Gelişimde oyun nedir (0-3 yaş arası) nasıl olur

'Çocuk Kulübü' forumunda YAREN tarafından 7 Mayıs 2011 tarihinde açılan konu


  1. Gelişimde oyun,
    Gelisimde oyun nasıl olur,
    Sosyal gelişim açısından oyunda görülen farklılıklar


    *Yalnız oyun = 1-1,5 yaş
    *Yalnız oyun sırasında çevresiyle ilgilenme = 1,5-2 yaş
    *Paralel oyun = 2,5 yaş
    *Beraber (iki kişilik) = 2,5-4 yaş
    *Kooperatif (birlikte - grup ) ® 4-7 yaş

    Piaget Sosyal Kurallara Uyum Çocukların Yaşlarına Göre Dağılımı:
    *0-3 yaş = Oyun kurallarına uymadıkları
    *3-6 yaş = Oyunları büyüklerinden gördükleri şekilde oynadıklarını, kuralların farkına varmazlar.
    *6-10 yaş = Oyunda kuralların olduklarını bilirler, fakat kuralların değiştirilmeyeceğini sanırlar.
    *11-üstü yaş = Kuralları değiştirilebileceğini anlarlar.

    #4-8 Aylık
    Bebekler yeni şeylere ilgi duyarlar. Eline yeni bir oyuncak verdiğimiz zaman, eskisini bırakıp yenisiyle oynamaya başlar. Bakmakla dokunmak koordine olmuştur. Bir şeyi kontrol ettiğini öğrendiğinde onu tekrarlar. Artık gözle görebildiğimiz oyun başlamıştır.

    #6 Aylık
    Uzanabileceği ve elinin değebileceği her eşyayı yakalamaya çalışır. Bu dönemdeki çocuğun her şeyi ağzına götürdüğünden, etrafta sert eşyaların olmamasına dikkat etmeliyiz.
    Yumuşak kağuçuk bebekler, bir elinden diğerine geçirebileceği renkli halkalar, bez oyuncaklar, yırtılmaz, yıkanabilir oyuncaklar tercih edilmelidir.

    #8-11 Aylık
    Bir nesneyi bir elinden diğerine geçirmek, top yuvarlamak, parmağıyla bir şeyi işaret etmek&
    Oyun artık burada başarılan şeyin tekrarla değil, değişikliklere yol açan tekrar halini alır.

    #9 Aylık
    ( 9 aylıktan-1 yaşa kadar ) Tef, zil, davul, telefon, kapaklı kutular.

    #12 Aylık
    Sonucu görmek için davranış yaparlar.
    12. aylarda tutunarak da olsa ayağa kalkarlar ( bazı çocuklar 9 aylıkken yürümeye başlar).
    Erken yürüme ve konuşma kızlarda görülür.
    Ayağa kalktığından itibaren eline geçirdiği her şeyin çıkardığı seslerden ve yere düşüşünden zevk alır.
    Bu aylar deneyleriyle çevresindeki olayları ve nesneleri kavramasındaki ilk adımlardır.
    Amaçlarına ulaşmak için deneyler yaparlar.
    Kurmalı ve hareketli nesneleri severler.
    Atılınca zıplayan, yere düşürünce ses çıkaran toplar, ipini tutarak çekebileceği oyuncaklar, iç içe geçen kutular, tekerlekli oyuncaklar, oturunca vurabileceği büyük bloklar dikkatini çeker. Bunları itmeyi dener, sıraya koyar.

    #1 Yaş
    Oynamak isteyen her yetişkine kolayca yaklaşır.
    (1-1,5 yaşa kadar ) İpla çekilen, itilen, ses çıkaran oyuncaklar, tahta atlar, bisikletler, tahtadan mukavadan boş boy boy kutular, oyuncak süpürgeler, ev aletlerinin minyatürleri, kara tahta, şiirden ve resimden oluşmuş kitapalar.

    ~13-24 Aylık
    Doldurulup boşaltılan oyuncakları severler.

    ~15-18 Aylık
    Eşyaları iterek, çekerek, sürükleyerek bir odadan başka bir odaya götürebilir.
    Sallanan atlar, bebekler, tekerlekler, kamyonlar ilgisini çeker.
    Bu dönem çocuğun taklitçi yönünün geliştiği bir dönemdir.
    Bu dönemde çocuklara gerçek hayatta kullandığımız eşyaların minyatürlerini vermek yararlıdır. Telefon, tencere, bebek biberonu, otomobil, fincan takımları, barbiler, küçük askerler&
    Kendini kanıtlama çabasında olan çocuk, kendini kanıtlayabileceği oyuncakları sever.

    ~1,5 Yaş
    Su ve kum havuzu, kova, kürek, süzgeç, tırmık. Boş kutular içlerine bir şeyler doldurup boşaltmaları için, fasulye, pirinç torbaları. Evde veya dışarda kurulan salıncaklarda sallanma, kasetler ve kitapalar ilgilerini çeker.

    #2 Yaş
    Bir nesneyi başka bir nesnenin yerine koyarak oyun oynarlar.
    Objeleri değişik şekillerde kullanırlar. Biberonla oyuncak bebeğinin saçını taramak gibi .
    İki yaş çocuğu oyuncak seçimi ve oyuncakla oynama konularında herhangi bir kararlılığa ulaşmamışlardır.
    Arabasının içinde oturmaktansa onu itmeye heveslidir.
    Gördüğü eşyaları ellemek, onlarla oynamak ister.
    Suyla oynamaktan zevk alan çocuk, yıkanmaktan, başına su dökmekten hoşlanır.
    Oyuncak bebekler ve malzemeleri, ütü, tencere, bolon, kumandalı otomobiller, iş tezgahı, çekiç, tornavida, bahçe oyunları, bahçe kulübesi, müzik aletleri (zurna), yumuşak tebeşir, pastel boya, kağıt.

    #2,5 Yaş
    Bütünü parçalarına ayırmak, dolu olanı boşaltmak, kapalı olanı açmak çocuğun çok sık yaptığı şeylerdir.
    Kuleler yapmak, nesneleri sıraya dizmek onlar için ilgi uyandıran şeylerdir. Ayrıca iç içe geçen şeyler, boş kahseler de ilgilerini çeker.
    Boncuklar, köpük üflemek, 6 - 8 parçalık yap bozlar, oyuncak mutfak donanımları, bloklar, farklı boyutlarda tahta parçaları, makaralar, artık materyallerden araba yapmak, üç tekerlekli bisiklet, sulu boya, fırçalar.
    Kendisine ait oyun masası olabilir.
    Bebek arabasıyla bebeğini gezdirebilir.
    Bu yaşlarda hayvanat bahçesine ziyaret edilmesi faydalıdır. Ama önceden bir alt yapı oluşturulmalıdır.

    3. Yaş

    Bir nesneyi başka bir nesnenin yerine koyarak oyun oynarlar.

    Objeleri değişik şekillerde kullanırlar. Biberonla oyuncak bebeğinin saçını taramak gibi.

    Kardeş hayali, arkadaş yaratma görülür.

    Kendi yaşıtları olan çocuklarla kısa süre de olsa oynayabilir.

    Kendi kendine oynamaktan olduğu kadar anne babası ile birlikte olmaktan, onlarla oynamaktan, konuşmaktan da zevk alır.

    Üçüncü yaşın sonuna doğru hareket becerisi üç tekerlekli bir bisiklete binebilecek ve top atıp tutabilecek düzeye ulaşmıştır.

    Çocuklar birlikte oynamalarına rağmen ayrı ayrı oynarlar, buna paralel oyun denir.

    Çocuklar büyümeye devam ettikçe beraber oynamaya başlarlar.

    Bu yaşta, yetişkinlerle bir arada olmaktan ve oynamaktan hoşlanan çocuk, zaman zaman kendi başına oynamaktan ve diğer çocukların oyunlarını izlemekten zevk alır.

    Kutular, tekerlekler, toplar, resimli kartlar& gerçek nesnelerle oynamaktan, bunları guruplara ayırmaktan, eşleştirmekten büyük bir zevk alırlar.

    Bahçe oyunlarında kullanılan kürekler, araba, bebek oyun materyalleridir.

    Marangoz aletleriyle de oynarlar.

    Oda takımları, mutfak eşyaları dikkatlerini çeken malzemelerdir.

    Bu yaştan itibaren plastik, tahta, karton& her çeşit malzeme oyuncak yapımında kullanılabilinir.

    Parmak boyası, kil, plasterisil, keskin olmayan makaslar, teyp, ataç kullanmasını öğrenebilir, yapışkan yapıştırmasını becerebilir, bebeğinin giysilerini giydirip çıkarabilir.

    Basit bilmeceleri bilebilir, kısa tekerlemeleri öğrenebilir, öykü kitapları ve masallarla ilgilenebilir.

    Renkli çıkartmalara da ilgi duyabilir.