Hentbol Federasyon Oyun Kuralları

'Spor Gündemi' forumunda HazaN tarafından 9 Nisan 2011 tarihinde açılan konu


  1. Hentbol federasyon oyun kuralları


    Kural 01 Oyun Alanı

    1: 1 Oyun alani (Sekil:1); 40 m x 20 m ölçülerinde , iki kale sahasi (Kural 1:4 ve 6) ve bir oyun alanini içeren dik dörtgen seklindedir. Uzun kenarlara kenar çizgisi, kisa kenarlarin kale direkleri arasinda kalan bölümüne kale çizgisi ve kalelerin her iki yaninda kalan bölümüne ise dis kale çizgisi adi verilir.

    Oyun alaninin çevresinde; kale çizgilerinden itibaren en az 2 m ve kenar çizgilerinden itibaren en az 1 m genisliginde bir emniyet alaninin olmasi gerekir.
    Müsabaka süresince oyun alaninin özellikleri, bir takima avantaj saglayacak sekilde degistirilemez.

    1:2 Kaleler (Sekil: 2-a ve 2-b) her bir kale çizgisinin tam ortasina yerlestirilir. Kaleler zemine veya arkalarindaki duvarlara sikica tutturulmali; içten içe 3 m genisliginde ve 2m yüksekliginde olmalidir.

    Kale direkleri bir üst direkle birbirine baglanir. Kale direklerinin arka kenarlari, kale çizgisinin arka kenariyla ayni hizada olmalidir. Yan direkler ve üst direk bir kenari 8 cm olan kare kesitinde olmali; direklerin sahadan görünen üç yüzü de birbiriyle, zeminle ve arka duvarla zit iki ayri renkte seritler halinde boyanmalidir.

    Kalelerin, giren topun kalede kalmasini saglayacak sekilde ag ile donatilmis olmasi gerekir.

    1:3 Oyun alanindaki bütün çizgiler sinirladiklari alana dahildirler. Kale direkleri arasindaki çizgi (Sekil:2-a) 8 cm, diger tüm çizgiler ise 5 cm genisliginde olmalidir.
    Çizgilerle sinirlandirilan alanlar, sinirlandiran çizgiler yerine farkli renklerde boyanarak birbirilerinden ayrilabilirler.

    1:4 Her kalenin önünde bir kale sahasi bulunur (Sekil.5). Kale sahasi su sekilde çizilir:

    a) Kale çizgisine paralel ve kale çizgisinin dis kenari ile kale sahasi çizgisinin dis kenari arasindaki uzaklik 6 m olan 3 m uzunlugunda düz bir çizgi ile çizilir.

    b) Bu çizginin her iki ucunun, kale direklerinin iç arka kenar dip kösesinden ölçülerek çizilen 6 m yari çapindaki iki çeyrek dairenin birlestirilmesi sonucu belirlenir (Sekil:1 ve 2-a).

    1:5 Serbest atis çizgisi,( 9 m çizgisi) kale sahasi çizgisinin 3 m disindan çizilen kesik bir çizgidir. Çizgiler ve aralarindaki bosluklarin her biri 15 cm dir (Sekil :1).

    1:6 7 m çizgisi; kalenin tam karsisinda, 1 m uzunlugunda bir çizgidir. Bu çizgi, kale çizgisine paralel ve 7m uzakliktadir. (Bu mesafe, kale çizgisinin arka kenarindan 7m çizgisinin ön kenarina kadardir.) (Sekil : 1).

    1:7 Kaleci sinir çizgisi (4m çizgisi); kale çizgisinin dis kenari ile çizilecek çizginin dis kenari arasindaki uzaklik 4 m olan, 15 cm uzunlugunda, kale çizgisine paralel ve kalenin tam karsisindadir (Sekil : 1).

    1:8 Orta çizgi iki uzun kenarin orta noktalarini birlestiren çizgidir (Sekil :1 ve 3).

    1:9 Kenar çizgisinin bir parçasi olan degisme çizgisi, her iki takim için orta çizgiden 4,5 m mesafede; orta çizgiye paralel, saha içine ve disina dogru her iki yönde 15 cm uzunlugundadir (Sekil : 1 ve 3).

    Kural 02 Oyun Süresi, Bitiş Sinyali ve Mola

    Oyun Süresi

    2:1 16 ve daha yukari yastaki oyunculardan olusan bütün takimlar için normal oyun süresi 30 dakikalik iki devredir ve devre arasi normalde 10 dakikadir.


    Yaslari 12 - 16 arasinda olan takimlar için oyun süresi 2 x 25 ve 8 - 12 arasinda olan takimlar için ise 2 x 20 dakikadir ve her iki durumda da devre arasi 10 dakikadir.

    2:2 Kazananin belirlenmesi gereken bir müsabakada, normal oyun süresi berabere biterse 5 dakikalik aradan sonra uzatma bölümü oynanir. Uzatma bölümü 5 dakikalik iki devreden olusur ve devre arasi 1 dakikadir. Birinci uzatma bölümü sonunda oyun hala berabere ise, 5 dakikalik bir aradan sonra ikinci uzatma bölümü oynanir. Bu uzatma bölümü de 5 dakikalik 2 devreden olur ve devre arai1 dakikadir. Oyun hala berabere ise kazanan takim ilgili müsabaka kurallarina göre belirlenir

    Müsabaka sonucunun belirlenmesi için 7 m atislarinin kullanilmasina karar verildigi takdirde asagidaki yöntem takip edilmelidir.

    1. Yorum:
    Beraberligin bozulmasi için 7 metre atislarinin kullanilmasi karari verilmesi halinde, oyun süresi sonunda iki dakika, diskalifiye veya ihraç cezalari almamis oyuncular yedi metre atisini kullanabilecektir. Her iki takim 5'er oyuncusunu 7 metre atislarini kullanmak üzere belirleyecektir. Seçilen oyuncular rakip takim oyunculari ile degisimli olarak birer 7 metre atisi kullanacaktir. Takimlarin atis yapacak oyuncu sirasini belirlemelerine gerek yoktur. Kaleciler oynama hakki olan oyuncular arasindan serbestçe seçip degistirilebilir. Oyuncular 7 metre atislarina hem atis yapacak oyuncu hem de kaleci olarak katilabilir.
     



  2. Cevap: Hentbol Federasyon Oyun Kuralları

    7 metre atislari için hangi kalenin kullanilacagina hakemler karar verecektir. Hakemler kura atisini yapar ve kura atisini kazanan takim ilk 7 metre atisini hangi takimin yapacagina karar verir. Her iki takimin 5'er 7 metre atisi kullanmasindan sonra esitlik bozulmadigi takdirde sira düzeninde esitlik bozulana kadar 7 metre atislarina devam edilmelidir.

    Ilk bes 7 metre atisi sonrasi esitlik bozulmadigi takdirde devam edilecek 7 metre atislari için takimlar tekrardan 5 er oyuncu belirlemelidir. 5 er oyuncu belirleme yöntemi 7 metre atislari devam ettigi sürece devam eder. Ancak, iki takimin esit sayida 7 metre atisi kullanmasi sonrasi gol sayisinda farklilik olustugu an kazanan takim belirlenir.

    7 m atislarinin uygulanmasi esnasinda tekrarlanan sportmenlik disi davranislar yada belirlenmis durumlardan dolayi sporcular diskalifiye edilir. Diskalifiye edilen oyuncu belirlenen 5 kisilik grup içerisinde ise takimlar bu oyuncunun yerine baska bir oyuncu belirlemelidir.

    Bitis Sinyali

    2:3 Oyun süresi, hakemin ilk baslama atisi için çaldigi düdükle baslar ve skorborddan gelen otomatik bitis sinyali veya saat hakeminin bitis düdügü ile sona erer. Bu tür bir düdük veya sinyal gelmezse, hakem oyun süresinin bittigini belirtmek için düdük çalar(17:9).

    1. Yorum :
    Skorbord yoksa, saat hakemi masa saati veya kronometre kullanmalidir ve müsabakayi 18:2'nin 2. paragrafinda belirtilen sekilde bitis düdügü ile bitirmelidir.



    2:4 Müsabakanin devre arasi, müsabaka sonu ve uzatma bölümlerinin sonundaki bitis sinyali ile es zamanli ya da hemen öncesinde yapilan ihlaller ve sportmenlik disi davranislar (bunun neticesinde ortaya çikacak kural 13:1' de belirtilen serbest atis veya 7 m atisi bitis sinyalinden sonra kullanilacak olsa bile) cezalandirilmalidir.

    Benzer sekilde bir serbest atis ya da 7m atisi kullanilirken ya da atis kullanildiktan sonra top havadayken bitis sinyali gelirse atis tekrarlanir.

    Her iki durumda da kullanilan ya da tekrarlanan serbest atis ya da 7 m atisinin sonucu alindiktan sonra hakemler oyunu bitirir.

    2:5 Kural 2.4 uyarinca kullanilan veya tekrarlanan serbest atis için oyuncularin pozisyonu ve oyuncu degisimi konusunda özel sinirlamalar uygulanmalidir. Kural 4.4'deki normal oyuncu degisim esnekligine bir istisna olarak sadece atisi yapacak takima bir oyuncu degistirme hakki taninmaktadir. Ihlaller kural 4:5'in 1. paragrafina uygun olarak cezalandirilacaktir. Ayrica, atisi kullanacak takimin oyunculari rakip takimin serbest atis çizgisinin disinda ve atis yapacak takim arkadaslarindan en az 3 metre uzakta durmalidir (13:7, 15:6 ve Açiklamalar No:1)

    Savunma oyuncularinin konumu Kural 13:8'de belirtilmektedir.

    2:6 2:4-5'te açiklanan durumlarda serbest atis veya 7 m atisinin kullanilmasi sirasinda oyuncu ve idareciler tarafindan yapilabilecek ihlaller ve spor disi davranislar bireysel olarak cezalandirilir. Bununla birlikte bu tür atislarin kullanimi sirasinda yapilan ihlaller karsi yönde serbest atisi gerektirmez.

    2:7 Hakemler ( Devrenin, müsabakanin ya da uzatma bölümleri de dahil)bitis sinyalinin saat hakemi tarafindan erken verildigini belirlediginde, oyunculari sahada tutarak kalan süreyi oynatmalidirlar.

    Bitis sinyali erken verildiginde; topa sahip olan takim, oyunun tekrar baslatilmasinda topu kullanan taraf olmalidir. Bitis sinyali verildiginde top oyun disinda ise, duruma uygun sekilde yapilacak atis ile top yeniden oyuna dahil edilmelidir. Eger top oyunda ise 13:4 a-b'ye uygun atisla yeniden baslatilmalidir.

    Oyunun veya uzatma bölümünün birinci devrelerinin geç bitirildigine karar verilirse ikinci devre gereken süre kadar kisaltilmalidir. Normal oyun süresinin veya uzatma devrelerinin ikinci yarilarinin geç bitirildigine karar verilirse hakemler hiçbir seyi degistirmek durumunda degillerdir.
     



  3. Cevap: Hentbol Federasyon Oyun Kuralları

    Mola

    2:8 Oyun süresinin ne zaman ve ne kadar süre için durdurulacagina hakemler karar verirler (Mola).

    Asagidaki Durumlarda Mola Zorunludur :

    1. 2dk. zaman cezasi, diskalifiye veya ihraç verildiginde,
    2. Takim mola verildiginde
    3. Saat hakemi veya gözlemciden gelen sinyal varsa ,
    4. Kural 17:7'e uygun olarak iki hakemin aralarinda istisare yapma ihtiyaci hasil oldugunda ,


    Bazi kosullara bagli olarak da mola karari verilebilir (Açikl. No: 2)
    .

    Mola süresince yapilan ihlaller oyun süresince yapilan ihlaller gibi degerlendirilir (16:13, 1. parag.).

    2:9 Ilke olarak, mola karari dolayisiyla saatin ne zaman duracagini ve yeniden bagliyacagini hakemler belirler. Mola nedeniyle oyun süresinin durdurulmasi ve yeniden baslatilmasi için, hakemler saat hakemine isaret verirler. Oyun süresinin durduruldugu saat hakemine üç kisa düdük ve 16 nolu hakem el isareti ile gösterilir.

    Ancak, saat hakemi veya gözlemcinin sinyali ile oyunun durduruldugu zamanda (kural 2:8 b-c) saat hakemi hakemlerin teyidini beklemeden süreyi derhal durdurmalidir.

    Moladan sonra oyun kesinlikle düdükle baslatilmalidir (kural 15:3 b bkz.)



    * Yorum:
    Saat hakemi ya da gözlemci tarafindan verilen sinyal varsa oyun süresi derhal durdurulur.. Hakemler (ve oyuncular) oyunun durdugunu aninda anlamasalar dahi oyunu durduran sinyal sonrasi olusan su durumlar geçersizdir: Sinyal sonrasi bir gol oldugunda geçersiz kabul edilecektir. Ayni sekilde bir takimin kazandigi(7 metre, serbest atis, kenar atisi, baslama atisi veya kaleci atisi) atislar geçersizdir. Oyun, masa hakemi veya gözlemcinin mola talebini belirten sinyal verilmesi anindaki duruma uygun sekilde yeniden baslatilmalidir. (Masadan gelen mola talebinin tipik olarak takim mola istegi veya yanlis oyuncu degisikligi kaynakli oldugu unutulmamalidir.)
    Ancak, masadan gelen mola sinyali ile hakemlerin oyunu durdurmasi arasindaki zamanda verilmis olan bireysel cezalandirmalar geçerlidir. Bu durum ihlalin türü ve cezanin agirligindan bagimsiz olarak uygulanir.


    2:10 Takimlar normal oyun süresinin her devresinde, bir dakikalik birer takim molasi alma hakkina sahiptir, uzatma devrelerinde mola alinamaz. (Açikl. No:3 bkz.).

    Kural 03 Top


    3:1 Top; deri veya sentetik maddeden yapilmis ve küre seklinde olmali; dis yüzeyi parlak veya kaygan olmamalidir (kural 17:3 bkz. ).

    3:2 Topun çevresi ve agirligi kategorilere bagli olarak asagidaki gibi degisir:

    16 yasindan büyük erkekler için 58 - 60 cm ve 425 - 475 gram (IHF 3 numara).

    12 - 16 yas arasi erkekler ve 14 yasindan büyük bayanlar için 54 - 56 cm ve 325 - 375 gram (IHF 2 numara).

    8 - 12 yas arasi erkekler ve 8 - 14 yas arasi bayanlar için 50 - 52 cm ve 290 - 330 gram (IHF 1 numara).

    1. Yorum :
    Uluslararasi resmi müsabakalarin tümünde kullanilacak toplar için gerekli teknik özellikler "IHF Top Yönetmeliginde" belirtilmistir.
    Mini Hentbol için kullanilan toplarin çevresi ve agirligi oyun kurali olarak düzenlenmemistir.