Gebelikte Nasıl Beslenilmeli

'Bebek Bakımı' forumunda HazaN tarafından 20 Şubat 2011 tarihinde açılan konu


  1. hamilelikte beslenme nasıl olmalı,
    Gebelerin beslenmesi,
    Hamile kadın nasıl beslenir

    Hamilelik döneminde artan besin öğesi gereksiniminizi karşılamanın en sağlıklı ve kolay yolu besin piramidinde yer alan tüm gruplardan yeterli ve dengeli bir düzeyde almaktırYetersiz beslenme , düşük doğum ağırlıklı bebek doğurma riskinizi arttıracağı gibi sizin kemik erimesi , diş ve dişeti problemleri ,saç dökülmeleri gibi bir çok sorunlar da karşı karşıya kalmanıza neden olabilir

    PROTEİNLER Gebe kadının günlük alması önerilen protein miktarı 70-80 gr kadardır Günde 2 porsiyon peynir,2 porsiyon süt yada yoğurt ve de 150 gr et, tavuk, balık tüketiyorsanız günlü ihtiyacınızı alıyorsunuz demektir İhtiyacınızdan fazlası size gereksiz kilo aldırmaktan başka bir fayda sağlamayacaktır

    ENERJİ Yeterli düzeyde ,gereksiniminiz kadar enerji alıyorsanız proteinler ana görevini gerçekleştirirAncak ihtiyacınızın çok altında enerji alıyorsanız vücudunuz proteinleri hücre yapımı için değil enerji elde etmek için kullanır Temel enerji kaynağı karbonhidratlardır Ekmek,makarna,pilav,meyve ve sebzeler zengin karbonhidrat kaynaklarıdır Kalorisi yüksek fakat besin değeri düşük ,şeker gibi karbonhidratlardan mümkün olduğunca uzak durulmalıdır

    DEMİR Gebelik sırasında annenin demir ihtiyacı artarÇünkü kan hacmi % 50 artmıştır Ayrıca etkin bir şekilde emilimi gerçekleşmediği için sadece gıdalarla alınan demir çoğu zaman yetersiz kalmaktadır Bu nedenle hekiminizin önereceği bir demir suplementini kullanmanız gerekmektedir Yumurta,kırmızı et,ciğer,pekmez ,koyu yeşil yapraklı sebzeler,kurubaklagiller ve kuru meyveler en zengin demir kaynaklarıdırC vitamini demir emilimini arttırır Demir emilimini maksimum düzeye çıkartmak için her yemekte mutlaka C vitamini içeriği yüksek koyu yeşil yapraklı sebzeler (çiğ) tüketilmelidir Ayrıca demir suplementinizi taze sıkılmış bir bardak meyve suyu yada 1 porsiyon meyve ile almanız faydalıdır Kalsiyum demiri bağlar Süt ile beraber demir ilacı almak doğru değildir Yada süte pekmez katmak sandınız gibi fayda sağlamaz


    KALSİYUM Gebelik süresinde yeterli düzeyde kalsiyum alımı çok önemlidir Yeterli düzeyde tüketilmediği takdirde vücudumuz kemiklerdeki kalsiyum depolarını kullanırbu durum anne sütündeki kalsiyum düzeyini dengede tutmak için vücudumuzun uyum mekanizmasıdır Kalsiyum hem sizin kemiklerinizi korumak hem de bebeğinizin iskelet gelişimi için gereklidirSüt ve süt ürünleri ,pekmez, fındık, kurubaklagiller ve koyu yeşil yapraklı sebzeler kalsiyumun en zengin kaynaklarıdır Gebelik ve emziklilik döneminde günlük kalsiyum ihtiyacınız 1300 mg’dır

    ÇİNKO Bebeğinizin hücre oluşumu,beyin gelişimi ve vücut proteinlerinin yapımında çinkonun önemli rolü vardır Kırmızı et,deniz ürünleri ,süt ve türevleri , yumurta ve yağlı tohumlar en zengin çinko kaynaklarıdır Fazla miktarda alınan demir çinko emilimini engellediğinden demir dozu hekiminizin önereceği dozda alınmalıdır

    FOLİK ASİT Gebelik sırasında yetersiz folik asit alımı prematüre doğum ,nöral tüp defektleri,annede megaloblastik anemi riskini artırırFolik asidin diyetle yetersiz alımından çok ,yanlış pişirme yöntemleri sonucu kayıplar olmaktadır Gebelikte folik asit ihtiyacı 2 kat artarPlanlı gebeliklerde anne adayını en az 1 ay öncesinden folik asit kullanımı önerilmektedir Koyu yeşil yapraklı sebzeler, karnabahar, et,süt,yoğurt,yumurta ve tahıllar iyi folik asit kaynaklarıdır

    VİTAMİN B12 DNA sentezi için gerekli bir vitamindir Süt,yoğurt,yumurta,peynir ve et en zengin vitamin B12 kaynaklarıdır Yanlış hazırlama ve pişirme yöntemleri vitaminin kaybına sebep olur

    OMEGA 3 Bebeğinizin beyin gelişimi sizin ne kadar Omega 3 aldığınızla çok ilişkilidir Günde 1-3 gr Omega 3 tüketimi önerilmektedir Gebelik sırasında tüketilecek omega 3 ,ileride bebeğinizin otizm görülme riskini azaltırBalık (özellikle somon ve uskumru ) ,keten tohumu ,koyu yeşil yapraklı sebzeler ve yağlı tohumlar en zengin Omega 3 kaynaklarıdır Denizlerin kirliliği sebebiyle derin su balıklarındaki ağır metal oranları maalesef çok yüksek düzeylerdedir Gebelik sırasında maruz kalınan toksikler ve ağır metaller bebeğinizi beyin ve sinir gelişimini olumsuz yönde etkiler Uzmanınızın önereceği düzeyde ağır metallerden arındırma işleminden geçirilmiş omega 3 suplementi kullanmanız faydalı olacaktır


    Dyt Bahar DEMİRKIRAN Diyetisyen​