Gizli Şeker Hastası Olabilirsiniz

'Hastalıklar' forumunda YAREN tarafından 4 Haziran 2009 tarihinde açılan konu


  1. Halk arasında gizli şeker olarak tabir edilen bu sinsi hastalığın tıbbi adı, Glikoz Tolerans Bozukluğudur.
    [​IMG]
    Gizli şeker, diabet öncesi dönem olarak da adlandırılan metabolik bozukluk, ülkemizde de ciddi sıklık göstermekte.

    Bu bozukluk zaman içinde şeker hastası olacağınızın habercisidir. Ayrıca başta damar hasarı olmak üzere diabetin ileri dönem komplikasyonlarının ilk ortaya çıktığı dönem, işte bu gizli dönemdir.

    Bireyin kan şekerinin, normal kan şekeri ile diabetik kan şekeri arasındaki değerlerde bulunduğunda kullanılan bir değerlendirmedir. Bu şahıslarda günün belli saatlerinde kan şekeri seviyeleri diabetik değer gösterebileceği gibi, zaman zaman normal, hatta altında seyredebilir. Bu bozukluğun özellikle dokularda, insülin kullanımına karşı direnç gelişmesi olduğu düşünülmektedir.

    Yapılan çalışmalarda, şişman bireylerde, özellikle karın bölgesinde birikin yağ toplanmasının glikoz toleransında bozulmaya yol açtığı görülmüştür. Gelişmiş ülkelerde erişkinlerin %15’inde bu rahatsızlık görülmektedir. Bu oranın gelişmiş ülkelerde artmasının sebebi, daha hareketsiz bir yaşam ve artan şişmanlıktır.

    Kişilerde diabet teşhisi koyulmadan önce, 8-10 yıl süresince, hastalığın gizli şeker olarak sürmüş olduğu düşünülür.

    Şişmanlık ile gizli şeker arasındaki ilişkide, önemli faktörlerden birisi de yaştır. Yaş ilerledikçe, glikoz toleransı da bozulmaktadır. Bu nedenle rutin check-up’lar sırasında, bu gruptaki bireyler şeker hastalığı açısından itina ile incelenmeli ve şüpheli hallerde glikoz tolerans testi yapılmalıdır.

    Özellikle bel çevresi yağlanması artmış bireylerde GTB açısından dikkatli olunmalıdır. Açlık kan şekeri değeri 110-126 mg/dl arasında ise, “Yükleme Testi” olarak bilinen, oral glikoz tolerans testi yapılmalıdır.

    Diyabet hastalarının yapacağı diyette dikkat etmesi gerekenler:

    1- Kan şekeri regülasyonunu sağlaması için öğün sayısı ve sıklığı 3 ana öğün + 3 ara öğün olarak düzenlenmelidir.

    2- Ana öğünlerde 5 temel besin grubundan ( ekmek, et, sebze, meyve ve süt) en az üçlü bir kombinasyon tüketilmelidir. Ara öğünlerde ise, meyve ile süt veya ekmek, peynir gibi, hem karbonhidrat, hem protein içeren bir öğün düzenlenmelidir.

    3- Diabette yasak meyve yoktur. Ancak miktarları diyetisyenin belirlemesi gerekir.

    4- Yemeklerde alınacak yağ miktarı, yağdan gelen enerjinin %25-30 kadarını geçmemelidir.

    5- Yapay tatlandırıcılar kullanılmalı, özellikle aspartam olanlar tercih edilmelidir.

    6- Yeterli sıvı tüketimi şarttır.


    Alıntıdır..​