Yazıda daktilo ( veya bilgisayar ) kullanmak yerleşmiş bir kuraldır. İş mektuplarında da konu kısa,öz olarak açık ve yalın bir anlatımla ele alınmalıdır. Resmi mektupların özellik ve yazılışlarını kavramış olmak bu tür mektup yazmada da büyük kolaylık sağlar.
    İş Mektuplarının Yazılışında Uyulacak Kurallar :
    · Ciddi bir anlatım kullanılmalı, kısa ve özlü bir anlatım yolu seçilmelidir.
    · Her iş için ayrı bir mektup yazılmalıdır.
    · Daktilo veya mavi mürekkepli dolma kalem kullanılmalıdır.
    · Ele alınan konu hakkında amaca uygun açıklamalar yapılmalı, gerekli yerlerde teknik terimler kullanılmalıdır.
    · İstekler yapmacıklığa kaçmadan ciddi bir hava içinde belirtilmeli, saygı bildiren kelimeler ölçülü şekilde kullanılmalıdır.
    · Eğer yazılan iş mektubu, bir başka mektuba cevap niteliği taşıyorsa,bu, metnin başında “ilgi” bölümünde belirtilmelidir. Bunun için o mektubun tarihi ve numarasının yazılması yeterlidir.

    İş Mektupları

    Bir talebi ya da siparişi bildirmek, bir soruna açıklık getirmek, iş başvurusunda bulunmak, bir üst makama belirli bir durumla ilgili bilgi iletmek vb. amaçlarla kişiler ile kişiler, kişiler ile kurumlar ya da kurumlar ile kurumlar arasında yapılan yazışmalardır.

    Özellikleri:

    -Kuruma ya da kişiye yönelik hitapla başlanmalıdır.

    -Ad, adres, tarih belirtilmelidir.

    -Açık, temiz, düzgün bir Türkçeyle kaleme alınmalıdır.

    -Amaç açıkça belirlenmelidir.

    -Birden fazla sorun söz konusuysa maddeler ya da paragraflar halinde belirtilmelidir.

    -Saygılı, ciddi bir dil ve üslup kullanılmalıdır.

    -Mektup bir kurum tarafından yazılıyorsa, kurumun antetli kâğıdı ve zarfı kullanılmalıdır.

    -Daha önce yazılmış bir mektuba karşılık olarak yazılıyorsa, “ilgi” başlığı altında hangi tarih ve hangi sayılı, hangi konuyla ilgili yazıya karşılık olduğu belirtilmelidir.

    -Sorun, durum ya da dilek açıkça ve kısa cümlelerle belirtilmelidir.

    -Sonuç cümlesinde makamlar arasındaki hiyerarşik düzene dikkat edilmelidir. Üst makam alt makama yazıyorsa ya da makamlar arasında denklik varsa “rica ederim”, alt makam üst makama yazıyorsa “saygılarımla arz ederim” ifadesiyle cümle tamamlanmalıdır(“...durumu bilgilerinize saygılarımla arz ederim”, “... gereğini saygılarımla arz ederim” gibi).

    -Kurumdan kişiye ya da kuruma yazılıyorsa kurumun en üst makamı tarafından, kişiden kişiye yazılıyorsa yazan tarafından imzalanmalıdır.

    -Ek belgeler mektubun sonunda “Ekler” başlığı altında ve maddeler halinde belirtilmelidir.

    -Bilgisayarla ya da daktiloyla yazılmalıdır.

    -Çizgisiz beyaz kâğıt kullanılmalıdır.

    -Yazım ve noktalama kurallarına uyulmalıdır.