Futbolda Isınma Hareketleri Nelerdir

'Spor Gündemi' forumunda YAREN tarafından 18 Nisan 2011 tarihinde açılan konu



  1. futbolda ısınma hareketleri


    Futbolda Isınma, sporcunun yapacağı spor türü ve şekline göre, organizmasının fiziksel ve psikolojik olarak verimli hale getirilmesi için amaçlı olarak sportif aktiviteden önce organize davranışlarla beraber yaptığı fiziksel hareketlerdir.

    - Kaslarımızın ve kalp dolaşım sistemimizin maç ya da antrenman öncesi iş yapabilme
    kapasitesini hazır ve mükemmel duruma getirmek için yapılan hareketlerin tümüdür.

    - Isınma, antrenman veya yarışmada yüksek motor randıman için bireysel optimal psiko-fizik bir hazırlıktır.(Kut Sarpyener)

    - Isınma, organizmanın herhangi bir antrenman ve müsabaka gibi fiziksel etkinliklere
    hazırlanması için bu etkinliklerden önce yapılan çalışmalardır. (Hüseyin Çolakoğlu)

    - Isınma,antrenman ve yarışmalardan önce, iyi bir psikofizik durumun oluşturulabilmesi için
    yapılan aktif ve pasif, genel ve özel çalışmalardır. (Hollman ve Hettinger)

    Tüm bu tanımların ışığı altında futbolda ısınmanın önemli ve gerekliliği oldukça önemlidir.
    Futbolcumuzun müsabakaya konsantre olabilmesi, futbolu oluşturan hareketleri ve taktik anlayışları
    kollektif bir uyum içersinde uygulamaya dönüştürebilmesi için ısınma, performans çizgisi içersinde
    önemli bir parçadır. Yine sakatlıklardan koruma daha verimli bir antrenman ve müsabaka aktivitesi
    için ısınma, çalışmaların birinci bölümünde tamamen bilinçli bir şekilde yapılmalıdır.

    ISINMANIN ÇEŞİTLERİ VE SÜRESİ

    1. Aktif ısınma : Sporcunun ısınma amacı ile yapacağı çalışmalar aktif olarak uygulamalıdır.
    Örneğin, yürüyüş, yavaş ve hızlı koşular, sıçramalar, esnetme ve gerdirme hareketleri, kol ve bacak
    çevirmeleri gibi. Araştırmacılar, ısınma uygulamasında en etkili yolun kasın aktif olarak çalışması
    olduğunu savunmaktadır.

    2. Pasif ısınma : Çalışmaya başlamadan önce sporcuya yapılacak masaj, duş, sauna
    gibi uygulamaları kapsar. Jensen ve Ferbes gibi araştırmacılar, pasif ısınmanın yararlarını
    kanıtlamışlarsa da uygulamada daha çok aktif ısınma kullanılmaktadır.

    3 - Mental (düşünsel) ısınma : Kuhn, ‘’Müsabakada üstün başarı elde etmek için yarışma
    başlamadan önce yapılacak hareketlerin önceden tahmin edilmesidir’’ diye tanımlanmaktadır. Yine
    mental ısınmayı hormonal dengeyi sağlamak amacıyla kullanabiliriz. Bazı önemli maçlarda önce
    sporculardaki aşırı stres gereksiz enerji kaybına ve maça konsantre olamamaya neden olabilir.
    Bu durumu yok etmek için, futbolcuları ısınmak için sahaya daha erken çıkartılıp çevre şartlarına
    alıştırmak için küçük oyunlar oynanır. Ya da müsabakadan 4-5 saat önce en çok 20-25° dakikalık
    özel bir ısınma veya ter atma egzersizleri yaptırılarak hormonal denge ve psişik durumlar normale
    döndürülmeye çalışılır.

    Asıl kullanılması gerekli ve de kullanılan ısınma şekli aktif ısınmadır. Aktif ısınmayı ikiye
    ayırıyoruz:

    1. Genel ısınma : Vücudun bir bütün olarak hazırlanmasını hedefleyen ısınma şeklidir. Büyük
    kas gruplarına hitap ederken ısınmanın ilk bölümünü teşkil eder. Organizmanın aktivite içersinde
    daha etkili olabilmesi için yapılan ön hazırlıktır.

    …Genel ısınma, ısınmanın ilk bölümüdür, hareketler yavaştan ağıra doğru gelişir, vücudun
    tüm kas gruplarını çalıştırmaya yöneliktir. Yapılan araştırmalara göre ısınma günlük antrenman
    ve özel şartlara bağlı olarak değişmelidir (…) Isınma ister yarışma ister antrenman öncesi olsun,
    bir miktar koşu gerektirir; koşuyu bitirirken, tüm vücut kas ve kas gruplarına yönelik alıştırmaları
    içerir. Alıştırmaların yapılmasında dikkat edilecek nokta; monotonluk olmaması belli ölçülerde
    olmak koşuluyla kuvvet, sürat, dayanıklılık ve hareketlilik özelliklerini içerir olmalıdır.