İlk Trafik İşaretleri

'Kısa Bilgiler' forumunda YAREN tarafından 30 Mayıs 2011 tarihinde açılan konu


  1. İlk Trafik İşaretleri ne zaman kullanılmaya başlandı,
    İlk Trafik İşaretleri nelerdir,
    İlk Trafik İşaretleri hakkında Bilgi,


    İlk Trafik İşaretleri


    İngiltere'de, bölgesel bisiklet kulüpleri tarafından
    1879 yılının Aralık ayında karayollarının
    kimi bölümlerine takıldı. Tahta direkler
    üzerine metal plakalar çakılarak elde edilen bu
    ilk trafik işaretlerinin üzerinde şu uyarı vardı:
    "BİSİKLETÇİLER, DİKKAT. BU TEPE
    TEHLİKELİDİR" İlk yıl yaptırılan 25 uyarının
    nerelere çakıldığı tam olarak bilinemiyor.
    Arabalar için "ilk trafik işareti" ise, 1901
    yılının Ekim ayında il yönetiminden gerekli
    izin alınarak İngiltere'nin Gloucester kentinde
    Birdlip Tepesi'ne takıldı. Bu uyarı işaretini
    Kraliyet Otomobil Kulübü hazırlatmıştı.
    Yerel yetkililer tarafından hazırlatılan trafik
    işaretlerinin karayollarına konulması ise
    1903 yılında çıkarılan Motorlu Araçlar Yasası'ndan
    sonra başlatıldı. 10 Mart 1904 günü,
    trafik işaretlerinin biçimlerine ilişkin öneriler
    yayınlandı. Ancak, yerel yetkililer bu önerilere
    uyup uymamak konusunda serbesttiler.
    Söz konusu önerilerde, 45 cm çapındaki yuvarlak
    metal tabakalar üzerinde etrafı beyaz
    bir çember içinde hız sınırları, kırmızı zemin
    üzerinde çeşitli yasaklar, kırmızı üçgen zemin
    üzerinde çeşitli uyarılar bulunuyordu. Ancak
    yukarıda da belirttiğimiz gibi, yerel yetkililer,
    bu önerileri dikkate alıp almamakta kesinlikle
    serbesttiler. Pek çoğu da dikkate almadı.
    Bunun doğal bir sonucu 'olarak, çok değişik
    biçim ve renkte trafik sinyalleri türedi. Bunlar
    yöreden yöreye öylesine farklılıklar gösteriyorlardı
    ki, bir yerden bir başka yere ilk kez
    giden bir sürücünün yoldaki işaretleri arabasıyla
    giderken çabucak görüp kavrayabilmesi
    olanaksızdı. 1930 yılında çıkarılan bir yasa ile,
    ülkenin her tarafında tek tip trafik işaretleri
    kullanılmasına başlandı.
    Belirli sayıda da olsa, ilk ulusal nitelikteki
    trafik işareti uygulamasını başlatan ülke
    Fransa'dır. 1903 yılında Otomobilciler Derneği
    tarafından hazırlanıp, Fransa'nın her yerinde
    geçerli olan tek tip trafik işaretlerinden bazıları,
    günümüzde de kullanılmaktadır. Bunlar,
    "Sola dön", "Sağa dön", "Köprü",
    "Eğimli yol"dur.
    İlk uluslararası karayolu levhaları ise, 1909
    yılında Paris'te toplanan Uluslararası Motorlu
    Araçlar Konvansiyonu'nda saptandı. Avrupa'nın
    pek çok ülkesi bu toplantıya katıldı ve
    alınan kararlan uyguladı. İngiltere ise toplantıya
    katılmamıştı. Paris'te alınan kararlardan
    yalnızca beş tanesini 1929 yılında uygulamaya
    koydu.
    Halen tüm dünyada kullanılan karayolu
    trafik işaretleri de boyut, biçim ve anlatım olarak
    1949 yılında Cenevre'de yapılan Birleşmiş
    Milletler Karayolu Ulaşımı Konferansı'nda
    saptandı.