İdeal bir oğrenci veya idealist bir oğrenci nasıl olmalıdır?

'Ders çalışıyorum' forumunda öğrenci tarafından 9 Ekim 2010 tarihinde açılan konu


  1. İdeal bir öğrenci ya da idealist bir öğrenci nasıl olmalıdır? İdeal bir öğrencinin özellikleri nelerdir?
     



  2. Cevap: İdeal bir oğrenci veya idealist bir oğrenci nasıl olmalıdır?

    İdeal Öğrenci Nasıl olmalıdır ?

    İdeal öğrenci iç disiplini gelişmiş, öğrenme ihtiyacı duyan ve öğrenme hedefleri olan, bunu gerçekleştirmek için motive olmuş, aile ve arkadaşları ile doyumlu sosyal ilişkiler kurmuş ve bunları belli sınırlar içinde yürüten, yaşamına ait sorumlulukları almış bir birey.

    [​IMG]
    Yukarıdaki döngü ile bireyin gerek sosyal, gerek akademik yaşamında sıklıkla karşılaşıyoruz… Eğer karşımızda iç disiplini yüksek bir öğrenci varsa zaten öğrenmeye isteklidir.

    Anne-babanın sağlayacağı öğrenmeyi destekleyici ortam da onun motivasyonunu artıracaktır. Uygun düzenlenmiş bir çalışma odası yada köşesi, aydınlatılması ve ısısı, dikkat dağıtacak eşyalarda arınmış olması çalışmak için ihtiyaç duyacağı konsantrasyonu destekleyecektir. Bunun yanında her öğrenci kendi öğrenmesinin hangi yollarla en üst düzeyde gerçekleştiğini öğrenim hayatı içinde keşfeder. Öğrenmesini kolaylaştıracak çalışma biçimini bulması okuyup anlatarak, deneyerek, dinleyerek şema çizerek, yazarak vb. alışmasını kolaylaştıracaktır.

    İç motivasyonu yüksek öğrenci, kendisi için gerçekçi akademik hedefler belirler ve bu doğrultuda çalışır. Sorun çözme stratejilerini doğru kullanır. Her şey yolunda gittiğinde bu öğrencinin başarıya ulaşmaması için bir sebep yoktur. Elde ettiği başarı özgüvenini pekiştirecek, onu gelecek öğrenme hedefleri için motive edecektir. Başarısını sosyal çevresi de destekleyecektir: Ödüllü bir karne, okulda dereceye girmek, ailenin takdiri,belki başarısını hatırlatacak bir hediye... Tüm olumlu pekiştireçler onu akademik ortamda daha yukarılara taşıyacaktır.

    Ancak her öğrenci için işler bu kadar yolunda gitmeyebilir. En önemlisi iç motivasyonu güçlü olmayan öğrencilerin de okul ortamlarında azımsanmayacak sayıda olmasıdır. Bu durumda etkin olarak kullanılacak dış motivasyon kaynaklarının devreye girmesi ve ailenin daha ön planda olması ile yukarıda tanımlanan döngü çalışmaya başlayacaktır. Motivasyon sorunu yaşayan öğrencinin çalışma ortamının düzenlenmesi de önemlidir. Birlikte alınacak kararlarla çalışma ve dinlenme saatleri düzenlenmeli, TV, bilgisayar gibi aktivitelere ayrılacak zamanlar detaylı planlanmalıdır. Alınan kararlarda çocuk ve anne-babanın birlikte bulunması, kararlara uyulmadığında da karşılaşılacak yaptırımın birlikte kararlaştırılması çok önemlidir. İç motivasyonu düşük öğrencinin yaşamında dışarıdaki sınırlara ve bunların kontrolüne daha çok ihtiyaç duyduğu unutulmamalıdır.

    Bu tarz öğrenciler için en zor alan istemedikleri, anlamlı bulmadıkları bir konuyu öğrenmektir. Kullanacağınız ödülün çocuğunuzun hayatında anlamlı, önemli olması çok önemlidir. Onun özgüvenini geliştirecek aşağıdaki örnekte gördüğünüz pozitif eribildirimlerin,
    “sana güveniyorum”
    “çalışma disiplinini gördükçe gurur duyuyorum”
    “başarmak için gösterdiğin gayret beni mutlu ediyor”...
    Maddi ödüllerden çok daha etkili ve kalıcı olduğunu unutmayın. Ona içtenlikle sarılmanız, sırtını sıvazlamanız maddi ödüllerden çok daha etkin olacaktır. İlişkinizi ve onun özgüvenini geliştirecektir. Çocuğunuzun çalışmasının sonucunu değil, çalışmak için gösterdiği çabayı görüp desteklemeniz öğrenme sonucundan alacağı hazzı artıracaktır. Öğrenmenin yaşam boyu, bilinçli ve bilinçsiz devam eden bir süreç olduğunu hatırlayarak, elde edeceği öğrenme disiplinini çocuğunuzun yaşamındaki her alanda kullanacağını unutmayın.Yazının girişinde tanımlanan “ideal öğrenci” modeli de yaşamının tüm alanında bu disiplinini aktarmış bir tablo sergilemekteydi.

    İdeal Öğrenci;
    1- Öğrenme sürecinde aktif rol alır.
    2- Öğrenme sürecinde sorumluluğun öncelikle kendisine ait olduğunun bilincindedir.
    3- Zamanını dershane içi ve dışı etkinlikleri dikkate alacak bir biçimde planlar ve verimli bir biçimde kullanır.
    4- Öğrenme amacı ile etkin okuma, etkin dinleme ve not alma becerilerini kullanır.
    5- Öğrenme ortamında katılımcı bir rol benimser.
    6- Bilgiye nasıl ulaşılacağını bilir.
    7- Kendi kendini motive edebilir.
    8- Sınav kaygısı ile nasıl başa çıkacağını bilir.
    9- Sağlığını bilinçli bir biçimde korumak için gerekli önlemleri alır.


    “İstediklerinizi elde etmek için çaba harcayınız, aksi takdirde, elde ettiklerinizi sevmek zorunda kalırsınız.”
    B. Shaw