Hangi Namazların Cemaatle Kılınması Farzdır

'Dini Konular' forumunda Masal tarafından 2 Eylül 2012 tarihinde açılan konu


  1. Cemaatle Kılınması Farz Olan Namazlar


    Cemaatle Kılınması Farz Olan Namazlar Hangileridir


    Namazlar yalnız olarak kılınabileceği gibi cemaatle de kılınabilir. Erkekler için beş vakit farz namazları cemaatla kılmak vâcib kadar kuvvetli bir sünnettir (sünnet-i müekkede). Bunun farz olduğunu söyleyen fakîhler de vardır. Cuma namazını cemaatle kılmak ise, farzdır.

    İki kişi de olsa cemaatle namaz kılınabilir. Onun için iki kişi bir araya gelince biri imam diğeri cemaat olarak namazı cemaatle kılmalıdırlar. İmamla birlikte akıllı bir çocuk veya kadın da olsa, cemaat yapılır.

    Hanefiler dediler ki: Cuma ve bayram namazlarını cemaatle kılmak, bu namazlar için sıhhat şartıdır. Teravih ve cenaze namazları içinse cemaat, sünnet-i kifâyedir. Nafilelerle Ramazan ayı dışında kılınan vitir namazı için cemaate gelince, mutlak surette mekruh olur. İmama uyanlar üç kişiden fazla olurlarsa, bunu cemaatle kılmak mekruh olur. Ramazanda vitrin cemaatle kılınmasına gelince, bununla ilgili olarak doğru görülen iki görüş mevcûddur. Bu görüşlerden birine göre müstehab, diğerine göre de müstehab değil, ama caizdir. Kuvvetli olan görüş de budur.

    Şafiiler dediler ki: Cemaatle kılmak, Cuma namazının birinci rek’-ati için farz-ı ayn, ikinci rek’ati içinse sünnettir. Meselâ bir kimse, Cuma namazının birinci rek’atinde imama yetiştiği halde, ikinci rek’atte ondan ayrılmaya niyet ederek tek başına bağımsız olarak namazını tamamlarsa, kıldığı Cuma namazı sahîh olur.

    Malikiler dediler ki: Cemaatle kılmak, Cuma namazının sıhhat şartıdır. Bu namaz cemaatsiz kılındığı takdirde sahîh olmaz. Küsûf, istiskâ ve bayram namazlarında cemaat, bunların sünnet oluşlarının tahakkuku için şarttır. Cemaatle kılınmadıkları takdirde sünnet sevabı elde edilemez. Teravih namazını cemaatle kılmak müstehabtır. Diğer nafilelere gelince, bunları cemaatle kılmak bazen mekruh, bazen caiz olur.

    Mescidde kılındıkları veya büyük bir cemaatle kılındıkları, ya da insanların fazlaca gelip geçtikleri bir yerde kılındıkları takdirde mekruh olur. Az bir cemaatle kılındıkları, evde, yahut insanların uğramadıkları yerde kılındıkları takdirde caiz olur.