Gece Yemek Yemek

'Sağlıklı Beslenme ve Diyet' forumunda Dark tarafından 18 Ağustos 2009 tarihinde açılan konu


  1. Gece Yemek Yeme Sendromu
    Gece yemek yemenin endişe edilecek bir durum olmadığı düşünülebilir, ancak bu durumun yeme bozuklukları adı altında Anoreksiya Nervoza, Bulimia Nervoza gibi ciddi yeme davranışı bozukluklarıyla aynı grupta yer aldığı da unutulmamalıdır.

    [​IMG]

    Bu yeme davranışı bozukluğunda; sabah iştahsızlığı, akşam hiperfajisi yani günlük kalorinin en azından %50'sinin akşam yemeğinden sonra atıştırmalar ile alınması ve uyku problemleri görülür.
    Kahvaltı, iştahsızlık nedeniyle çok geç saatlerde yapılabilir. Bu kişiler haftada en az 3 gece boyunca gecede 1 kez uyanıp yemek yerler. Sık sık gerçekleşen bu uyanmalarda yüksek kalorili besinler, özellikle yüksek karbonhidratlı, tatlı yiyecekler tüketirler.

    Hastalığın olağan dışı bir depresyon yapısı içermesi de mümkündür; depresyon sabah hafifken, akşam ve gece artan şiddetlerde olabilmektedir. Kişiler farkında oldukları veya olmadıkları bir stres altında olabiliyorken, zaten yedikleri besinlerin kendilerini daha iyi hissettiren karbonhidratlar olduğu düşünülürse bu durumun bir çeşit kendini tedavi etme yöntemi olduğunu zannederler.

    Diğer yandan kişinin gece durduramadığı bu tip yeme şeklinden dolayı duyduğu suçluluk ve utanç da eklenince durum ciddi bir psikolojik boyuta ulaşabilir. Ama bu kişiler maalesef yemek ve diyetle ilgili endişeler taşımamaktadırlar ve bu yeme bozukluğuna sahip kişilerin büyük bir kısmı da zaten aşırı kilolu veya obez grubundadırlar.

    Bu kişilerde diyet tedavisi tek başına yeterli değildir mutlaka psikolog ve/veya psikiyatrik tedavi desteği alınmalıdır. Gece yeme bozukluğu, her ne kadar henüz resmi olarak bir yeme bozukluğu olarak belirtilmese de günlük ihtiyacın %50 sinin gece alınması çeşitli risklere zemin hazırlamaktadır. Bu tarz şikayetleri olanlar kesinlikle beslenme ve sağlık uzmanlarına danışmalıdır.

    Gece uyandığınızda yemek tercihleriniz en aza indirgenmelidir. Örneğin;

    Pasta yerine meyve, abur cubur yerine yoğurt ve yulaf tercih edilebilir. Uyanır uyanmaz veya çok geç saatlere kadar uyumuyorsanız ılık su tüketimini arttırabilirsiniz. Kuru meyve ile oyalanabilirsiniz. Diğer yandan buzdolabına büyük bir kağıda sadece bu tarz besinleri yemelisin gibi not yapıştırıp, en azından buz dolabından bir şeyler almaya kalkıştığınızda bu notu görüp kendinizi frenleyebilirsiniz.

    AYLİN YILMAZ / Takvim