hasta olmamak için neler yaparız

Konusu 'Soru Cevap' forumundadır ve Sitem tarafından 6 Ekim 2011 başlatılmıştır.

  1. Sitem Üye

    Hasta olmamak için neler yapmamız gerekir

    KAHVALTISIZ OLMAZ!
    Metabolizmanızı iyi çalışır duruma getirmek için güne mutlaka kahvaltı yaparak başlayın. İyi bir kahvaltı ile güne başlamak hem direncinizi koruyacak, hem de diyetin yapılabilirlik oranını artıracaktır.

    5 PORSİYON MEYVE
    Hastalık riskinin arttığı bu dönemde, soğuk algınlığından korunmak için antioksidan içeriği yüksek olan yeşil yapraklı sebzeleri tüketin. Meyve alımını ise; günlük 4-5 porsiyonda tutun. Portakal, mandalina, nar ve kivi tüketin.

    IHLAMUR İÇİN
    Sıvı alımınızı artırın. Ekinezya, yeşil çay, kuşburnu, ıhlamur, rezene, anason ve kekik çaylarını soğuk algınlıklarından korunmak için içebilirsiniz.

    GÜNDE 2.5 LİTRE SU!
    Su vücudumuzdaki bütün metabolik reaksiyonların temel direğidir. Kışın su kaybı daha az olduğu için susama hissi azalır. Ancak su ihtiyacınızı yine de karşılamanız gerekir. Kışın metabolizmanızı çalıştırmak için susamasanız bile, günde 2.5 litre su tüketmeniz gerekir.

    UCUZ SEBZE YİYİN
    Kışın en ucuz olan sebze ve meyveleri bol bol yiyin. Narenciye yani portakal, mandalina, greyfurt, havuç, kivi, lahanagiller, karnabahar, lahana, brokoli, brüksel lahanası, yeşil yapraklı sebzeler, maydanoz, tere ve ıspanak A ve C vitamininden zengindir. Meyve suları yerine meyveyi direkt tüketmek, C vitamininden daha fazla yararlanmamızı sağlar.

    SALATA YEMEK ŞART!
    Greyfurt suyunun bazı ilaçlarla beraber alınması ilacın işlevini azaltıp, artırabildiği için özellikle hipertansiyon, diyabet veya depresyon ilaçları kullananlar; bu ilaçları greyfurt suyuyla almamalıdır. Salata ve sebze yemeklerini ana öğünlerinizde mutlaka bulundurmalısınız.

    DÜDÜKLÜDE PİŞİRİN
    Sebze yemeklerini pişirirken C vitamini kaybını azaltmak için sebzeleri önce yıkayıp sonra büyük parçalar halinde doğramak, haşlama sularını dökmemek, düdüklü tencerede pişirmek ve taze olarak tüketmek gerekir.

    LİFLİ GIDA ALIN
    Günlerin kısalması ve havaların soğuması ile birlikte, fiziksel aktiviteler azalır. Lifli besinlerin tüketiminin de azalması sonucu kabızlık kendini gösterir. Bu nedenle kış mevsiminin vazgeçilmez yiyeceklerinden kurubaklagillerin, kepekli tahılların, esmer ekmek, bulgur, kepekli makarna, pirinç, erişte, un ve özellikle C vitamininden zengin sebze ve meyvelerin tüketimine ağırlık verilmelidir. Günde 10-14 bardak su içilmesi de kabızlığı önlemeye yardımcı olacaktır.

    YAĞI SONRA EKLEYİN
    Yemeklerde kullanacağınız sıvı yağın yararlılığı açısından, yağı yemeğe piştikten sonra ilave etmeyi tercih etmelisiniz. Yemekler zaten yağ ile pişirilmektedir. Et, süt, yoğurt, peynir, yumurta ve yağlı tohumların içerisinde de yağ bulunmaktadır. Burada dikkat edilmesi gereken nokta; kızartma ve kavurma işlemlerinden kaçınmak, ekmeğe yağ sürmemek ve zeytinyağını bile aşırı miktarlarda kullanmamaktır. Sonuçta; sadece bir gram yağın 9 kilo/kalori enerji içerdiği kesinlikle unutulmamalıdır.

    Esra TÜZÜN(Günaydın)
  2. EyLüL Üye

    Günlük beslenme listenizde yapacağınız ufak değişimlerle ve faydalı yöntemlerle kış ayları boyunca hastalıklardan korunmanız gayet mümkün haldedir.

    KİRLİ HAVAYA DİKKAT
    Sonbaharda hava kuruyarak solunum yolu hastalıklarına davetiye çıkarıyor. Kuru ortam ve hava kirliliği ile bütün virüsler hızla çoğalıyor. Kirliliğin yoğun olduğu günlerde yanınızda atkı ya da ağzınızı kapatabilecek bir nesne bulundurmalı ve ağız yerine burundan nefes almalısınız.

    DÜZENLİ UYUYUN
    Bağışıklığınızı güçlendirmek için öncelikle düzenli uyumalısınız. Erken saatlerde yatıp sabah erkenden kalkmak, sonbaharda görülecek hastalıklara karşı vücut direncini artırıyor.

    C VİTAMİNİNİ İHMAL ETMEYİN
    Taze sebze ve meyvelerde bulunan C vitamini bağışıklığı güçlendiren en önemli kaynaklardan biri. Sonbaharda yetişen yeşil soğan, pırasa, kereviz gibi sebzeler, C vitamini ve antioksidan açısından oldukça zengin.

    TEDAVİYİ İHMAL ETMEYİN
    Vücudun bağışıklık sistemini yorduğu için mevcut hastalıkların ihmal edilmeden tedavi ettirilmesi gerekiyor. Özellikle kronik hastalığı olanlar, yaşadıkları en ufak bir şikayette bile doktorlarına danışmalılar.


    PILATES VE YOGA YAPIN
    Sonbaharda yoğun egzersiz yapmak, vücudun bağışıklığını düşüreceği için önerilmiyor. Pilates ve yoga bu mevsim için önerilecek egzersiz türleri. Bu mevsimde açık havada ya da sahil kenarında egzersiz yapmak için hâlâ şansınız var. Açık havada, kapalı spor salonlarının tekdüzeliğini yaşamadan keyifle egzersiz yapabilirsiniz.

    BİTKİLERDEN DESTEK ALIN
    Ekinezya bitkisi vücudu hastalıklara karşı etkili bir şekilde koruyor. Ekinezyayı sadece çay olarak tüketmeniz yeterli ya da yararlı olmayabiliyor. Bu bitkiyi nasıl kullanabileceğinizi doktorunuza danışmalısınız. Zencefil de bronşları açtığı, salgıları yumuşattığı için bağışıklık sistemini güçlendiriyor. Ancak hamile olanların zencefil tüketmemesi, diğer kişilerin de tüketmeden önce doktorlarına danışması gerekiyor.

    ALERJİYE DİKKAT
    Eğer bir alerjiniz varsa, alerjik olduğunuzu bildiğiniz besinlerden uzak durmalısınız. Besin alerjisi olanların alerjileri genellikle sonbahar aylarında ortaya çıkıyor. Özellikle süt ürünleri ve gluten içeren besinlere karşı alerjisi olanların bu aylarda daha da dikkatli olması öneriliyor. Sonbaharda şeker kullanımında da aşırıya kaçmamak tavsiye ediliyor. Çünkü basit şeker, vücudu yorarak bağışıklığı düşürüyor. Bol sıvı tüketimi, özellikle de su içilmesi bağışıklık sistemini koruyan bir diğer önemli etken.

    D VİTAMİNİ TAKVİYESİ ÇOK ÖNEMLİ
    Güneşin azalmasıyla birlikte sonbahar ve kış aylarında D vitamini eksikliği ortaya çıkabiliyor. Bu nedenle kandaki D vitamini düzeyinin saptanarak gerekli durumlarda takviye yapılması öneriliyor.

    STRESTEN UZAK DURMALISINIZ
    Bağışıklık sistemi, savunma hücreleri aracılığıyla çalışıyor. Savunma hücrelerindeki düşüş de sıkıntı yaratıyor. Stres, depresyon, aşırı yorgunluk, mutsuzluk savunma sistemini düşürüyor. İşte bu yüzden mümkün olduğunca stresten uzak kalmak gerekiyor. Özellikle sonbaharda görülme sıklığı artan depresyon belirtilerini fark ediyorsanız, hemen bir uzmana başvurmalısınız. Unutmayın, depresyon bağışıklık sistemini derinden etkiliyor.

    GRİP AŞISI YAPTIRIN
    GRİP aşısı yaptırmadan önce mutlaka doktorunuza danışın. Sonbaharda nezle, grip gibi viral enfeksiyonlar daha sık görülüyor. Özellikle yaşlı, çocuk ve kronik hastalığı olanların grip aşısı yaptırması öneriliyor.